• دوشنبه / ۳ مهر ۱۳۹۶ / ۱۳:۰۹
  • دسته‌بندی: سمنان
  • کد خبر: 96070301775
  • منبع : نمایندگی سمنان

20 برابر شدن مزارع کلزا در سمنان

20 برابر شدن مزارع کلزا در سمنان

ایسنا/سمنان رئیس سازمان جهادکشاورزی استان سمنان از افزایش 10 درصدی محصولات کشاورزی بدون اضافه شدن سطح زیرکشت اراضی کشاورزی طی چند سال اخیر در این استان کم‌آب خبر داد.

سیدحسن میرعماد در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: در چهار سال اخیر نه تنها سطح زیرکشت اراضی افزایش نیافته بلکه به‌دلیل کمبود منابع آبی کاهش نیز یافته است اما با برنامه‌های آموزشی و ترویجی توانستیم با افزایش عملکرد در واحد سطح، میزان محصولات زراعی و باغی را افزایش دهیم.

این مدیر اجرایی ادامه داد: با وجود این کاهش سطح اراضی زیرکشت، در برخی محصولات زراعی همچون دانه‌های روغنی، گندم و چغندر، میزان برداشت محصولات تا بیش از 20 درصد نیز افزایش محصول داشتیم.

وی از کمبود منابع آبی به عنوان یک مشکل در حوزه کشاورزی در سطح ملی و استان نام برد و افزود: مهمترین برنامه ما برای مقابله با این مشکل کاستن از آبیاری سنتی و افزایش آبیاری نوین است که در همین راستا دولت تدبیر و امید منابع اعتباری زیادی به این بخش اختصاص داده است.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان سمنان از آمادگی این سازمان برای تجهیز مزارع و باغ‌های بهره‌برداران به سیستم‌های نوین آبیاری خبر داد و گفت: در حال حاضر هیچ‌گونه محدودیتی برای اعطای این تسهیلات در استان وجود ندارد و به هر مقدار که متقاضی وجود داشته باشد تسهیلات در اختیار بهره‌بردارن قرار می‌گیرد.

وی از این تسهیلات به عنوان یک فرصت مغتنم برای کشاورزان و باغداران استان نام برد و تصریح کرد: 85 درصد این تسهیلات به صورت بلاعوض به کشاورزان اعطا می‌شود و. بهره‌برداران تنها برای 15 درصد باقی‌مانده باید سرمایه‌گذاری کنند.

میرعماد بر لزوم توسعه باغ‌ها و محصولات زراعی با نیاز آبی کم تاکید کرد و گفت: پسته از جمله محصولات باغی است که هم نیاز آبی کمی دارد و هم بستر مناسبی برای توسعه آن در استان وجود دارد.

وی از افزایش روزافزون باغ‌های پسته در شرق این استان خبر داد و اضافه کرد: امسال پیش‌بینی می‌شود بالغ بر 45 هزار تن پسته از باغ‌های استان برداشت شود.

وی خاطرنشان کرد: پسته محصولی است که هم نیاز آبی بسیار کمی دارد و هم ارزش‌افزوده و مزیت نسبی بالایی در این استان دارد چنانکه درخت پسته در بدترین شرایط هم می‌تواند با سالی دو سه بار آبیاری به حیات خود ادامه دهد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان سمنان به شرایط اقلیمی این استان و کمبود آب، اشاره و اظهار کرد: کشاورزان حاشیه کویر و استان سمنان درک و فهم خوبی از اهمیت آب دارند و از همین رو در طول زمان به خاطر جبر شرایط اقلیمی و کم‌آبی و به ویژه به دلیل خشکسالی‌های پی‌در پی در یکی دو دهه گذشته به این نتیجه رسیدند که ضمن توسعه محصولات کم‌آب به مرور از سطح زیرکشت محصولات با نیاز آبی کم‌ کنند و از این رو سطح زیر کشت جالیزها در استان سمنان به‌شدت کاهش یافته و سطح زیرکشت محصولاتی مثل پسته همواره در حال افزایش است.

وی از استان سمنان به عنوان استانی با ظرفیت بالا برای کشت گیاهان دارویی نام برد و گفت: گیاهان دارویی عمدتا نیاز آبی کمی دارند و لذا یکی از سیاست‌های جهادکشاورزی استان سمنان توسعه کشت گیاهان دارویی در اقصی‌نقاط این استان پهناور است.

میرعماد به نیاز جدی کشور به دانه‌های روغنی اشاره کرد و گفت: تولید برخی از این دانه‌ها در استان در دو سه اخیر افزایش قابل توجهی یافته به‌طوری که کشت آفتاب‌گردان در استان بیش از دو برابر شده و یا کشت دانه روغنی کلزا در استان سمنان 20 برابر شده است.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان سمنان با اشاره به آغاز سال زراعی جدید ادامه داد: امسال با آغاز فصل کاشت محصولات کشاورزی این سیاست‌ها با جدیت بیشتری ادامه می‌یابد.
انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha