دبير جنبش عدالتخواه دانشجويي، با گراميداشت ياد و خاطره شهيد مفتح كه لزوم نگاه جدي به حوزه و دانشگاه را نشان داد، اظهار داشت: در صورتي كه حوزه و دانشگاه براي تكامل، رشد و شكوفايي احساس نيازي به يكديگر داشته باشند ميتوان اين وحدت را در بعد كشوري و جهاني ايجاد كرد.
جليلينژاد، در گفتوگو با خبرنگار سياسي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، بدنه نخبگان كشور را به دو بخش روحانيون و دانشگاهيان تقسيم كرد و گفت: هماهنگي و تعامل سازنده بين اين دو بخش باعث ميشود كه آنها رسالت و وظيفهشان را به بهترين شكل انجام دهند و به دليل مهم بودن اين تعامل، نبايد اين بحث تنها معطوف به شعار و در بازه زماني خاص يعني روز 27 آذر سالگرد شهادت شهيد مفتح شود.
وي، با بيان اينكه بحث حوزه و دانشگاه بايد مورد توجه همگان از جمله حوزه علميه و وزارت علوم واقع شود، تصريح كرد: نگاه تقويمي و محدود به چند روز خاص يكي از عمدهترين مشكلات موجود در بحث وحدت حوزه و دانشگاه است كه در اين بحث برنامه مدوني غير از ارائه دروس معارف اسلامي به عنوان درسي عمومي در دانشگاه كه ارتباط مستقيمي نيز با وحدت حوزه و دانشگاه ندارد، نيست.
اين فعال دانشجويي، دربارهي راهكار عملي وحدت حوزه و دانشگاه، اظهار داشت: ارائه برنامه و استراتژي مشخص از سوي وزارت علوم و حوزه علميه در راستاي ايجاد ارتباط و تعامل بيشتر بين اساتيد، دانشجويان، فضلا و طلاب ميتواند بسيار مفيد واقع شود.
وي، با بيان اينكه اعزام مبلغ از سوي نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري و با استفاده از حوزههاي علميه براي دانشگاهها بسيار مفيد است، خاطرنشان كرد: با افزايش تعامل حوزويان و دانشگاهيان ارتباط عميقتر و بهتري را در بين طلاب و فضلاي جوان با دانشجويان شاهد خواهيم بود كه در اين راستا نيز با ايجاد حوزه علميه دانشجويي شاهد تجربه موفق ولي محدود و با گستردگي كم بوديم، ولي به طور كلي تعاملات انجام شده حوزه و دانشگاه به صورت كافي نتوانسته نياز جامعه دانشجويي را برآورده كند. ارتباط حوزه با دانشگاه به ديد يك محمل خوب براي تعامل و ارتباط دوجانبه نيست و اين مهم نيازمند توجه جدي است.
جليلينژاد، ايجاد بسترهايي همچون كرسيهاي آزادانديشي در دانشگاهها و حوزهها كه موجب ارتباط مفيد بين دانشجويان و طلاب و بين فضلا و استادان خواهد شد را به عنوان يكي از راهكارهاي ايجاد تعامل بين روشنفكران حوزوي و دانشگاهي معرفي و تصريح كرد: ايجاد كرسيهاي آزادانديشي كه بتوان آن را در دانشگاهها به صورت جدي و به دور از بحثهاي سياسي برقرار و ايجاد كرد، بسيار مفيد است.
اين فعال سياسي، با بيان اينكه تاكنون برنامه بدون، مشخص و بلندمدت براي بحث وحدت حوزه و دانشگاه از سوي دستگاههاي ذيربط در نظر گرفته نشده است، افزود: اگر آموزش عالي در تحقق وحدت حوزه و دانشگاه سياستهاي كلان را مدون كند، اثر بسياري دارد.
جليلينژاد، گفت: جهاني شدن وحدت حوزه و دانشگاه نيازمند ديد آزادانه حوزه و دانشگاه به يكديگر است تا با نگاه حقيقي و نه نگاه شعاري در زمينه وحدت حوزه و دانشگاه به تعامل برسند، چراكه اكنون بيشتر شاهد نگاه شعاري در اين زمينه هستيم كه حوزه خود را بينياز از دانشگاه و دانشگاه نيز خود را بينياز حوزه ميداند.
وي، در پايان ايجاد رابطه عميق بين حوزه و دانشگاه را يكي از عوامل تأثيرگذار در شكلگيري انقلاب اسلامي دانست و خاطرنشان كرد: اين رابطه باعث افزايش آگاهي مردم و فروپاشي رژيم پهلوي شد، بنابراين با توجه به اين سابقه كه ارتباط حوزه و دانشگاه سبب حركت جدي در تمام دنيا خواهد شد مخالفان نظام اين وحدت را به عنوان يكي از نقاط مثبت قابل اتكا اين نظام مورد هدف قرار دادند.
انتهاي پيام


نظرات