• شنبه / ۷ مرداد ۱۳۹۶ / ۰۰:۴۴
  • دسته‌بندی: جهاد دانشگاهی
  • کد خبر: 96050503312
  • خبرنگار : 71568

/هویت جهادی، 37 سال خودباوری و بالندگی/

تولید کاغذ معدنی از سنگ‌های کربنات/راه‌اندازی اولین پایلوت کارخانه مس و روی اکسیدی و سولفیدی

تولید کاغذ معدنی از سنگ‌های کربنات/راه‌اندازی اولین پایلوت کارخانه مس و روی اکسیدی و سولفیدی

سرپرست پژوهشکده فرآوری مواد معدنی جهاددانشگاهی با بیان اینکه راه‌اندازی اولین پایلوت کارخانه مس روی اکسیدی و سولفیدی بر مبنای ملاحظات زیست محیطی را در دستور کار قرار داده‌ایم، گفت: این طرح در صورت به ثمر رسیدن می تواند مشکل زیست محیطی "روی" را رفع کند.

مهندس مهدی ذاکری در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با بیان اینکه حدود یک سال از دریافت مجوز پژوهشکده فرآوری مواد معدنی می‌گذرد، اظهار کرد: طرح راه‌اندازی اولین پایلوت کارخانه مس و روی اکسیدی و سولفیدی بر مبنای ملاحظات زیست محیطی را در دستور کار قرار داده‌ایم.

سرپرست پژوهشکده فرآوری مواد معدنی با اشاره به اینکه این طرح برای اولین بار در ایران اجرا می‌شود، افزود: این طرح در نیمه راه قرار دارد که در صورت به ثمر رسیدن می تواند مشکل زیست محیطی "روی" را رفع کند.

وی ادامه داد: نامه تاییدیه دولت را نیز در اختیار داریم و برای تامین منابع به سازمان برنامه معرفی شده‌ایم که منتظر جلسه دفاع هستیم. امیدواریم طی 6 ماهه دوم اجرای این طرح کلید بخورد.

ذاکری تصریح کرد: البته شرکت ملی مس به لحاظ سخت‌افزاری اعلام حمایت کرده و کارهای پایه شروع شده است.

سرپرست پژوهشکده فرآوری مواد معدنی به طرح تولید پایلوت کاغذ معدنی از سنگ‌های کربنات نیز اشاره کرد و گفت: این طرح یک طرح خود کارفرمایی است  که به صورت پایلوت تولید شده و گزارش آن را به دولت نیز فرستاده‌ایم.

وی با بیان اینکه در صورت کمک صندوق توسعه، راه‌اندازی صنعتی این خط آغاز می‌شود، اظهار کرد: تولید کاغذ معدنی از سنگ‌های کربنات بحث جدیدی نیست ولی مساله اینجا بود که شرکت‌های خارجی از جمله چینی‌ها زمانی که میخواستند کارخانه را تجهیز کنند عملکرد قابل قبولی نداشتند.

ذاکری افزود: دولت برای اشتغالزایی مناطق به خصوص مناطق محروم، قصد دارد کارخانه‌های کوچک در این حوزه تاسیس کند و در صورت مقاومت بازار کاغذ، بازار بسته‌بندی مناطق را پوشش دهد که جایگزین بسته‌بندی‌های معمول است.

سرپرست پژوهشکده فرآوری مواد معدنی با بیان اینکه یکی از مزایای طرح تولید کاغذ معدنی از سنگ‌های کربنات عدم نیاز به آب برای تولید است، تصریح کرد: با هزینه خودمان این محصول را به صورت پایلوت انجام دادیم و برای دولت فرستادیم. بنابراین است که در مرحله اول به عنوان "بسته‌بندی" در مناطق محروم مورد استفاه قرار گیرد و جایگزین بسته بندی‌های معمول شود.

وی همچنین به طرح دیگر این پژوهشکده اشاره کرد و گفت: طرح دیگر پژوهشکده فرآوری مواد معدنی، دستیابی به دانش فنی طراحی کارخانجات مس در کشور بوده که از طرح‌های پایه و کلان است.

ذاکری افزود: برای اجرای این طرح موافقت مدیران دولتی را گرفته‌ایم که در پروسه تصویب است و در صورت اتمام طرح، اثربخشی زیادی در معدن خواهد داشت.

سرپرست پژوهشکده فرآوری مواد معدنی با بیان اینکه برنامه ششم توسعه کشور بر مبنای معدن و نفت نوشته شده است، ادامه داد: جلوگیری از خام فروشی معادن یکی از موارد مورد نیاز کشور و دولت است که با فرآوری معادن می‌توان در این راستا حرکت و ارزش‌افزوده و اشتغال زیادی را ایجاد کرد.

وی در پایان اظهار کرد: همچنین بحث گسترش مرزهای دانش دیگر سیاست پژوهشکده است که تاکنون در کشور چندان به سراغ این موضوع نرفته‌ایم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha