عضو شوراي مركزي انجمن اسلامي دانشگاه تهران و علوم پزشكي، گفت: حوزه و دانشگاه دو مركز مهم انسانسازي و توليد علم هستند و استقلال كشور و سعادت ملت وابسته به عملكرد اين دو مركز حساس است.
حسامالدين علامه، در گفتوگو با خبرنگار سياسي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اظهار داشت: به نظر ميرسد با ارايهي الگويي موفق از تمدن، جهان امروز تشنهي عدالت واقعي، معنويت و رهايي از پوچي و بيهودگي و نيز رفاه و خوشبختي براي همهي انسانهاست و اين مهم جزء با اتحاد اسلامشناسان به روز و كارآمد از سويي و دانشگاهيان و متخصصان غايتنگر و توحيدباور از سوي ديگر، ممكن نيست.
وي، دربارهي راهكارهاي تحقق عملي وحدت حوزه و دانشگاه، خاطرنشان كرد: مشخص شدن هدف مشترك و ايجاد انگيزه مشترك از مهمترين راهكارهاي عملي شدن اين مسالهي مهم است. ارايه تمدن نوين ايراني - اسلامي به جهانيان، با ساختن ايراني آباد، آزاد و كارآمد از مهمترين انگيزههاي مشترك براي رسيدن به اين هدف است. باور كردن داشتن نياز متقابل به يكديگر و اينكه هيچكدام از اين دو گروه به تنهايي نميتوانند جامعه و كشور را اداره كنند، ارتباط دائم و تبادل مسائل با يكديگر خصوصا برگزاري نشستهاي عيني و كرسيهاي نقد و نظريهپردازي علمي و عدم توجه به شايعات و طرح تفرقهافكني اطرافيان هر دو مركز از مهمترين راهكارهاي علمي وحدت حوزه و دانشگاه است.
اين فعال دانشجويي، دربارهي نحوهي برقراري تعامل ميان روشنفكران حوزه و دانشگاه خاطرنشان كرد: تبادل استاد بين هر دو گروه با توجه به نيازهاي متقابلي كه براي متفاوت بودن هر دو مركز وجود دارد و حضور دانشگاهيان در حوزهها و حوزويان در دانشگاهها و مناظرات علمي و روشمند از طريق كنفرانسها، مجلات و سايتها باعث ايجاد تعامل ميشود. هم حوزويان بايد به مخاطبشناسي صحيحي برسند و نيازهاي جامعه، جوانان و دانشگاهيان را تشخيص دهند و هم اساتيد بايد از دغدغهها و فرهنگ خاص حاكم بر حوزه آگاهي پيدا كنند.
وي، تصريح كرد: حوزه و دانشگاه دو مركز مهم در ساختن كشور و متوليان مقدرات آينده مملكت هستند از اين رو هر چه تفاهم، دوستي، ارتباط متقابل، احترام و همگامي با يكديگر بين اين دو مركز بيشتر باشد و حذف فاصلهها و اختلافات صورت گيرد، نيروي كارآمدتري براي ساختن ايران اسلامي به وجود خواهد آمد. از اين رو دشمنان استقلال ايران و تبديل شدن ايران به قدرت برتر جهاني، تمام توان خود را در ايجاد دشمني و تفرقه ميان اين دو قشر حساس و سرنوشتساز كشور گذاشتند از اين رو ادامهي وحدت بالاتر از ايجاد وحدت است و بايد قدر ارتباط دوستانه و فضاي تفاهم آميز را دانست.
علامه، درخصوص چارچوب جهاني وحدت حوزه و دانشگاه، گفت: در آغاز رنسانس دايرهي علميات از دايرهي الهيات جدا شد و با عرضه نظريهي سكولاريسم عرصهي دين از حوزهي مسائل علمي و اجتماعي جدا گرديد. اين روش به صورت افراطي در قرن 20 ترويج ميشد و در اواسط اين قرن زمزمههايي مبني بر پاك كردن دين به گوش ميرسيد و جامعهشناسان غير ديني صحبت از حذف دين ميكردند با الگوي جديد از سوي حضرت امام(ره) و كارآمدي نسبي حضور دين در مسائل اجتماعي و سياسي كه روز به روز در جمهوري اسلامي نمود بهتري پيدا ميكند، به تدريج زمزمههاي بازگشت دين در عرصههاي اجتماعي و سياسي حتي در كشورهاي غربي به گوش ميرسد.
وي، افزود: امروزه شاهد هستيم دين در عرصههاي علمي و دانشگاهي بحثي جدي و تاثيرگذار است.
علامه، درخصوص تاثير وحدت حوزه و دانشگاه و مناسبات اين دو نهاد با جامعه و مردم، تصريح كرد: زماني كه اين دو نهاد بزرگترين مسووليت را در عرصهي جامعه دارند با ايجاد تفاهم و هدف مشترك تلاشهايشان را براي خدمت بهتر به مردم و ساختن ايراني اسلامي و آباد مصروف كنند مطمئنا ثمرات آن در مسائل دنيوي و اخروي مردم شاهد خواهيم بود.
وي افزود: مطمئنا در روشها و تفكرات و سلايق حاكم، دو مركز حوزه و دانشگاه هم افتراقها و تفاوتهايي وجود دارد و هم اشتراكها و شباهتها و در كارنامهي هر دو مركز هم اشتباه است و هم نكات موفقيت.
اين عضو شوراي مركزي انجمن اسلامي دانشگاه تهران و علوم پزشكي، گفت: هر دو حوزه نبايد بر روي افتراقات، تفاوتها و اشتباهها حساس باشند و در اين موارد بايد داراي تحمل و روحيهي بزرگواري باشند و در تكيهي بيشتري بر مشتركات، شباهتها و نقاط حسن داشته باشند. امروز در بحث وحدت حوزه و دانشگاه بيشتر شعار دادهايم و سمبوليك كار كردهايم. براي ايجاد وحدت حوزه و دانشگاه و ايجاد انگيزه كار مشترك براي هدف مشترك، احتياج به طرحي نو و برنامهريزي صحيح داريم. امام خميني(ره) در سال 67 فرمودند: امروز دانشگاه و حوزه از هر محلي بيشتر به اتحاد و يگانگي احتياج دارند.
انتهاي پيام


نظرات