يك متخصص اقتصاد كشاورزي گفت: با توجه به اينكه بيشتر بازارهاي عمده فروشي و ميادين ميوه و ترهبار در كنترل عده معدودي است، برخي از واسطهها ميتوانند روي قيمتها اعمال نظر كنند و محصولات را ارزان از كشاورزان خريداري كنند و گرانتر به خرده فروشان بفروشند.
دكتر بهاءالدين نجفي در گفتوگو با خبرنگار كشاورزي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) اظهار كرد: واسطهها كه شامل خريداران محلي و عمده فروشان ميشوند نقش مهمي در بازاررساني و بازاريابي دارند و جنبههاي مثبتي در فعاليت آنها وجود دارد.
وي با بيان اينكه بايد زمينههاي سودهاي انحصاري ناشي از بازارهاي انحصاري را كاهش داد، گفت: اگر تعاونيهاي كشاورزي و روستايي تجهيز شوند، در بازار امكان خريد و فروش محصولات فراهم ميشود. چرا كه با پررنگ شدن نقش تعاونيها در بازار، زمينههاي بازار رقابتي نيز تقويت ميشود و در نهايت نقش مثبت واسطهها بيشتر و نقش منفي آنها كاهش پيدا ميكند.
به گفته وي با توجه به اينكه بازارها در كنترل واسطهها قرار ميگيرند، زمينه براي ارزان خري از كشاورزان ايجاد ميشود. بنابراين ورود شركتهاي تعاوني كشاورزي و روستايي به رشد بازاريابي كمك زيادي ميكند.
نجفي تصريح كرد: نظام قيمت گذاري زماني اصلاح ميشود كه رقابت در بازار ايجاد شود و زمينههاي انحصاري و سودجويي برطرف شود. چرا كه اصلاح قيمت در گرو رقابتي شدن بازار است.
وي با بيان اينكه كاهش نقش منفي واسطهها به توسعه كشاورزي كمك ميكند، گفت: واسطهها به صورت عمده فروشان يا ميداندارها ظاهر ميشوند و از اين رو ازامكانات مالي مناسبي برخوردارند. اين درحالي است كه امكان سرمايهگذاري در زمينه انبارداري و تنظيم عرضه و تقاضاي بازار محصولات را نيز فراهم ميكنند.
نجفي ادامه داد: از اين جهت كه محصولات غالبا در زمان كوتاهي برداشت و در زمان طولاني مصرف ميشوند، واسطهها بسياري از خدمات بازاريابي در زمينه حمل و نقل، تهيه و بسته بندي را نيز انجام ميدهند.
اين متخصص اقتصاد كشاورزي تاكيد كرد: ساماندهي واسطهها در گرو مسيرهاي بازاريابي مختلف، فعال شدن و تجهيز شركتهاي تعاوني كشاورزي و روستايي براي فروش انبارداري و تبديل محصولات است كه در كشورهاي ديگر اعمال ميشود و موفقيت آميز است.
انتهاي پيام


نظرات