• چهارشنبه / ۲۵ مرداد ۱۳۹۶ / ۱۸:۲۱
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 96052516084
  • خبرنگار : 30057

مصوبات آخرین جلسه کمیسیون عتف در دولت یازدهم اعلام شد؛

بررسی عملکرد دستگاه‌ها در حوزه علم‌وفناوری/رونمایی از سامانه پیگیری سیاست‌های ابلاغی

بررسی عملکرد دستگاه‌ها در حوزه علم‌وفناوری/رونمایی از سامانه پیگیری سیاست‌های ابلاغی

دبیر کل شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری از رونمایی سامانه پیگیری سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری خبر داد و گفت: علاوه بر آن قرار است از نمایندگان دستگاه‌ها برای ارائه عملکرد خود در حوزه علم و فناوری به جلسات کمیسیون دائمی شورای عتف دعوت به عمل آید.

به گزارش ایسنا دکتر وحید احمدی عصر روز چهارشنبه، 25 مردادماه در حاشیه یکصد و پنجاه و هشتمین جلسه کمیسیون دائمی شورای عتف با اشاره به موضوعات مطرح شده در این جلسه، افزود: گزارش سامانه پیگیری سیاست‌های علم و فناوری ابلاغیه مقام معظم رهبری یکی از موضوعات مطرح در این جلسه بوده است.

وی ادامه داد:‌ ایجاد این سامانه از سوی دولت به شورای عالی عتف واگذار شده بود و قرار بود گزارش‌های مرحله‌ای آن به شورای عالی عتف و دولت ابلاغ شود.

احمدی با تاکید بر این که این سامانه به منظور گزارش‌گیری موثرتر و راحت‌تر و قابل تجزیه و تحلیل ایجاد شده است؛ خاطرنشان کرد: این سامانه از سوی دبیرخانه شورای عتف ایجاد شد تا دستگاه‌های دولتی از طریق این سامانه گزارش‌های خود را ارائه دهند.

وی با تاکید بر این که امروز در این جلسه از این سامانه رونمایی شد، تاکید کرد: با راه‌اندازی این سامانه مدیران می‌توانند از آن بهره‌برداری کنند.

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم با اشاره به موضوع دیگر مطرح شده در این جلسه، یادآور شد: با توجه به آنکه ظرفیت بالایی در شورای عتف به دلیل حضور دستگاه‌های مختلف وجود دارد، بنا داریم تمام دستگاه‌های فعال در حوزه علم و فناوری را در این جلسات دعوت کنیم.

وی اضافه کرد: نمایندگان این دستگاه‌ها باید گزارشی از نظام علم و فناوری در حوزه مربوط به خود را ارائه دهند.

احمدی با تاکید بر این که در جلسه امروز گزارشی از عملکرد پژوهش و فناوری بخش کشاورزی از سوی رییس سازمان تحقیقات کشاورزی ارائه شد، گفت: در گزارش ارائه شده موضوعاتی در خصوص مسائل آموزشی، پژوهشی و تولید فناوری در زمینه کشاورزی مطرح شد.

 دبیر کل شورای عالی عتف هدف از ارائه این گزارش‌ها را ایجاد هماهنگی میان دستگاه‌ها با دانشگاه‌ها نام برد و ادامه داد: از این رو بنا داریم تا دستگاه‌های دیگری چون وزارت‌خانه‌های نیرو، نفت، صنعت، معدن و کشاورزی را برای ارائه گزارش عملکرد خود در  حوزه علم و فناوری به این جلسات دعوت کنیم.

احمدی ارائه گزارشی از فعالیت‌های دبیرخانه شورای عتف را از دیگر موضوعات مطرح شده نام برد و گفت: در این جلسه مقرر شد تا گزارش مفصل آن در جلسه آتی کمیسیون دائمی شورای عتف مطرح شود.

وی با تاکید بر اینکه این جلسه آخرین جلسه کمیسیون در دولت یازدهم است، به بیان اقدامات دبیرخانه شورای عتف در حوزه علم و فناوری اشاره کرد و ادامه داد:‌ در چهار سال گذشته فعالیت‌های زیادی مانند ساماندهی طرح‌های کلان ملی، تدوین شرح تفصیلی وظایف شورای عالی عتف، مناطق ویژه علم و فناوری و احیای آنها و پایش و ارزیابی علم و فناوری کشور انجام شده است.               

احمدی با بیان اینکه تا قبل از این مدت مرجع و شاخص خاصی برای پایش و ارزیابی علم و فناوری کشور وجود نداشت، اضافه کرد:‌ دبیرخانه شورای عتف با ارتباط با زیرمجموعه‌های خود این مسئولیت را بر عهده گرفته است.

معاون پژوهشی وزیر علوم ارائه گزارش‌ عملکرد علم و فناوری بخش‌های مختلف در خصوص اختصاص یک درصد اعتبارات بخش دولتی به امر پژوهش و اعتبارات تحقیقاتی را از دیگر اقدامات اجرا شده از سوی دبیرخانه شورای عتف نام برد و یادآور شد: این دبیرخانه علاوه بر ایجاد ارتباطات میان کشورهای مختلف در حوزه علم و فناوری تمام اقدامات خود را در قالب کتابی در یازده جلد تدوین کرده است که امروز دراین جلسه رونمایی شد.

دبیر کل شورای عتف با ارزیابی عملکرد این دبیرخانه در مدت چهار سال ابراز خردسندی کرد که در دولت یازدهم شورای عالی عتف ساختار و جایگاه قانونی خود را پیدا کرده است.

معاون پژوهشی وزیر علوم در این باره توضیح داد: بر اساس قانون وزارت علوم در سال 88 شورای عتف مرجع کلان به ریاست رییس‌جمهور و با حضور دستگاه‌های فعال در حوزه علم و فناوری تشکیل شده بود، ولی شرح تفصیلی وظایف آن که باید به تصویب دولت می‌رسید، به مدت دوازده سال معطل مانده بود.

وی خاطر نشان کرد:‌ در دولت یازدهم با تلاش‌های انجام گرفته شرح تفصیلی این شورا بعد از دو سال رفت و برگشت در کمیسیون‌های دولت تصویب و نهایی شد.

احمدی با بیان این که تا پیش از تصویب شرح تفصیلی شورا تصور بر آن بود که وظیفه آن شورا رسیدگی به طرح‌های کلان ملی و تعیین اولویت‌های پژوهشی است، ادامه داد: با این تصویب مشخص شد که این شورا در حوزه‌های کلانی چون سیاستگذاری شرکت‌های دانش‌بنیان، تدوین سیاست‌های علم و فناوری، تبیین نظام‌های مختلف علم و فناوری از جمله‌ وظایف این شورا محسوب می‌شود.

وی با تاکید بر این که شرح تفصیلی وظایف شورا از سوی دولت ابلاغ شده است، ابراز امیدواری کرد: این شورا در مسیر خود اهدف خود را دنبال کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha