• یکشنبه / ۸ مرداد ۱۳۹۶ / ۱۴:۲۸
  • دسته‌بندی: جهاد دانشگاهی
  • کد خبر: 96050804871
  • منبع : نمایندگی قم

/هویت جهادی، 37 سال خودباوری و بالندگی/

نقش جهاد دانشگاهی در تولید ثروت از طریق آموزش‌های تخصصی

نقش جهاد دانشگاهی در تولید ثروت از طریق آموزش‌های تخصصی

رئیس پارک علم‌وفناوری استان قم گفت: جهاد دانشگاهی با آموزش‌های تخصصی،مدیریت و تفکر جهادی نقش مهمی در تولید ثروت در مسیر فعالیت‌های فناورانه دارد.

سیدحسن اخوان علوی در آستانه سالروز تاسیس جهاد دانشگاهی با گرامیداشت این روز در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص رسالت‌های مهم جهاد دانشگاهی افزود: در واقع جهاد دانشگاهی با رسالت خود می‌تواند اقتصاد مقاومتی را تحقق بخشد.

وی در تشریح اهمیت فرهنگ جهادی و تولید دانش‌بنیان بر اساس توان ملی و آموزش‌های تخصصی برای توسعه اشتغال جوانان، اظهار کرد: یکی از سرمایه‌های مهمی که جهاد دانشگاهی دارد، فرهنگ جهادی است؛ البته این سرمایه‌ باید به کار گرفته شود و برای حفظ آن نیز تلاش شود در غیر این صورت ممکن است از کف برود.

اخوان علوی تصریح کرد: خوشبختانه جهاد دانشگاهی در سطح ملی و در استان قم در تلاش بوده تا این فرهنگ را حفظ و تقویت کند و آن را ارتقاء بخشد و در مسیر انجام ماموریت‌های خود از جمله آموزش‌های تخصصی مورد استفاده قرار دهد.

وی تصریح کرد: آموزش‌های تخصصی کمک زیادی به توسعه مهارت‌ها در نسل جوان می‌کند؛ توسعه مهارت‌هایی که حتی می‌تواند برای افراد دارای تحصیلات دانشگاهی اتفاق بیفتد، در حال حاضر دانشگاه‌ها متاسفانه زیاد به بعد ایجاد و تقویت و توسعه مهارت فارغ‌التحصیلان توجهی ندارند.

رئیس پارک علم و فناوری استان قم درباره فعالیت‌های جهاد دانشگاهی در این عرصه توضیح داد: این نهاد می‌تواند نقش تکمیلی را برای دانشگاه ایفاء کند و از طریق توسعه آموزش‌های تخصصی به توسعه مهارت‌های چندگانه در فارغ‌التحصیلان دانشگاهی کمک کند.

وی خاطرنشان کرد: فارغ‌التحصیلان دانشگاهی نیز می‌توانند از طریق آموزش‌های تخصصی آماده شوند تا بسیار بهتر، کارآمدتر و راحت‌تر وارد بازار کار شوند و نقش موثری را ایفاء کنند، چه خود به عنوان صاحب کسب و کار وارد عمل شوند و یا اینکه در بخش غیر دولتی و خصوصی و دولتی به فعالیت بپردازند.

اخوان علوی یادآور شد: از این رو می‌توانیم رابطه مستقیمی را میان توسعه این آموزش‌ها و اشتغال جوانان ایجاد کنیم و هر چه جهاد دانشگاهی بیشتر بر این آموزش‌ها تاکید داشته باشد، می‌تواند به صورت غیر مستقیم بر روی اشتغال جوانان اثرگذار باشد.

رئیس پارک علم و فناوری استان قم با بیان اینکه جهاد دانشگاهی در کنار آموزش‌های تخصصی می‌تواند فرهنگ و روحیه و تفکر جهادی را تبیین کند، گفت: کار جهادی با کارهای عادی متفاوت است و دارای نشانه‌های مهمی از جمله سخت کوشی، توکل، نظم، پوشش دادن و تقویت همدیگر، دور بودن از حاشیه‌ها و بی‌توجهی به حواشی، امانت دانستن امکانات و مسؤولیت‌ها و نقش‌های محول‌شده، است.

وی تصریح کرد: این‌ها جزئی از فرهنگ جهادی است، فرهنگ جهادی که امثال شهید رضوی و شهید صدرزاده از جهادگران بزرگی که ما مدیون آن‌ها بوده‌ایم، ایجاد کرده‌اند.

اخوان علوی گفت: تولید دانش‌بنیان می‌تواند به امر اشتغال کمک کند و جهاد دانشگاهی در اغلب دانشگاه‌ها نمایندگی دارد و از طریق این دانشگاه‌ها اقدام می‌شود تا فارغ‌التحصیلان بتوانند شرکت‌های دانش بنیان را در مسیر اشتغال ایجاد کنند.

رئیس پارک علم و فناوری استان قم، درباره فرهنگ‌سازی و تقویت نهادهای فناور داخلی همانند جهاد دانشگاهی برای تحقق اقتصاد مقاومتی و کاهش واردات اظهار کرد: بحث فرهنگ جهادی و نقش جهاد این است که نه تنها این سرمایه را در درون خود حفظ کند و توسعه بخشد، بلکه سرمایه‌ای را در حوزه‌های مختلف علمی و تحقیقاتی و پژوهشی ایجاد کند.‌

وی افزود: در این بخش نیز ما با نوعی فرهنگ‌سازی مواجه هستیم که این فرهنگ‌سازی بیشتر متوجه متولیان امر است؛ یعنی اگر جهاد دانشگاهی بتواند ذهن مدیران دولتی اعم از مدیران بخشی و فرابخشی را به سمت مقوله فناوری و تقویت فناوری و تقویت نهادهایی همچون پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد و پژوهشکده‌های جهاد دانشگاهی که در عرصه فناوری فعال هستند هدایت کند، نقش موثری را ایفاء خواهد کرد.

وی ادامه داد: نقش جهاد دانشگاهی می‌تواند در این خصوص هدایت ذهن‌های تصمیم گیرنده و مدیرانی باشد که نسبت به بحث واردات تصمیم گیر و تصمیم ساز هستند.

رئیس پارک علم و فناوری استان قم عنوان کرد: البته این به تنهایی وظیفه جهاد دانشگاهی نیست و رسالت سازمان‌هایی همچون صدا و سیما و رسانه‌هاست؛ اما جهاد چون ابزارهای خوب فرهنگ‌ساز از جمله ایسنا را دارد، می‌تواند این نقش را به خوبی ایفاء کند.

وی ادامه داد: جهاد دانشگاهی از طریق رسانه‌هایی که در سطح ملی و استانی در اختیار دارد و خبرگزاری که در اختیار دارد و با کمک رسانه‌های دیگر و با کمک نهادهای فناور دیگر می‌تواند در این مسیر گام بردارد.

اخوان علوی در مورد توجه ویژه جهاد دانشگاهی به مزیت‌های استانی برای اقدامات پژوهشی و فرهنگی و آموزشی نیز توضیح داد: نام جهاد دانشگاهی ترکیبی از دو واژه جهاد و دانشگاه است، وقتی واژه به وسط می‌آید از دانشگاه و قرینه‌های دانشگاه‌ها مانند پژوهشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری انتظاری جز پژوهش و آموزش و توسعه فناوری نداریم.

وی تصریح کرد: اما مفهوم اول اصطلاح جهاد است که ناظر به بحث ارزش‌ها و فرهنگ ما است، وقتی اصطلاح جهاد در کنار دانشگاه و پژوهشگاه قرار می ‌گیرد، انتظارمان این است که کار حرفه‌ای‌تر و جدی‌تر صورت بگیرد.

رئیس پارک علم و فناوری استان قم عنوان کرد: امروزه ثابت شده است که در دنیای حرفه‌ای اگر سازمانی توانمندی‌های خود را نشناسد و اطلاعی از ظرفیت‌های خود و اشرافی بر نقاط ضعف و قوت خود نداشته باشد، قطعا شناخت درستی از محیط نخواهد داشت.

اخوان علوی تصریح کرد: وقتی جهاد دانشگاهی مزیت‌های استان را به خوبی شناخت، می‌تواند برنامه‌های توسعه‌ای خود را طراحی و اجرا کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha