دبير جنبش عدالتخواه دانشجويي، با گراميداشت ياد و خاطره شهيد مفتح كه لزوم نگاه جدي به حوزه و دانشگاه را نشان داد، اظهار داشت: در صورتي كه حوزه و دانشگاه براي تكامل، رشد و شكوفايي احساس نيازي به يكديگر داشته باشند ميتوان اين وحدت را در بعد كشوري و جهاني ايجاد كرد.
جليلينژاد، در گفتوگو با خبرنگار سياسي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، بدنه نخبگان كشور را به دو بخش روحانيون و دانشگاهيان تقسيم كرد و گفت: هماهنگي و تعامل سازنده بين اين دو بخش باعث ميشود كه آنها رسالت و وظيفهشان را به بهترين شكل انجام دهند و به دليل مهم بودن اين تعامل، نبايد اين بحث تنها معطوف به شعار و در بازه زماني خاص يعني روز 27 آذر سالگرد شهادت شهيد مفتح شود.
وي، با بيان اينكه بحث حوزه و دانشگاه بايد مورد توجه همگان از جمله حوزه علميه و وزارت علوم واقع شود، تصريح كرد: نگاه تقويمي و محدود به چند روز خاص يكي از عمدهترين مشكلات موجود در بحث وحدت حوزه و دانشگاه است كه در اين بحث برنامه مدوني غير از ارائه دروس معارف اسلامي به عنوان درسي عمومي در دانشگاه كه ارتباط مستقيمي نيز با وحدت حوزه و دانشگاه ندارد، نيست.
اين فعال دانشجويي، دربارهي راهكار عملي وحدت حوزه و دانشگاه، اظهار داشت: ارائه برنامه و استراتژي مشخص از سوي وزارت علوم و حوزه علميه در راستاي ايجاد ارتباط و تعامل بيشتر بين اساتيد، دانشجويان، فضلا و طلاب ميتواند بسيار مفيد واقع شود.
وي، با بيان اينكه اعزام مبلغ از سوي نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري و با استفاده از حوزههاي علميه براي دانشگاهها بسيار مفيد است، خاطرنشان كرد: با افزايش تعامل حوزويان و دانشگاهيان ارتباط عميقتر و بهتري را در بين طلاب و فضلاي جوان با دانشجويان شاهد خواهيم بود كه در اين راستا نيز با ايجاد حوزه علميه دانشجويي شاهد تجربه موفق ولي محدود و با گستردگي كم بوديم، ولي به طور كلي تعاملات انجام شده حوزه و دانشگاه به صورت كافي نتوانسته نياز جامعه دانشجويي را برآورده كند. ارتباط حوزه با دانشگاه به ديد يك محمل خوب براي تعامل و ارتباط دوجانبه نيست و اين مهم نيازمند توجه جدي است.
جليلينژاد، ايجاد بسترهايي همچون كرسيهاي آزادانديشي در دانشگاهها و حوزهها كه موجب ارتباط مفيد بين دانشجويان و طلاب و بين فضلا و استادان خواهد شد را به عنوان يكي از راهكارهاي ايجاد تعامل بين روشنفكران حوزوي و دانشگاهي معرفي و تصريح كرد: ايجاد كرسيهاي آزادانديشي كه بتوان آن را در دانشگاهها به صورت جدي و به دور از بحثهاي سياسي برقرار و ايجاد كرد، بسيار مفيد است.
اين فعال سياسي، با بيان اينكه تاكنون برنامه بدون، مشخص و بلندمدت براي بحث وحدت حوزه و دانشگاه از سوي دستگاههاي ذيربط در نظر گرفته نشده است، افزود: اگر آموزش عالي در تحقق وحدت حوزه و دانشگاه سياستهاي كلان را مدون كند، اثر بسياري دارد.
جليلينژاد، گفت: جهاني شدن وحدت حوزه و دانشگاه نيازمند ديد آزادانه حوزه و دانشگاه به يكديگر است تا با نگاه حقيقي و نه نگاه شعاري در زمينه وحدت حوزه و دانشگاه به تعامل برسند، چراكه اكنون بيشتر شاهد نگاه شعاري در اين زمينه هستيم كه حوزه خود را بينياز از دانشگاه و دانشگاه نيز خود را بينياز حوزه ميداند.
وي، در پايان ايجاد رابطه عميق بين حوزه و دانشگاه را يكي از عوامل تأثيرگذار در شكلگيري انقلاب اسلامي دانست و خاطرنشان كرد: اين رابطه باعث افزايش آگاهي مردم و فروپاشي رژيم پهلوي شد، بنابراين با توجه به اين سابقه كه ارتباط حوزه و دانشگاه سبب حركت جدي در تمام دنيا خواهد شد مخالفان نظام اين وحدت را به عنوان يكي از نقاط مثبت قابل اتكا اين نظام مورد هدف قرار دادند.
انتهاي پيام