• چهارشنبه / ۲۵ مرداد ۱۳۹۶ / ۱۲:۱۳
  • دسته‌بندی: آموزش و پرورش
  • کد خبر: 96052515655
  • خبرنگار : 71424

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی با اشاره به اولویتهای وزیرجدید آموزش و پرورش تشریح کرد

سردرگمی بزرگسالان برای ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر از ابتدایی/لزوم ایجاد سازمان آموزش بزرگسالان

سردرگمی بزرگسالان برای ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر از ابتدایی/لزوم ایجاد سازمان آموزش بزرگسالان

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی با بیان اینکه وزارت آموزش و پرورش نیازمند سازمان و مجموعه‌ای است که تمام فعالیت‌های آموزش بزرگسالان را در آن سامان دهد گفت: اکنون فقط کار سوادآموزی را برای بزرگسالان انجام می‌دهیم در حالی که افراد برای ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر از ابتدایی با نوعی سردرگمی مواجه‌اند و نیازها و خواسته‌های آنها با برنامه‌های آموزشی تناسب ندارد.

علی باقرزاده در گفت‌وگو با ایسنا، درباره اولویت‌های سوادآموزی در دولت دوازدهم اظهار کرد: در دولت دوازدهم  نیز به حداقل رساندن تعداد بیسوادان اصلی‌ترین ماموریت سازمان نهضت سوادآموزی است که می‌تواند به عنوان اولویتی مهم در دستورکار وزیر آینده آموزش و پرورش قرار بگیرد.

وی افزود: همچنین افزایش دسترسی کودکان لازم‌التعلیم به آموزش رسمی باید مدنظر قرار بگیرد. باید برای باسواد شدن افرادی که از تحصیل بازمانده‌اند و امروز امکان ثبت نام در مدارس ابتدایی را ندارند و همچنین کودکان لازم التعلیم که بیرون از مدرسه مانده‌اند، ظرفیتی را اختصاص دهیم.

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی با بیان اینکه دکتر بطحایی روز گذشته در مجلس به انسداد مبادی ورودی بیسوادی  ناظر به دسترسی حداکثر افراد لازم التعلیم به مدرسه  بخصوص در دوره ابتدایی اشاره کرد گفت: البته مشکلاتی وجود دارد که لازم است دستگاه‌های دیگر برای حل آنها مشارکت کنند. به عنوان مثال باید اطلاعات کودکان لازم‌التعلیمی که شناسنامه و اوراق هویت ندارند  و همچنین اتباع خارجی و پناهندگان  به صورت دقیق در اختیار وزارت آموزش و پرورش قرار بگیرد تا نمایندگان مدارس بتوانند برای ثبت نام آنها در مدرسه اقدام کنند.

باقرزاده ادامه داد: اولویت دوم این است که در راستای تحقق عدالت آموزشی، توسعه آموزش و سوادآموزی بزرگسالان در دستورکار قرار بگیرد. البته در دولت یازدهم اقدامات خوبی صورت گرفت و اگر با جدیت دنبال شود، با وظیفه مند کردن تمام مدیران مدارس و کارکنان مناطق، در کانون توجه و برنامه ریزی قرار می‌گیرد و می‌توان جمعیت باقی مانده بیسواد را تحت پوشش قرار داد.

وی درباره آخرین آمار باسوادی نیز گفت: طبق آخرین سرشماری سال 95، میانگین نرخ باسوادی گروه زیر  50 سال، تقریبا 95 درصد است. البته در برخی استان‌ها چون تهران، مازندران، البرز، اصفهان و سمنان درصد باسوادی بالای 97 درصد است ولی در برخی استان‌ها همچون سیستان و بلوچستان بیش از 18 درصد افراد زیر 50 سال خود را به عنوان بیسواد مطلق اعلام کرده‌اند.  این نشانگرها می‌تواند چراغ راهنما باشد تا تمرکز منابع و ظرفیت‌های خود را به سمتی ببریم که عقب ماندگی بیشتری دارند. 

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی افزود:  البته طی چهار سال گذشته استاندار و مدیرکل آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان  به این موضوع توجه کردند و ما ظرفیت قابل توجهی از امکانات و منابع خود رابه سمت استان‌های محروم گسیل کردیم.  برای شش استان با بالاترین نرخ بیسوادی برنامه ویژه طراحی  شده و امید است این مسیر حمایت و پشتیبانی از  سوادآموزی استمرار یابد. 

باقرزاده تاکید کرد: به نظر می‌رسد وزارت آموزش و پرورش نیازمند سازمان و مجموعه‌ای است که تمام فعالیت‌های آموزش بزرگسالان را در آن سامان دهد. اکنون فقط کار سوادآموزی را برای بزرگسالان انجام می‌دهیم در حالی که افراد برای  ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر از ابتدایی با نوعی سردرگمی مواجه‌اند و نیازها و خواسته های آنها با برنامه‌های آموزشی تناسب ندارد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha