• سه‌شنبه / ۷ مرداد ۱۳۹۹ / ۱۳:۱۰
  • دسته‌بندی: جهاد دانشگاهی
  • کد خبر: 99050705051
  • خبرنگار : 71624

/چهل سال با جهاد دانشگاهی/

از ساخت کیت‌های تشخیص کرونا تا انعقاد قرارداد همکاری با سازمان اوقاف

از ساخت کیت‌های تشخیص کرونا تا انعقاد قرارداد همکاری با سازمان اوقاف

معاون پژوهش و فناوری پژوهشگاه ابن‌سینا درباره سه دستاورد اصلی این مرکز در یک سال گذشته توضیحاتی ارائه داد.

به گزارش ایسنا، دکتر رامین قهرمان‌زاده با تبریک نزدیک شدن به چهلمین سالگرد تاسیس جهاد دانشگاهی در نشست خبری پژوهشگاه ابن‌سینا درباره‌ی این مرکز و پژوهشکده‌های آن گفت: محوریت اصلی فعالیت‌های پژوهشگاه ابن سینا بیوتکنولوژی است. سه پژوهشکده در این پژوهشگاه مشغول فعالیت‌های پژوهشی هستند. پژوهشکده اول در زمینه تحقیقات جنین‌شناسی و تولیدمثل در شاخه‌های انسانی و حیوانات مزرعه‌ای فعالیت می‌کند. پژوهشکده دوم در حوزه نانوتکنولوژی فعال است. نانوتکنولوژی از علوم به‌روزی است که در یک دهه گذشته اقدامات زیادی در آن انجام شده است. پژوهشکده آنتی‌بادی منوکلونال نیز سومین پژوهشکده این پژوهشگاه است که تحقیقات آن در حوزه پایه ترکیبات دارویی انجام می‌شود.

وی با بیان این که حدود ۴۰ نفر عضو هیئت علمی تمام وقت در این سه پژوهشکده مشغول فعالیت هستند، افزود: در کنار آن‌ها تعداد زیادی پژوهشگر و عضو هیئت علمی نیمه‌وقت نیز فعالیت می‌کنند. در سال گذشته، یکی از مهم‌ترین طرح‌ها، راه‌اندازی مزرعه تولید جنین‌های آزمایشگاهی بود. بیش از 10 سال است که در این زمینه، تحقیقات آزمایشگاهی انجام شده و در سال‌های اخیر روند تاسیس شرکت دانش‌بنیان و تجاری‌سازی این طرح مدنظر قرار گرفته و با استقبال بی‌نظیری در صنعت دامپروری روبه‌رو شده است.

معاون پژوهش و فناوری پژوهشگاه ابن‌سینا با اشاره به تفاهم‌نامه همکاری این مرکز با سازمان اوقاف گفت: طی یک بازبینی توسط ریاست سازمان اوقاف، تصمیم گرفته شد که دانش فنی توسط این سازمان از مرکز خریداری شود. پس از صحبت‌های مختلف و ارزش گذاری بر روی دانش فنی، مقرر شد یک شرکت دانش‌بنیان مشترکی که درواقع اولین همکاری بین سازمان اوقاف و مرکز جهاد دانشگاهی بود تاسیس شود.

قهرمان‌زاده با اعلام این خبر که مزرعه‌ای در زمین ۴۲۰ هکتاری سازمان اوقاف با ظرفیت هزار راس گاو در حال راه‌اندازی  است، گفت: مقرر شده است که سالانه ۵۰ هزار جنین در این مرکز برای رفع نیاز وارداتی استفاده شود.

وی درباره یکی دیگر از دستاوردهای محققان پژوهشگاه ابن‌سینا در یک سال گذشته گفت: از طرح‌های ارزشمندی که محققان این پژوهشگاه بیش از 10 سال است بر روی آن تحقیق می‌کنند، بانک سلول‌های بنیادی خون قاعدگی است. در چند سال گذشته سلول درمانی انقلاب شگرفی را در حوزه درمان ایجاد کرده است. سلول بنیادی، قدرت تکثیر بالا و قابلیت تبدیل به بافت‌های مختلف را دارد. منابع مختلفی همچون خون بند ناف، مغز استخوان، بافت چربی و خون قاعدگی وجود دارند که هر کدام از این منابع محدودیت‌هایی از جمله سختی استحصال سلول‌ها، دردناک بودن و داشتن عوارض را دارا هستند.

قهرمان‌زاده درباره ویژگی‌های منابع سلول‌های بنیادی بیان کرد: خون بند ناف فقط یک بار و هنگام تولد قابل استحصال است. استحصال سلول بنیادی از مغز استخوان نیز دردناک است و عوارض جانبی به همراه دارد. اما سلول‌های بنیادی خون قاعدگی هم قابلیت احیا و تکثیر را دارد و هم ماهانه قابل دسترس است و عوارض جانبی ندارد. در حال حاضر نتایج تحقیقات برای خانم‌هایی که مشکل ذخیره تخم‌داری دارند، امیدوارانه بوده و فاز سوم بالینی در حال اجرا است.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه ابن‌ سینا افزود: روند کار به این شکل است که پس از هماهنگی پزشک مورد نظر با بیمار و ثبت سیکل بیمار، وی به مرکز فراخوانده می‌شود و نمونه از او گرفته می‌شود. در ادامه آلودگی‌های میکروبی و قارچی نمونه بررسی  و نمونه تحت شرایط خاصی به اتاق تمیز انتقال داده می‌شود.  در آن جا، سلول‌های تک هسته‌ای بنیادی تمایز داده و مراحل تکثیر و رشد این سلول‌ها طی می‌شود.

قهرمان‌زاده درباره یکی دیگر از دستاوردهای تحقیقاتی این مرکز که به شیوع کووید-۱۹ مربوط است، گفت: یکی دیگر از طرح‌های تحقیقاتی دیگر این مجموعه، تولید مواد اولیه و در ادامه تولید خود کیت سرولوژی کووید-۱۹ است. با توجه به شیوع این ویروس در ماه‌های گذشته، پژوهشگران پژوهشگاه ابن سینا با تلاش‌های شبانه‌روزی از اوایل سال جدید شروع به فعالیت کردند و موفق شدند ماده‌ی اولیه این کیت را که به طور کل وارداتی بود تولید کنند.

به گفته‌ی معاون پژوهشی و فناوری پژوهشگاه ابن سینا، این نهاد، اولین مرکزی است که توانست ماده‌ی اولیه این کیت را تهیه کند.

قهرمان‌زاده در پایان خاطرنشان کرد: در ادامه تمام مراحل تهیه‌ی این کیت در این پژوهشگاه انجام شده و در حال حاضر پیگیر اخد مجوزهای لازم هستیم و در صورت اخذ مجوزها خط تولید این کیت راه‌اندازی خواهد شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha