• دوشنبه / ۱۶ مرداد ۱۳۹۶ / ۰۸:۰۲
  • دسته‌بندی: جهاد دانشگاهی
  • کد خبر: 96051509190
  • خبرنگار : 71568

/هویت جهادی، 37 سال خودباوری و بالندگی/

بهره‌برداری از کلینیک بازتوانی در ۳ حوزه/طرح استفاده از سلول‌های دندریتیک در درمان

بهره‌برداری از کلینیک بازتوانی در ۳ حوزه/طرح استفاده از سلول‌های دندریتیک در درمان

رئیس پژوهشکده معتمد جهاد دانشگاهی گفت: کلینیک‌های بازتوانی در سه حوزه طب تسکینی، تغذیه و مشاوره روان شناسی تا دو الی سه هفته آینده بهره‌برداری می‌شود.

دکتر مجیدزاده اردبیلی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا با بیان اینکه در سال ۹۵ در حوزه پژوهش جهش جدی داشتیم، اظهار کرد:  نزدیک ۳۰ مقاله ISI پذیرش شده و نزدیک به ۲۰ مقاله علمی پژوهشی داشتیم و همچنین بیش از ۱۰۰ مقاله در کنگره‌ها ارائه دادیم.

رئیس پژوهشکده معتمد جهاد دانشگاهی افزود: بالغ بر ۲۰ طرح خاتمه یافته و یک طرح بین المللی خاتمه یافته نیز داشتیم و از طرفی توانستیم ۴۰ طرح را مصوب کنیم و ۵۰ طرح را در دست اجرا داریم.

وی با اشاره به انعقاد تفاهم‌نامه با مراکز مختلف گفت: با انستیتو کارولینسکا سوئد که یکی از بزرگترین دانشگاه‌های علوم پزشکی در اروپا است (انستیتوی کارولینسکا، موسسه‌ای علمی و غیردولتی است که وظیفه انتخاب برنده جایزه نوبل در رشته فیزیولوژی و پزشکی را برعهده دارد) در زمینه سلول درمانی سرطان تفاهم‌نامه امضا کردیم که این تفاهم نامه تا حدودی عملیاتی نیز شده است.

مجیدزاده اردبیلی ادامه داد: همچنین با همکاری دانشگاه صنعتی شریف در دانشگاه برکلی امریکا کرسی پژوهشی در قالب موضوع "پزشکی شخصی سازی شده و منحصربه فرد به هر بیمار" ایجاد کردیم.

رئیس پژوهشکده معتمد جهاد دانشگاهی افزود: با دانشگاه آیندهوون هلند نیز تفاهم‌نامه‌ای ۵ ساله منعقد کردیم و تا حدودی کار عملیاتی جلو رفت که امیدواریم تا ۴ الی ۵ ماه آینده نتایج اولیه استخراج شود.

وی با بیان اینکه موافقت اصولی چند گروه جدید همچون انفورماتیک، اخلاق، پروتئین‌های نوترکیب و گروه پژوهشی طب فراگیر را اخذ کردیم، گفت:  همچنین ۴ شماره فصل نامه علمی پژوهشی و مجله جدید انگلیسی را چاپ کردیم که این مجله در برخی از ایندکس سنترها نمایه شد.

مجیدزاده اردبیلی اظهار کرد: بانک نمونه‌های زیستی سارکوما را آغاز کردیم که امیدواریم با کمک پزشکان و متخصصان کشور این بانک به خوبی بتواند جلو رود. همچنین بیش از ۴۰ دانشجو در کمیته پژوهشی دانشجویی پژوهشکده فعال شدند.

رئیس پژوهشکده معتمد جهاد دانشگاهی با بیان اینکه بالغ بر ۱۰۰ برنامه آموزشی ارائه دادیم، گفت: پروژه تولید آنتی‌بادی با فعالیت دوگانه به منظور از بین بردن سلول‌های توموری و تحریک سیستم ایمنی علیه تومورهای سرطانی به تولید آزمایشگاهی رسید که نتایج بسیار خوبی داشت.

وی افزود: استفاده از برخی از گیاهان دارویی همچون گیاه پنج‌انگشت در درمان درد دوره‌ای پستان نیز موفقت آمیز بود.

مجیدزاده اردبیلی با بیان اینکه طرح جداسازی و آماده سازی سلول‌های بنیادی از پرده جنینی موفق بود، اظهار کرد: طرح استفاده از سلول‌های دندریتیک در درمان سرطان را با همکاری دانشگاه آمستردام آغاز کردیم که در حال انعقاد تفاهم‌نامه هستیم.

وی افزود: همچنین طراحی عناصر داده‌ای مورد نیاز سرطان در ایران در گروه انفورمایتک سرطان پژوهشکده تمام شد و طرح بررسی تاثیر میدان‌های مغناطیسی بر ترمیم بافت و زخم بیماران مبتلا به سرطان نیز موفقیت‌آمیز بود.

اجرای برنامه‌ تکمیلی غربالگری پاکدشت در نیمه دوم سال

رئیس پژوهشکده معتمد جهاد دانشگاهی با اشاره به حوزه درمان پژوهشکده اظهار کرد: اجرای طرح غربالگری رایگان و جهادی در منطقه پاکدشت ورامین را سال گذشته اجرا کردیم که برنامه تکمیلی این غربالگری در نیمه دوم سال جاری آغاز می‌شود.

وی تصریح کرد: در این غربالگری بر دو مساله غربالگری و آموزش متخصصین بومی منطقه برای انجام غربالگری به صورت دوره‌ای در منطقه، متمرکز بودیم.

مجیدزاده اردبیلی با بیان اینکه مرکز خدمات تخصصی بیماری پستان پژوهشکده به عنوان مرکز برتر در کل جهاد شناخته شد، گفت: همچنین با راه‌اندازی سیستم اچ ای اس تمام اطلاعات پژوهشکده دیجیتالی شده و تحت کنترل است و دیگر پرونده کاغذی نداریم. این مساله هم از نظر پژوهشی به جمع‌آوری راحت اطلاعات و استفاده در فعالیت های پژوهشی کمک می‌کند و هم نظارت و کیفیت کار را بسیار بالا می‌برد.

مجیدزاده اردبیلی با بیان اینکه همچنین پروفسور تئو در سال ۹۵ به عنوان عضو هیات علمی افتخاری پژوهشکده معتمد جهاد دانشگاهی انتخاب شد، افزود: پروفسور تئو خیتنبیک (Teunis Geijtenbeek) رییس دپارتمان ایمونولوژی دانشگاه آمستردام، چهره شهیر جهانی و کاشف  DC-SIGN و از پیشگامان سیگنالینیک در سلول‌های دندریتیک است.

وی در ادامه با اشاره به ساختمان جدید پژوهشکده معتمد جهاد دانشگاهی اظهار کرد: در صورت تامین بودجه در بازه زمانی یک ساله این ساختمان تکمیل می‌شود که یکی از طبقات این ساختمان کلین روم بوده و به خدمات سلول‌درمانی با روش‌های مختلف خواهد پرداخت.

رئیس پژوهشکده معتمد جهاد دانشگاهی تاکید کرد: با توجه به فعالیت‌های موثری که داشتیم و ارتباطات خوبی که با مراکز بین‌المللی برای انتقال تکنولوژی گرفتیم، در صورت بهره‌برداری از این ساختمان قطعا اقدامات مفیدی را انجام خواهیم داد.

وی در ادامه در خصوص کلینیک طب تسکینی، اظهار کرد: این کلینیک راه‌اندزای شد اما چندان راضی‌کننده نبود از این رو مجدد برنامه ریزی کردیم تا در قالب کلینیک‌های بازتوانی در سه حوزه طب تسکینی، تغذیه و مشاوره روان شناسی این کلینیک را راه‌اندازی کنیم که تا دو الی سه هفته آینده بهره‌بردای میشود.

مجیدزاده اردبیلی همچنین در خصوص پروژه سارکوما نیز تصریح کرد: پروژه‌ها در حوزه سارکوما شروع شده و به دفتر مرکزی تقاضای راه‌اندازی مرکز خدمات تخصصی را ارائه خواهیم داد.

رییس پژوهشکده معتمد جهاد دانشگاهی با بیان اینکه در جهاد دانشگاهی این مرکز به عنوان "پژوهشکده" ثبت شده، در حالیکه این عنوان در وزارت بهداشت "مرکز تحقیقات" ثبت شده بود، گفت: توانستیم موافقت قطعی مرکز تحقیقات سرطان را از شورای گسترش وزارت بهداشت بگیریم به این معنا در حال حاضر مرکز تحقیقات سرطان زیرمجموعه پژوهشکده معتمد جهاد دانشگاهی است.

 انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha