• چهارشنبه / ۱۱ مرداد ۱۳۹۶ / ۱۰:۵۳
  • دسته‌بندی: جهاد دانشگاهی
  • کد خبر: 96051106875
  • منبع : نمایندگی گیلان

/هویت جهادی، 37 سال خودباوری و بالندگی/

فعالیت‌های جهاددانشگاهی باید در راستای تحول فرهنگی باشد

فعالیت‌های جهاددانشگاهی باید در راستای تحول فرهنگی باشد

معاون سابق فرهنگی جهاددانشگاهی گفت: همه فعالیت‌های جهاددانشگاهی باید در راستای تحول فرهنگی باشد، یعنی حتی فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی این نهاد نیز باید با رویکرد فرهنگی و در راستای تحول فرهنگی انجام شود.

به گزارش ایسنا، دکتر مهدی فیض، معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش، در آستانه سالگرد تاسیس جهاددانشگاهی اظهار کرد: رسالت اصلی جهاددانشگاهی ایجاد تحول فرهنگی در محیط دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی بوده است.

وی افزود: همه فعالیت‌های جهاددانشگاهی باید در راستای تحول فرهنگی باشد، یعنی حتی فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی این نهاد باید با رویکرد فرهنگی و در راستای تحول فرهنگی انجام شود.

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: در واقع در حوزه پژوهش باید یک جریان و تحرک جدید ایجاد و نیروها را بسیج کنیم و به نیروهای دانشگاهی جهت و انگیزه بدهیم تا یک کار فرهنگی در حوزه پژوهش انجام شود.

وی افزود: در زمینه فعالیت‌های آموزشی باید یک جریان‌سازی آموزشی شکل گیرد و رشته‌هایی ایجاد و دانشجویانی جذب کنیم که در نظام آموزش عالی کشور تحول آفرین و جریان‌ساز باشند.

وی بیان کرد: مدیران جهاددانشگاهی باید همه فعالیت‌های جهاد را با رویکرد فرهنگی باز تعریف و باز طراحی کنند که در این شرایط امکان دارد برخی فعالیت‌ها کنار گذاشته و برخی فعالیت‌های جدید جایگزین شوند.

وی در ادامه به نقش جهاد در اجرای نقشه جامعه علمی کشور، گفت: اگر ما نقشه جامع علمی کشور ا به عنوان یک پازل در نظر بگیریم، جهاددانشگاهی می‌تواند تکمیل بخشی از تکه‌های این پازل را برعهده بگیرد، اما اگر جهاددانشگاهی عهده دار تکمیل ۱۰ قطعه از این پازل شد، این دیگر به آن معنا نیست که این نهاد در تکمیل آن ۹۰ قطعه دیگر ماموریت و وظیفه‌ای ندارد، بلکه به نظر من جهاد در این مقطع باید سایر دستگاه‌ها را به گونه‌ای تحریک و تحرک فکری لازم را به آن‌ها القاء کند که آن ۹۰ قطعه دیگر را تکمیل کنند.

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش با اشاره به نقاط قوت جهاد دانشگاهی، گفت: وجود نیروهای متعهد به اسلام و انقلاب، متخصص و علمی که توان مدیریت بالایی دارند، یک نقطه قوت و سرمایه برای جهاد است و در عین حال بی‌توجهی به رسالت اصلی جهاد می‌تواند به یک تهدید برای این نهاد بدل شود.

وی در خصوص نقش جهاددانشگاهی در نهادینه کردن گفتمان فرهنگ و مرجعیت قرآن در نظام آموزش عالی کشور، گفت: یکی از فعالیت‌های شاخصی که جهاد در این زمینه می‌تواند انجام دهد، ایجاد جریان تولید علم از متن قرآن است که در این زمینه پژوهشکده‌ میان رشته‌ای قرآن و علوم جهاددانشگاهی ماموریت دارد تا در حوزه‌های مختلف علمی و پژوهشی انگیزه و روش‌مندی لازم را ارایه دهد که چگونه می‌توان از متن قرآن برای کسب علم و معرفت جدید و توسعه علمی کشور استفاده کرد. خلاء بزرگی که اکنون جهان علم به آن مواجه می‌باشد و هیچ کشوری، حتی کشورهایی که مدعی هستند بر روی قرآن کار کرده‌اند، این است که به قرآن کریم به عنوان یک منبع معرفت علمی توجه نشده که در این زمینه انتظار می‌رود فعالیت‌های قرآنی جهاد این مهم را تحقق ببخشد.


انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha