• چهارشنبه / ۲۹ شهریور ۱۳۹۶ / ۱۵:۴۴
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 96062917200
  • خبرنگار : 71402

تحلیلگران: لحن ترامپ علیه کره‌شمالی "تاثیر منفی" دارد

تحلیلگران: لحن ترامپ علیه کره‌شمالی "تاثیر منفی" دارد

تحلیلگران معتقدند، سخنان تهدیدآمیز ترامپ علیه پیونگ‌یانگ مبنی بر اینکه کره‌شمالی را "کاملا ویران" می‌کند بهانه دست کیم جونگ اون می‌دهد تا توجیهی برای برنامه تسلیحات هسته‌ای با هدف دفاع از خود داشته باشد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری فرانسه، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا از سخنرانی خودش در مجمع عمومی سازمان ملل استفاده کرد تا تهدید شدیداللحنی را  علیه پیونگ‌یانگ داشته باشد؛ سخنانی که در واکنش به ششمین و بزرگترین آزمایش بمب اتمی کره‌شمالی بود و تحریم‌های سختی را از جانب سازمان ملل به دنبال داشت.

ترامپ  گفت کیم جونگ اون، رهبر کره‌شمالی "برای خودش و رژیم خودش در یک عملیات انتحاری است." اگر آمریکا "مجبور شود از خود و یا متحدانش دفاع کند، چاره‌ای ندارد جز اینکه کاملا کره‌شمالی را نابود کند."

تحلیلگران معتقدند لحن ترامپ اینگونه نبود که کیم جونگ اون را برای کنار گذاشتن تسلیحات هسته‌ای متقاعد کند و ممکن است سخنرانی او نتیجه عکس داشته باشد. مارکوس نولاند از موسسه اقتصاد بین‌المللی پیترسون گفت:‌ ترامپ با این کلمات بهانه دست رژیم کیم می‌دهد. این سخنان به صورت پیوسته در شبکه ملی کره‌شمالی منعکس می‌شود تا نیاز پیونگ‌یانگ به بازدارندگی اثرگذار علیه آنچه تخاصم آمریکا دیده می‌شود، به اثبات برسد.

جوئل ویت، عضو ارشد موسسه آمریکایی – کره‌جنوبی در دانشگاه جان هاپکینز گفت، به‌رغم این انتقاد تند هنوز مشخص نیست که آیا واشنگتن آماده پرداخت بهای انسانی یک درگیری هست یا خیر. اما او افزود ترامپ "غیر قابل پیش‌بینی است و برای دیگران سخت است که متوجه شوند او چه زمانی جدی است و چه وقت شوخی می‌کند."

آمریکا ۲۸ هزار و ۵۰۰ نیروی مستقر در کره‌جنوبی دارد که میراث جنگ کره در سال‌های ۱۹۵۰ تا ۱۹۵۳ است که نهایتا با یک آتش‌بس موقت و نه معاهده صلح به پایان رسید. جدای از تهدیدات روز افزون هسته‌ای کره‌شمالی، پیونگ‌یانگ اولین تهدید مستقیم علیه دولت سئول و میلیون‌ها تن از ساکنان کره‌جنوبی است که ممکن است با تسلیحات شیمیایی و یا متعارف هدف گرفته شوند. ژاپن هم در تیررس موشک‌های کره‌شمالی است. هرگونه حمله آمریکا ممکن است با اقدامات تلافی‌جویانه و تلفات انسانی فراوان همراه باشد.  

اوایل امسال استیو بنن، مشاور ارشد سابق ترامپ به پایگاه امریکن پراسپکت گفت: هیچ راه حل نظامی‌ای وجود ندارد. این مساله را فراموش کنید.  

جوئل ویت، عضو ارشد موسسه آمریکایی – کره‌جنوبی در دانشگاه جان هاپکینز گفت اظهارات ترامپ برای ساکنان کره‌شمالی همچون تهدیدات تو خالی است. او به خبرگزاری فرانسه گفت: گمان نمی‌کنم آنها نیازی داشته باشند که مردمشان ثابت کنند ترامپ طبل تو خالی است. خط قرمز آن کجاست؟

اما جئونگ یونگ-تائه، مدیر گروه مطالعات نظامی در دانشگاه دونگیانگ کره‌جنوبی گفت، افزایش تهدیدهای کره‌شمالی بدین معناست که نمی‌تواند اظهارات ترامپ را تنها "بلوف" دانست.

او افزود: مشکل اینجاست که خط قرمز تحریک اقدام نظامی کجاست؟ گرچه این درگیری بسیار بعید است، ادامه تحریکات کره‌شمالی کار را برای آمریکا برای پذیرفتن مذاکره سخت‌تر می‌کند. برنامه‌های موشک‌های بالستیک قاره‌پیما و تسلیحات هسته‌ای آن به شدت بزرگ و تهدیدآمیز شده‌اند و سخت می‌شود آنها را فقط تحرکاتی برای استفاده در روند چانه‌زنی برای مذاکرات دانست.

میرا راپ هوپر، محقق ارشد در مرکز پل تسای چین در دانشکده حقوق ییل گفت اگر هدف لحن آخرالزمانی ترامپ آن است که کره‌شمالی به پای میز مذاکره بیاید، رویکرد خرد او در دیپلماسی احتمالا علیه او شود.

راپ هوپر گفت، معلوم نیست که زبان "آخرالزمانی" ترامپ یک استراتژی برای ترساندن پکن به منظور اعمال فشار علیه همسایه منزوی خود بوده است، یا بازتابی از اعتقاد او به اثربخشی اقدام نظامی است. او تاکید کرد: اما اساسا این یک انتخاب غیر عقلانی بین یک تهدید واقعی از جنگ عمدی و یک قمار بی‌ملاحظه است که ممکن است با خطاهای اشتباه فراوانی همراه باشد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha