/كشاورز مي‌كارد، دلال درو مي‌كند/ نايب رييس خانه كشاورز: واسطه‌ها قيمت نهايي محصول را افزايش مي‌دهند

نايب رييس خانه كشاورز گفت: نظارت و كنترل قيمت‌ها به طريقي كه موجب حاكميت فرهنگ انصاف در بازار شود و نوعي خود كنترلي در شبكه توزيع و عرضه محصولات به مصرف كنندگان نهايي ايجاد كند از ضرورت‌هاي شبكه توزيع محصولات كشاورزي در كشور است.

دكتر عنايت‌الله بياباني در گفت‌وگو با خبرنگار كشاورزي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) تاكيد كرد: ساماندهي شبكه توزيع محصولات كشاورزي مشروط بر اينكه دولت صرفا در امر نظارت و كنترل بر شبكه توزيع اقدام و دخالتي در آن نداشته باشد، ‌به طور مطلوب ميسر مي‌شود.

وي نقطه قابل توجه در انتقال محصول توليدكنندگان بخش كشاورزي به بازار را گره‌هاي خط انتقال دانست و با بيان اينكه قيمت محصولي كه با يك واسطه به دست مصرف كننده نهايي مي رسد با قيمت محصولي كه با چند واسطه به دست مصرف كننده مي رسد، از نظر هزينه‌هاي بالاسري متفاوت است، ادامه داد: بديهي است در صورتي كه عرضه كالا از طريق يك واسطه اعم از حقيقي و حقوقي به بازار عرضه شود و به دست مصرف كننده نهايي برسد هزينه آن كمتر و با قيمت مناسبتر به دست مصرف كننده مي‌رسد و چنانچه از طريق چند واسطه به بازارعرضه شود، هزينه‌هاي مربوط به نگهداري، تخليه وبارگيري، حمل و نقل و دستمزد واسطه ها موجب افزايش قيمت واحد محصول قابل عرضه به مصرف كننده نهايي مي‌شود.

نايب رييس خانه كشاورز تاكيد كرد: حضور واسطه‌ها در رابطه با توسعه بخش كشاورزي نه تنها مورد تاييد است بلكه از ضروريات در چرخه توليد تا مصرف محصول به حساب مي‌آيد و در شبكه توزيع نقش موثري دارند.

وي واسطه‌ها را پل ارتباطي بين توليد كنندگان و مصرف كنندگان براي انتقال محصولات كشاورزي از توليد كننده به مصرف كننده دانست و گفت:‌ در واقع واسطه ها توزيع كننده محصولات و تنظيم و تعادل بخش بازار محصولات هستند، است.

بياباني با بيان اينكه واسطه ها در شبكه‌ توزيع به چند دسته تقسيم مي‌شوند، افزود: گروه اول واسطه هايي يا تجاري هستند كه محصول را از توليد كنندگان خريداري و به فروشندگان ديگر اعم از عمده فروش و خرده فروش عرضه مي‌كنند كه در اين صورت مخاطرات و ريسك‌هاي مربوط به نگهداري و حمل و نقل محصولات و نوسان قيمت در بازار و غيره را مي‌پذيرند و سود و زيان حاصل از معامله متعلق به آنها است.

او ادامه داد: گروه دوم واسطه هايي هستند كه براي فروش محصول توليد كنندگان با مذاكره و لابي كردن اقدام و خريداران را آماده خريد مي‌كنند و درصدي از قيمت معامله و يا محصول را دريافت مي‌كنند و به قولي حق كميسيون يا دستمزد مي‌گيرند.

بياباني افزود: در دسته بعدي واسطه‌هايي قرار دارند كه محصول را از توليدكننده براي فروش تحويل مي‌گيرند ولي ريسك‌هاي احتمالي به عهده توليد كننده است و پس از فروش دستمزد خود را از توليد كننده وصول مي‌ كنند.

نايب رييس خانه كشاورز افزود:‌ گاهي نيز توليدكنندگان خود نقش توزيع كننده را ايفا و محصول توليدي خود را به طور مستقيم توسط خود يا اعضاي خانواده خود به بازار عرضه مي‌كنند كه اينگونه توليد كنندگان خرده پا هستند والبته برخي توليد كنندگان نيز از طريق تشكيل شركت‌هاي تعاوني اقدام به عرضه محصولات توليدي خود مي كنند تا از منافع بازار برخوردار و توليدات مطلوب بازار را مورد برنامه ريزي قرار دهند.

انتهاي پيام

  • شنبه/ ۲۵ اردیبهشت ۱۳۸۹ / ۱۱:۴۴
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 8902-14188
  • خبرنگار :