یونس سخاوت، سرپرست دانشکده چندرسانه ای دانشگاه هنر اسلامی تبریز در گفتوگو با ایسنا در تشریح جزییات این مسابقه گفت: هکاتون به معنی گرد هم آمدن تعدادی از متخصصان یک حوزه خاص شامل برنامه نویس و گرافیست برای درست کردن یک محصول بوده و این مسابقه با محوریت مهارتهای زندگی برگزار میشود.
وی اضافه کرد: مقرر شده است تا شرکت کنندگان در بازه زمانی سه روزه از چهارشنبه تا جمعه بازی مورد نظرشان را زیر نظر متخصصان روانشناسی فنی و هنری بسازند، این رویداد توسط بنیاد ملی بازیهای رایانهای وزارت ورزش و جوانان و دانشگاه هنر اسلامی تبریز و مراسم اختتامیه آن هفته آینده در دانشگاه شهید بهشتی تهران برگزار میشود.
سخاوت از مشارکت ۸۵ نفر در این مسابقه مسابقه درگاه ۲۱ گروه خبر داد و گفت: هر گروه باید طی سه روز، یک بازی ایجاد کند و مهارتهایی مانند حل مسئله نه گفتن، تعارض، کنترل خشم و هیجان از مباحث مورد توجه در طراحی بازیها بوده و مقرر شده است تا بازی بر اساس این مباحث طراحی شود.
وی متذکر شد: اکثر شرکت کنندگان در این مسابقه دانشجو بوده و گروهی هم هستند که جزوه دانش آموزان دبیرستانی از شرکتهای مختلف حضور دارند.
وی در خاتمه، شرکت در سومین جشنواره بینالمللی صنعت و هنر دیجیتال را از برنامههای آتی عنوان کرد.
سید وحید مصطفوی، منتور هنری رویداد هکاتون نیز در ادامه اظهار کرد: این رویداد ۴۸ ساعته از ساعت ۳ روز گذشته آغاز شده و تا ساعت ۳ فردا ادامه دارد.
وی ادامه داد: مقرر شده است تا تیمها بازی مدنظرشان را بر اساس پروتوتایپهای ارائه شده بسازند و روز اول صرف ایده پردازی و روز دوم صرف انجام کارهای فنی و گرافیکی شده است.
وی متذکر شد: شرکت کنندگان باید در کنار تولید محصول، مستنداتشان را هم بسازند، بازیهای ساخته شده به صورت فایل اجرایی و ویدیو در کنار مستندات، تحویل نماینده بنیاد ملی بازیهای یارانهای میشود، مقرر شده است کارها برای داوری و انتخاب نفرات برتر به بنیاد ارسال شوند.
حسین دهقانی، رئیس گروه ساماندهی امور جوانان آذربایجان شرقی نیز در ادامه با بیان اینکه آموزش مهارتهای زندگی در اولویتهای وزارت ورزش و جوانان است، گفت: کنترل خشم و مهارت نه گفتن از جمله مهارتهایی است که سعی در ترویج آن در بین جوانان داریم.
وی با اشاره به عقد تفاهم نامه بین وزارت ورزش و جوانان و بنیاد ملی بازیهای رایانهای، بیان کرد: اکثر جوانان رابطه خوبی با بازیهای رایانهای برقرار میکنند، از این رو تلاش میکنیم تا آموزشهایی به طور غیرمستقیم از طریق این بازیها به جوانان ارائه دهیم.
وی متذکر شد: با در نظر گرفتن جوایز خوب برای نفرات برگزیده سعی کردهایم که افراد را برای شرکت در این مسابقه و طراحی بهترین بازیها تشویق کنیم.
شقایق کُلّی، کارشناس واحد پژوهش بنیاد ملی بازیهای رایانهای نیز در پایان، با بیان اینکه این برنامه ذیل برنامه جایزه بازیهای جدی است، اظهار کرد: برنامه بازیهای رایانهای جدی دارای سه بخش بوده که بخش اول آن شامل بخش سمپوزیوم، با هدف تحقیق و توسعه در حوزه بازیهای جدی برگزار میشود.
وی اضافه کرد: بخش جشنوارهای هم با نگاه ترویج بازیهای جدی برگزار شده و هکاتون هم هدف تولید بازیهای جدی را دارد و بر اساس همکاری ما با وزارت ورزش، مسابقات بازیهای جدی به مدت سه سال است که برگزار میشود.
وی افزود: امسال دانشگاه هنر اسلامی تبریز برای برگزاری این برنامه در این دانشگاه اعلام آمادگی کرد و هدف بنیاد از این برنامه حمایت از بازی سازان و پژوهشگران بوده و بخشی از جوایز توسط بنیاد و بخشی دیگر توسط حامیان برنامه تامین میشود.
کارشناس واحد پژوهش بنیاد ملی بازیهای رایانهای متذکر شد: نفرات برگزیده برای سرمایهگذاری بر روی طرح و بازی که در این برنامه ارائه دادهاند به معاونت علمی و سایر سرکایهگذاران معرفی میشوند.
وی خاطرنشان کرد: معتقد هستم دانشکده چند رسانهای تنها دانشکده کشور است که به صورت تخصصی در حوزه بازیهای دیجیتال کار میکند و دانشجویان دانشکده چند رسانهای دانشگاه هنر اسلامی تبریز پتانسیل فنی و علمی بالایی داشته و قطب علمی تشکیل دادهاند.
وی در خاتمه گفت: آماده برگزاری این برنامه در سایر دانشگاهها هم هستیم، برگزاری چنین برنامههایی باعث زمینه را برای نشان دادن استعداد دانشجویان چندرسانهای فراهم میکند.
انتهای پیام