• یکشنبه / ۱۵ فروردین ۱۴۰۰ / ۱۱:۱۳
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 1400011506109
  • خبرنگار : 30057

افتتاح دو مرکز نوآوری و رونمایی از دو طرح فناورانه اولین برنامه خبری ستاری در ۱۴۰۰

افتتاح دو مرکز نوآوری و رونمایی از دو طرح فناورانه اولین برنامه خبری ستاری در ۱۴۰۰

اولین برنامه معاون علمی و فناوری رییس جمهور در سال ۱۴۰۰ با بازدید از پارک فناوری تهران و افتتاح دو مرکز نوآوری و رونمایی از دو محصول فناوری آغاز شد. 

به گزارش ایسنا، اولین برنامه سورنا ستاری معاون علمی‌وفناوری رییس‌جمهور با بازدید از پارک علم و فناوری دانشگاه تهران آغاز شد. در این بازدید ضمن ارائه گزارش نواحی نوآوری، شبکه فناوری و مراکز نوآوری این پارک، نمایشگاهی از محصولات فناورانه آن برپا شد. 

در این برنامه همچنین مرکز نوآوری اینترنت اشیا (ساختمان شهید نوروزی) افتتاح شد.

دانشکده فیزیک مقصد بعدی ستاری است که قرار است در آن از سامانه ارتقایافته نشت‌یاب از راه دور لیزری رونمایی شود.

همچنین معاون علمی رییس جمهور با حضور در پردیس دانشکده‌های فنی از مرکز آزمون "قوای محرکه پیستونی و برقی"، "درایو کششی با توان ۱۵۰ کیلووات"، " سوله‌های فناوری"، " پایلوت دانشکده سرمایه گذاری و تیم‌های مستقر" بازدید کند.

بازدید از مرکز نوآوری روانشناسی و تیم‌های مستقر در آن، بازدید از برج بایو و افتتاح مرکز نوآوری جغرافیا از دیگر برنامه‌های بازدید ستاری خواهد بود.

به گزارش ایسنا، سامانه‌ ارتقا یافته نشت‌یاب از راه دور لیزری برای شناسایی گاز طبیعی (متان) کاربرد دارد و نشت احتمالی این گاز را در خطوط لوله‌ گازی به کمک یک حسگر از راه دور صنعتی آشکار می‌کند.

این سامانه با کمک طیف سنجی به آشکارسازی می‌پردازد و شامل دو زیر سامانه‌ فرستنده-گیرنده‌ اپتیکی و الکترونیکی است. در ساختار سنتی نشت‌یابی، از دستگاه اف آی دی استفاده می‌شد که معایب بسیاری داشت؛ از جمله این‌که ضمن سرعت و دقت پایین‌تر، نیروی انسانی از طریق پیمایش، زمان زیادی را برای یافتن نشتی‌های احتمالی صرف می‌کردند. اما با بهره مندی از این سامانه سرعت نشت یابی روزانه تا چندین کیلومتر افزایش می‌یابد.

سامانه نشت‌یاب لیزری از راه دور ایران‌ساخت، در صنایع بالادستی نفت، گاز و پتروشیمی کاربردهای فراوانی داشته و از قابلیت نصب روی پهپادها و پیمایش خودکار برخوردار است.

حساسیت این سیستم تا ۵۰ppm بر متر افزایش و ارتقا یافته است و می‌تواند از فاصله ۵۰ متری نشتی‌ها را تشخیص دهد.

این پروژه با حمایت ستاد توسعه فناوری‌های فوتونیک، لیزر، مواد پیشرفته و ساخت معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری در دانشکده فیزیک دانشگاه تهران با هدف رفع نیازهای صنایع نفت، گاز و پتروشیمی طراحی و تولید شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha