• سه‌شنبه / ۱۰ مرداد ۱۳۹۶ / ۱۱:۰۷
  • دسته‌بندی: جهاد دانشگاهی
  • کد خبر: 96051006118
  • منبع : نمایندگی خوزستان

/هویت جهادی، 37 سال خودباوری و بالندگی/

جهاد دانشگاهی در هر استان حول محور خاصی ماموریت‌گرا شود

جهاد دانشگاهی در هر استان حول محور خاصی ماموریت‌گرا شود

رئیس دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر با بیان اینکه همکاری بخش خصوصی با جهاد دانشگاهی، می‌تواند چرخه علم، اقتصاد، تولید و اشتغال را سرعت بخشد، گفت: استان خوزستان از مهم‌ترین استان‌ها در بحث انرژی، منابع دریایی، محیط زیست، کشاورزی و مدیریت منابع آب است که جهاد دانشگاهی خوزستان می‌تواند در این زمینه حالت مأموریت‌گرا به خود داده و با همکاری سایر بخش‌ها، به نحو بهتری عمل کند.

دکتر لطف‌الله خواجه‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به تشکیل نهاد جهاد دانشگاهی به دستور امام خمینی(ره) در سال 59؛ در آستانه سال‌روز تاسیس آن، اظهار کرد: در ابتدای این کار، مبنا این بود که جهاد دانشگاهی به عنوان نهادی برآمده از درون دانشگاه که قوانین اداری، دامن‌گیر آن نمی‌شود، مجموعه‌ای از نیروهای علاقه‌مند برای پژوهش و تبدیل علم به فناوری و تولید، باشد.

وی افزود: علی‌رغم اینکه فاصله این نهاد به مرور از دانشگاه بیشتر شد، اکنون ارتباط و همکاری خوبی بین نخبگان دانشگاهی و دانشگاه با جهاد دانشگاهی در راستای پیشبرد اهداف نظام در مسیر علم و فناوری وجود دارد. در سطح استان نیز سازمان جهاد دانشگاهی خوزستان از ابتدای تشکیل، پیشرفت و توسعه خوبی پیدا کرده است.

رئیس دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر با بیان اینکه بخش‌های دیگری در کنار جهاد دانشگاهی، مکمل کار این نهاد هستند، عنوان کرد: بخش خصوصی و مردم و پارک‌های علم و فناوری، در زمینه پژوهش و فناوری کمک‌کننده بوده‌اند. جهاد دانشگاهی می‌تواند به اهداف عالی خود در زمینه‌های مختلف دست یابد اما برای جلوگیری از برخی دوباره‌کاری‌ها و کارهای تکراری، نیاز به همکاری مستمری بین نهادهای علمی و فناوری با این نهاد وجود دارد؛ یعنی فعالیت‌های این نهاد باید حالت ماموریت‌گرا به خود بگیرند.

خواجه‌پور با تأکید بر ظرفیت‌ها و قابلیت‌های جهاد دانشگاهی ادامه داد: بخش خصوصی می‌تواند به تقویت فعالیت‌های این نهاد کمک کند تا همانطور که توسعه و گسترش کمی خوبی داشته‌اند، از لحاظ کیفی نیز به درجات بالاتری برسند. یعنی بخش خصوصی با پیشروی در راستای پیشبرد اهداف جهاد دانشگاهی، می‌تواند چرخه علم، اقتصاد، تولید و اشتغال را سرعت بخشد.

وی با بیان اینکه جهاد دانشگاهی می‌تواند منشا ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان و شرکت‌های کارآفرین شود، عنوان کرد: جهاد دانشگاهی در این زمینه نقش مهمی دارد، زیرا با داشتن ظرفیت مناسب و همکاری با پارک‌های علم و فناوری می‌تواند این مهم را به تحقق برساند و موجب تولید مبتنی بر علم و فناوری شود که تقویت نیروهای ماهر نیز در سرلوحه آن قرار دارد.

رئیس دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر تصریح کرد: استان خوزستان از مهم‌ترین استان‌ها در بحث انرژی، منابع دریایی، محیط زیست، کشاورزی و مدیریت منابع آب است که جهاد دانشگاهی خوزستان می‌تواند در این زمینه حالت ماموریت‌گرا به خود داده و با همکاری سایر بخش‌ها به نحو بهتری عمل کند. این سازمان تاکنون در زمینه‌های دیگری مانند پژوهشگاه رویان رشد خوبی داشته است؛ اما اگر به فعالیت‌های خود حالت ماموریت‌گرا بدهد، حتی عملکرد بهتری نیز خواهد داشت.

خواجه‌پور تصریح کرد: جهاد دانشگاهی نهاد علمی مستقلی از بدنه دانشگاه است که با اهداف مشخصی رشد و توسعه پیدا کرده و تلاش‌های جهادگونه انجام داده است، اما اگر ماموریت‌گرا شود، عملکرد بهتری خواهد داشت. به نظر من نیازی نیست که جهاد دانشگاهی وارد بعد آموزش شود؛ یعنی بهتر است کار آموزش به دانشگاه‌ها سپرده شود و جهاد دانشگاهی به وظیفه اولیه خود عمل کند. این امر می‌تواند یک تصمیم مرکزی باشد تا سازمان جهاد دانشگاهی در هر استان حول محور خاصی ماموریت‌گرا شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha