• دوشنبه / ۲۳ فروردین ۱۴۰۰ / ۰۰:۱۵
  • دسته‌بندی: ایکسنا
  • کد خبر: 1400012212058
  • خبرنگار : 71503

/دغدغه‌های شغلی/

آیا دندانپزشک‌ها پول پارو می‌کنند؟

آیا دندانپزشک‌ها پول پارو می‌کنند؟

«دندونپزشکی شغل خوبیه بابا. درسته حالا دست طرف تو دهن مردمه اما عوضش پول خوبی می‌گیره. هیچکدومشون هم که تعرفه دولتی رو قبول ندارن، هر کسی نرخ خودشو داره و ۱۰ دقیقه‌ای یه دندون می‌کشه ۵۰۰ هزار تومن می‌گیره.» این تصور بسیاری از مردم درباره شغل دندانپزشکی است؛ تصوری که با آنچه خودِ دندانپزشکان می‌گویند متفاوت است.

طبق گفته بسیاری از فارغ‌التحصیلان این رشته، با توجه به نوسان قیمت‌ها، راه‌اندازی مطب دندانپزشکی برای آنان تبدیل به آرزویی دست‌نیافتنی شده است. نبود فضایی برای کار، نبود حمایت و پشتوانه مالی، نداشتن بیمه و حقوق کافی، تحریم و کمبود مواد اولیه لازم در بازار موجب شده بسیاری از دندانپزشکان جوان بعد از گذراندن طرح و فارغ‌التحصیلی به فکر مهاجرت بیفتند.

شیوع ویروس کرونا هم به استرس کاری آنان و امکان ابتلا به این ویروس اضافه شده است و تا کنون خبری از واکسیناسیون نیست.

آنچه در ادامه می‌خوانید حاصل گفت‌وگوی ایسنا با سه دندانپزشک درباره دغدغه‌های کاری‌شان است که به مناسبت روز دندانپزشک (۲۳ فروردین) انجام گرفته است. به دلیل عدم تمایل آنان به درج نامشان در گزارش، اطلاعات شخصی این دندانپزشکان نزد ایسنا محفوظ است.

***

۶ سالی می‌شود که فارغ‌التحصیل شده است و در حال حاضر در یکی از کلینیک‌های دندانپزشکی کار می‌کند. برای به دست آوردن همین کار، سختی‌های زیادی کشیده است: «ورود یک دندانپزشک به بازار کار مثل هر شغل دیگری سختی‌های زیادی دارد. گذشته از مسئله «طرح» بعد از فارغ‌التحصیلی باید برای گرفتن پروانه مطب امتیاز کسب کنیم. طبق قانون، یک دندانپزشک برای کارکردن نیاز به دو پروانه دارد؛ یکی «پروانه کار» و دیگری «پروانه مطب». اولی مجوزی است که از سمت وزارت بهداشت بعد از فارغ‌التحصیلی به هر دندانپزشک داده می‌شود و دومی مجوزی است که بعد از کسب میزان امتیازات لازم برای هر شهر به فرد داده می‌شود. برای مثال شهرهایی مثل مراکز برخی استان‌ها امتیاز بالاتری دارند و نمی‌شود به راحتی  پروانه مطب آن شهرها را گرفت بلکه باید ابتدای کار با گرفتن پروانه مطب شهرهای کم‌برخوردارتر امتیازات خود را افزایش داد و بعد از آن امتیاز لازم در آن مرکز استان را گرفت. بخشی از این امتیازات در دوره طرح عمومی و باقی آن باید با افتتاح مطب در یکی از شهرهایی که گفته شد یا فعالیت در کلینیک‌های مختلف کسب شود که دراکثر موارد اگر کلینیک وابسته به ارگان یا سازمان خاصی نباشد، حقوق پایه ندارد و طبق توافقی که با مدیر کلینیک می‌شود به صورت درصدی برای هر بیمار کار انجام می شود. این درصد هم به عوامل متفاوتی بستگی دارد که مهم‌ترین آنها داشتن پروانه مطب متخصص یا دندانپزشک عمومی است. اگر دندانپزشکی بدون پروانه مطب وارد بازار کار شود و در حین کار مشکلی برای بیمار به وجود بیاید، به لحاظ قانونی به مشکل برمی‌خورد. گذراندن دوره طرح عمومی بعد از فارغ‌التحصیلی هم مستلزم کار کردن در مراکز بهداشتی مانند خانه‌های بهداشت شهرهاست که سختی‌های مخصوص به خودش را دارد. حالا فرض کنید یک دندانپزشک بعد از دوره طرح بخواهد در یک کلینیک مشغول به کار شود؛ مثل هر شغل دیگری اولین سوالی که از او  پرسیده می‌شود «سابقه کار» است.»

با هزار امید و آرزو دندانپزشکی قبول شد و حالا ۱۳ سالی می‌شود که به آرزویش رسیده است. خودش عاشق این حرفه است و با همه سختی‌هایی که دارد نمی‌تواند از آن دل بکند. به همین دلیل به دیگران هم توصیه می‌کند اگر واقعا عاشق این حرفه هستند دنبالش بروند و پی همه چیز را به تنشان بمالند چون برای آنکه وارد بازار کار شود سختی‌های بسیاری کشیده است: «راه‌اندازی مطب هزینه زیادی دارد و هر کسی از پس مخارج آن برنمی‌آید بنابراین بسیاری از دندانپزشکان بعد از گذراندن دوره طرح و فارغ‌التحصیلی مجبورند در کلینیک‌ها مشغول به کار شوند. بین یک دندانپزشک و صاحب کلینیک هم هیچ وقت قرارداد مکتوبی امضا نمی‌شود و همه توافق‌ها به صورت شفاهی است و دست صاحب کلینیک باز است تا هر زمانی که دوست داشت زیر قول و قرارهایش بزند. یادم نمی‌رود که بعد از ۱۰ سال سابقه کار در یک کلینیک مشغول به کار شدم. مدیر کلینیک هم گفته بود چون کلینیک با بیمه قرارداد دارد بعد از سه ماه می‌تواند حقوقم را پرداخت کند اما بعد از سه ماه، تنها حقوق ماه اولم را واریز کرد. زمانی هم که معترض شدم، مدیر کلینیک جواب داد من به فاصله سه ماه حقوق شما را می‌دهم. مسئله دیگر بیمه مسئولیت دندانپزشکان است. شاید جالب باشد که بدانید که خود دندانپزشک موظف است خودش را بیمه کند حتی اگر در کلینیکی یا مطبی که متعلق به خودش نیست فعالیت کند. بر خلاف تصور عام، دندانپزشکان از طرف هیچ نهادی تحت پوشش بیمه درمانی قرار نمی‌گیرند و اگر بخواهند باید بیمه خویش‌فرما شوند.»

او هم مثل بسیاری از دندانپزشکان دیگر توانایی مالی راه‌اندازی مطب را ندارد و در این‌باره می‌گوید: «همه خیال می‌کنند ما پول پارو می‌کنیم. اما نمی‌دانند که اگر یک دندانپزشک بخواهد با شرایط موجود و قیمت‌های نجومی خرید ملک و لوازم و تجهیزات به مرحله درآمدزایی خوب برسد و مطب بزند به ١٠ تا ١٢ سال زمان نیاز دارد و اگر سطح مالی ویژه‌ای داشته و توانایی خرید ملک و راه‌اندازی مطب را داشته باشد، حداقل به  ۳ سال زمان نیاز دارد تا بتواند کارش را جا بیندازد. با توجه به اوضاع اقتصادی حالا هم نمی‌تواند سرمایه راه‌اندازی یک مطب را تخمین زد زیرا قیمت‌ها در لحظه تغییر می‌کنند. از طرفی تحریم‌ها هم مثل همه کارها، روی دندانپزشکی هم تاثیر زیادی گذاشته است و بسیاری از مواد اولیه و ابزار کار به سختی وارد کشور می‌شوند. برای مثال زمانی روکش‌های استیل ضد زنگ آمریکایی در بازار پُر بود اما در حال حاضر اصلا پیدا نمی‌شود و درست عکس روکش‌های چینی هستند که کیفیت مناسبی ندارند. برخی مواد مثل بی‌حسی که داخل کشور خط تولید دارند، مدتی به دلیل کمبود مواد اولیه جیره‌بندی شده بودند. برای مثال سال ۱۳۹۸ باید هر ۱۵ روز یک بار به انجمن دندانپزشک‌ها مراجعه می‌کردیم تا بتوانیم دو بسته ۵۰ تایی ماده بی‌حسی دریافت کنیم. حتی افرادی که در کلینیک‌های غیردولتی کار می‌کردند هم به دلیل کمبود این ماده و به درخواست مدیر کلینیک مجبور بودند با کارت نظام پزشکی خودشان این ماده را دریافت کنند و تحویل کلینیک بدهند. بعضی افراد هم از این موضوع سوءاستفاده می‌کردند و این مواد را می‌گرفتند و در بازار آزاد می‌فروختند. در حال حاضر هم گاهی این جیره‌بندی‌ها روی مواد دیگری مثل مواد قالب‌گیری که ارز دولتی به آنها تعلق می‌گیرد اعمال می‌شود و این‌طور نیست که هر تعدادی که بخواهیم در دسترس باشد. همین موارد در کیفیت کار هم تاثیر بسزایی می‌گذارد. تمام مسائلی که گفته شد علاوه بر تاثیر روی تعرفه‌های درمانی باعث بالا رفتن هزینه‌های جانبی کار مثل هزینه لابراتوارها هم شده است.» 

شرایط جهانی کرونا روی کار این قشر هم تاثیرات جدی داشته و در روزهای اوج کرونا دستکش و ماسک را هم به سختی تهیه می‌کردند. یکی از دندانپزشکان در این‌باره به ایسنا توضیح می‌دهد: «اگر کار ما از پرستاری که در بخش کرونا کار می‌کند، سخت‌تر نباشد، آسان‌تر هم نیست. وقتی نمی‌دانیم بیماری که زیردستِ ما می‌خوابد مبتلا به ویروس کرونا هست یا نه باید تمام احتیاط‌های لازم را به عمل آورد. ذات کار ما تولید ذرات معلق در هواست. با هر بار چرخش توربین و پاشیدن آب این ذرات تولید می‌شوند و همین موضوع موجب می‌شود ذرات معلق هوایی تشکیل شود که به راحتی می‌تواند ویروس کرونا یا هر ویروس تنفسی دیگری را بلند کند. حالا فرض کنید دندانپزشک هم که ساعت‌ها در یک محیط بسته است با یک ماسک سه‌لایه معمولی کار کند. در این مدت، بسیاری از همکاران ما به کرونا مبتلا شدند اما خدا را شکر در کلینیکی که من کار می‌کنم تا کنون دندانپزشکی فوت نشده است. ما حتی از تزریق واکسن هم خبر نداشتیم تا اینکه ۱۰ فروردین پیامکی از سمت سازمان نظام پزشکی  برایم آمد مبنی بر اینکه آخرین مهلت ثبت نام واکسن کرونا تا ۱۲ فروردین است و باید برای ثبت نام و تزریق واکسن به سایت مربوطه مراجعه کنم. واقعا تعجب کردم چون پیش از این کسی ما را در جریان اولین فرصت تزریق نگذاشته بود. وقتی هم برای ثبت نام به سایت مراجعه کردم با این گزینه روبه‌رو شدم که اگر واکسن نیاز به پرداخت هزینه داشت، باز هم داوطلب هستم؟! مدت‌زمان انتظار یا نوع واکسن هم اصلا مشخص نیست. موضوع دیگری که این روزها با آن روبه‌رو هستیم  محدودیت‌های ترافیکی کرونایی است. به پزشکان اعلام کردند برای آنکه جریمه نشوند باید در سامانه ثبت نام کنند. وقتی برای ثبت نام مراجعه کردم در سایت نوشته بود ماشین باید به نام خود فرد یا همسرش باشد. پس تکلیف دختری که ازدواج نکرده و از ماشین پدر و مادرش استفاده می‌کند، چیست؟» 

پزشک دیگری که با او صحبت می‌کنم ۱۰ سال سابقه کار دارد. دندانپزشک اطفال است و حتی در ارودهای جهادی مناطق محروم هم خدمت کرده است: «مشکل اصلی در این مناطق نبود آموزش بهداشت دهان و دندان است. چون نوع تغذیه کودکان مناطق محروم با کلانشهرها متفاوت است و بر خلاف شهرها مصرف نان تست، شکلات و شیرینی کمتر است. هر چه مواد غذایی سخت‌تر و نیاز به جویدن بیشتری داشته باشد، بزاق دهان بیشتری هم ترشح می‌شود و در نهایت موجب می‌شود میزان شویندگی سطوح دندانی بالا برود و میزان پوسیدگی کمتر شود. اگر پوسیدگی هم داشته باشند دیرتر به مرحله آبسه می‌رسد. علی‌رغم آنکه در این سال‌ها گروه‌های جهادی بسیار خوبی با محوریت کارهای پزشکی شکل گرفته‌اند اما هنوز هم  احساس می‌شود برخی از گروه‌های جهادی بیشتر برای تبلیغات خودشان بخش دندانپزشکی را ضمیمه فعالیت‌هایشان کرده‌اند. در یکی از اردوهای جهادی که سرمایه‌گذار کاملا شخصی داشت و وابسته به هیچ ارگان و نهادی نبود شرکت داشتم. مواردی داشتیم که کودک با سه دندان پوسیده و یک دندان کشیدنی مراجعه می‌کرد اما مسئول مربوطه می‌گفت فقط می‌توانید یک دندان را درمان کنید. این موضوع برایم خیلی عجیب بود چون به نظرم این نحوه درمان اصلا فایده نداشت. حتی پیشنهاد دادم یک مسواک و خمیردندان در اختیار کودکان قرار دهند و به آنها درست مسواک زدن را آموزش دهند که مسئول مربوط به این پیشنهادم خندید.»

او مشکلات فرهنگی و بهداشتی را یکی از مشکلات جدی این حرفه می‌داند: «به عقیده من بهترین گروهی که می‌توان به آنان آموزش داد تا از مشکلات دهان و دندان پیشگیری شود، دانش‌آموزان مقطع دبیرستان است زیرا می‌توانند نحوه صحیح نخ دندان کشیدن و مسواک‌زدن را به دیگر اعضای خانواده هم یاد بدهند. از طرفی این افراد پدر و مادرهای فردای جامعه هستند و باید بدانند قبل از اینکه صاحب فرزندی شوند چه زمینه‌های بهداشتی را برای تولد فرزندشان فراهم کنند. چون دهان نوزادی که بدنیا می‌آید عاری از باکتری است، پس این بچه تا مدت‌ها دچار پوسیدگی نخواهد شد. پوسیدگی هم یک بیماری مسری است و اگر یکی از دندان‌ها پوسیده باشد احتمال اینکه دندان‌های دیگر را هم درگیر کند زیاد است. پدر و مادر می‌توانند باکتری‌های دهان خود را با بوسیدن به بچه منتقل کنند. پس پدر و مادرها قبل از آنکه تصمیم بگیرند بچه‌دار شوند باید پوسیدگی دندان‌های خودشان را برطرف کنند. از آنجا که یک فرد باردار در سه ماه اول و آخر بارداری نمی‌تواند کارهای مربوط به دندانپزشکی را انجام دهد پس لازم است برای آنکه دوره بارداری خود را بدون مشکل سپری کند قبل از بارداری، اقدام به برطرف‌کردن مشکلات دندانی خود کند.»

او ادامه می‌دهد: «یکی از مشکلاتی که بشدت آزاردهنده است بی‌توجهی پدر و مادرها به توضیحات پزشک است. گاهی اوقات پدر و مادر، فرزندشان را با دندان‌های پوسیده و ساعت ۹ شب به کلینیک می‌آورند و خیلی هم طلبکارانه برخورد می‌کنند، طوری که انگار ما مسئول پوسیدگی دندان فرزندشان هستیم. اصلا هم در نظر نمی‌گیرند که دندانپزشک هم زمان کاری مشخصی دارد. برخی پدر و مادرها همان اول مشکل فرزندشان را می‌پرسند و وقتی می‌گویم به عصب‌کشی نیاز دارد، اصرار می‌کنند دندان فرزندشان را بکشم! بعد از کلی توضیح که این دندان بچه ۸ ساله کشیدنی نیست و دندان جایگزین ۱۲ سالگی درمی‌آید باز هم روی حرف خودشان اصرار می‌کنند! ین مسئله لزوما به دلیل مشکل اقتصادی رخ نمی‌دهد و گاه مراجعه‌کنندگان تحت پوشش بیمه هم چنین رفتاری نشان می‌دهند. برخی والدین هم متاسفانه به راحتی دروغ می‌گویند. برای مثال مراجعه‌کننده‌ای داشتم که ۸ دندان خراب داشت. از مادرش پرسیدم «مسواک نمی‌زند؟» مادر جلوی بچه گفت مسواکش را مرتب می‌زند در حالی که من به عنوان پزشک از دندان‌های بچه متوجه می‌شوم که مسواک می‌زند یا نه و اگر چنین سوالی را مطرح می‌کنم برای این است که ضمن توجه‌دادن به بیمار و والدین تشخیص درست‌تر و بهتری بدهم. شاید اگر مرتب مسواک می‌زند و وضعیت دندان‌هایش خوب نیست کمبود ویتامین دی یا کلسیم دارد. به نظر می‌رسد مادر می‌خواهد آبروی خودش و فرزندش را جلوی من حفظ کند اما با دروغ این کار را انجام می‌دهد. چه ایرادی دارد اگر بچه مسواک نمی‌زند راستش را به پزشک بگوید؟ آیا این رفتار دروغگویی را به کودک یاد نمی‌دهد؟ درمان دندان بخشی از کار است و آن را مادام‌العمر خوب نمی‌کند. حتی اگر دندان کودک درست شود و مثل قبل نخواهد از آنها نگهداری کند، باید همه مراحلی که انجام شده را سه ماه دیگر هم انجام دهد، با این تفاوت که این بار به شکل طلبکارانه‌تری مراجعه می‌کند و می‌گوید «دکتر همون دندونی که درس کردین، دوباره خراب شده». وقتی من از پدر و مادر بیمارم در اولین ارتباط صداقت دریافت نمی‌کنم و حتی به حرف‌های پزشک گوش نمی‌کنند، چه کاری می‌توانم انجام دهم؟ همه تلاش من این است که در کنار درمان، فرهنگ‌سازی هم بکنم. اما من هم تا اندازه‌ای توانایی دارم. حتی گاهی به والدین بیمارانم می‌گویم اگر فکر می‌کنید نمی‌توانید فرزندانتان را مجاب کنید که نخ دندان بکشند و مسواک بزنند، هزینه اضافه نکنید.»

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۰-۰۱-۲۳ ۰۹:۲۰

بله اکثرا پول پارو میکنن.....باور کنید چون دیدیم و میشناسم

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۲۳ ۰۹:۲۰

سلام بجا خوندم میگفت فرهنگ اینه که دندون خراب نداشته باشی والا پر کردن ی دندون اندازه ی ماه نصف حقوق ماست اون موقع دولت چکار کرده تو این زمینه والا فرهنگ من پایه یا دولت که نمیتونه راه حل مناسبی برای دندون پزشکی بده والا ما ۴۰ سالگی دیگه دندون نداریم به خاطر نداری وگرانی

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۲۵ ۰۲:۰۲

به خاطر مسواک نزدنه

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۲۳ ۰۹:۳۷

با پارو که نه ولی با لودر پول جمع میکنن طرف هنوز دانشجو هست 500ملیون تومن باغ تفریحی خریده

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۲۴ ۲۲:۲۹

ماهی صد میلیون ، خوابی داداش یا خودتو زدی به خواب ، زیر ماهی چهارصد پونصد میلیون اصلا صحبتش رو نکن ، بیا اراک ببین چه خبره ، مطب همه دندون پزشکا شده سه راه ارامنه و عباس اباد و شکرایی ،

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۲۳ ۱۰:۲۰

دندانپزشکان خوب حداقل ماهی ١٠٠ میلیون تومان درآمد دارند اما یک مهندس چی؟ از پزشک و... بیشتر زحمت کشیده ولی نهایتش بیکاری و افسردگی یا کار در اسنپ است.

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۲۳ ۱۰:۳۴

بخورید دیگه مگه کسی چیزی میگه امثال ماها که دیگه برای دندون کشیدن هم نمیتونیم دکتر بریم خدا شاهد از سی سالگی دندون مصنوعی گذاشتم اونم نه در دانپزشکی یه دندون ساز دندون هامو کشید .دندان مصنوعی را هم رفتم پیش یه دندان ساز خیابانی .نظام سلامت مدیون این مردم .

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۲۳ ۲۱:۰۱

خدایی دهدوازده سال درس خوندن وکشیک شب وروز تعطیل ونخوابیدن ورفتن به طرح در نواحی دوردست وبی امکانات ودر معرض هزار جور عفونت وبیماری وخون بودنو با ۵ سال درس خوندن زیر کولر وتفریحات شهری وزندگی نرمالتون مقایسه می کنید مهندس جان

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۲۰ ۱۷:۲۱

پولی که شما داری از مردم میگیری پولیه که توسط مهندسا توی سایت‌های تولید نفت ایجاد شده و یا برقی که داری یه بالاترین کیفیت مجانی استفاده میکنی توسط مهندس توی اافتاد نیروگاه تولید شده

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۲۳ ۱۰:۴۰

بله 100درصد

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۲۳ ۱۰:۴۰

دندان پزشکان در ایران هم پول پارو میکنند وهم جارو دلشان نمیاد دستکش هایشان را در هر بیمار عوض بکند

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۲۳ ۱۱:۳۴

همه دندان پزشکها پول پارو میکنند بقیه حرفها حرف مفته

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۲۶ ۲۱:۳۸

بورو عامو هیشکی اندازه شما خواننده ها پول پارو نمیکنه

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۲۳ ۱۱:۴۳

دندانپزشکی در رده ی خود خوب است اما بیشترین درآمد را جراح قلب متخصص قلب و عروق دارد.

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۲۹ ۱۷:۰۵

اصلا میفهمی چی میگی یارو دو سال درس خونده شروع به کار میکنه تو دندونپزشکی و با تخصص و طرح کلا ۱۰ سال نمیکنه اما جراح قلب ۱۶ سال عمرشو میذاره برای کار پراسترس شما کل دندونات نباشه با مصنوعی کارت راه میفته ولی قلب شوخی نیست یک ریپ بزنه مردی

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۲۳ ۱۱:۴۴

خیلی بی انصاف هستن دندونپزشکان روز به روز گرونتر میکنن وهیچ نظارتی هم نمیشه و نه بیمه خدمات درمانی ونه بیمه تکمیلی هم که شامل خیلی چیزهاش نمیشه وهرکدوم برا خودشون هر قیمتی که دوست دارن از ملت میگیرن واقعا پول پارو میکنن

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۲۳ ۱۱:۴۵

این چه سوالیه؟ تازه از خواب بیدار شدی؟ نکنه تو هم تا جمعه می خوابی؟ حالا در ایران همه درامد همدیگر را خوب می دانند

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۲۳ ۱۲:۲۹

نه با یارانه دولت تدبیر وامید ،امورات خود را میگذرانن...

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۲۳ ۱۲:۴۲

وقتی دندون کشیدن دویست تومن بشه. باید با دردش بسازیم. دیگه پرکردن پیشکش

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۲۳ ۱۲:۵۲

پول پارو نمی کنند بلکه طلاو خزائن طلا پارو میکنند

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۲۳ ۱۳:۰۸

آخه چرا اسکول بازی در میاره گوگل پلی یه موقع روز معلم میشه میگن معلم پول پارو می‌کنه الانم روز دندان پزشک آخه چیکار به این ها داری

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۲۳ ۱۳:۱۰

از زندگی وبریز وبپاش زندگیشون معلومه که پول پارو می کنند. تو فامیل هستند مسافرت خارجه هم که دارند..ویلا دارند . اینا رو من می دونم بقیه رو خد ا می دونه

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۲۳ ۱۳:۱۴

اینا پول پارو نکنند کی پارو کنه مهندس بیکار یا معلم چندر غاز بگیر دولت. بابا دروغ میگن .

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۲۳ ۱۳:۵۰

من طرف می شناسم سیکل هم ندارد وارد کار دندانسازی شده الان صد میلیارد تومان ثروت دارد حالا ببین یک دکتر دندانپزشک چند هزار میلیارد ثروت دارد

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۲۳ ۱۴:۵۳

والا 3تا دندون کشیدم شد 1200 تازه درمانگاه خیریه بود فقط خدا به فریاد این ملت برسه اللهم عجل لولیک فرج

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۲۳ ۱۴:۳۳

همین اختلاف ها و حق خوری هاست که مردم از زندگی ناامید شدن.مردم از بدبختی پول ندارن که دندان خراب خود را درمان کنند و همین دندان خراب باعث هزاران بیماری در بدن میشه. چون علم پزشکی در ایران شده تجارت و غارت مردم بدبخت.اگه زندگی هست مال همه هست اگه شادی هست مال همه هست.نه اینکه مردم بدبختی بکشن و چندرغاز پولشون رو تو جیب فراخ پزشکان بریزم که شش ماه ایران با سلامتی مردم تجارت کنن و شش ماه پول همین مردم بدبخت رو به دلار تبدیل کرده و خارج از کشور برده و اقتصاد کشورهای دیگر رو فعال کنن و و خودشان و خانواده شأن تفریح کنند و کاخ آرزوهای پزشکان با نابودی زندگی مردم بدبخت آباد بشه

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۲۳ ۱۴:۳۸

اینطور نیست من خودم دنتیست هستم بینید الان از بیکاری دارم اینجا نظر میدم اگ منه دندانپزشک الان سرم شلوغ بود نمیومدم اینجا کامنت بذارم

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۲۳ ۱۴:۴۶

دندانپزشکان،واقعا بی انصافن. قیمت و که خودشون وضع میکنن. تخفیف و انصاف هم کلا نمیدونن چیه. واقعا پولی که از درد مردم بدست بیاد،تحت نظر پزشک و دندانپزشک بی انصاف،پول جالبی نیست. یفکری بحال آخرتتون کنید. به کجا چنین شتابان!!! امیدوارم هیچ بیماری در دنیا محتاج هیچ پزشکی نشه.

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۲۳ ۱۴:۴۶

دندانپزشکان پول‌های زیادی از مردم فقیر ایران می گیرند و کار درست و درخوری انجام نمی دهند و بعد از مدتی دندان‌ها می شکند و خرد می شود هیچ گونه نظارتی در هیچ موردی در این کشور وجود ندارد و از مالیات هم. مبرا و فراری هستند و دولت. فقط از فقرا و. کارگران. مالیات می گیرند و ثروتمندان را از مالیات معاف کرده است تا آنان پول مردم را در کشورهای خارج خرج کنند

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۲۴ ۱۲:۲۵

دقیقا دنداپزشکی مثل حرفه مکانیکیه باید با فوق دیپلم برای اجازه فعالیت بدن تا این قیمتهای گزاف شکسته بشه

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۲۶ ۱۵:۳۹

اره والله فقط پول درمیان از بیچاره ها

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۲۳ ۱۴:۴۷

اینکه میگن دندانپزشکان پول پارو میکنن حرف کاملا درستیه... میتونید از منشی دندانپزشک بپرسید درآمد یک روزشون چقدره... حتی از اون چیزی که فکرشو میکنید بیشتره... من اصلا یک کلمه از مطالبی رو که گذاشتین قبول ندارم... اگه به فرض هم سختی هم داشته باشه این رشته در عرض دو سال شش برابر شو در میارن که به سختیاش می ارزه... این حرف من نیست حرف همه هستش...

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۲۳ ۱۵:۰۶

الان بهترین شغل دندون پزشکی هستش هر جا میری پر از مطب هست

avatar

چرا پول پارو نمیکنن من یکی از دندون هام یه خورده سیاهه رفتم میگه یک میلیون و دویست بده تا برات پرش کنم تو مطب دکتره هم سوزن بیانداختی پایین نمیومدروزی بیستا دندون که پر کنه چقدر میشه

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۲۳ ۱۷:۱۱

من پدرم دندون پزشکیه درست نیست به خدا ما پول پارو نمیکنیم همون مواد پول اب و کارکنان منشی و..... تمام مارو از خجالت در میاره و فقط پول تندگی به ما میرسه

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۲۴ ۱۳:۵۸

عزیزای دلم من دندونپزشکم وتازه مطب زدم حدود یک میلیارد وام گرفتم مطب بزنم مواد و وسایل دندونپزشکم نسبت به چند سال پیش حدود ۵۰ برابر گرونتر شده اجاره ها هم که نگم بهتره یه دندونپزشکم با ۴ سال سابقه حدود ۴۰ تا ۵۰ ملیون در آمده اجاره حدود ۱۵ ملیون مواد مصرفی ۱۰ ملیون قسط ۳۶ ملیون حدود ۶۰ ملیون هزینه الان مطب من هست به این خاطر باید صبح ها و شب ها تو کلینیکها شیفت وایسم تا بتونم هزینه هام رو بدم و اما گذر عمر تا ۲۶ سالگی دانشگاه ۲ سال سربازی ۴ سال طرح و امتیاز ۴ سال بخور و نمیر به خاطر قسط ۴ سال جمع آوری پول برا خرید یک مطب در ۴۰ سالگی شروع به برداشتن سود از این شغل اگر دیسک گردن و..... نگیری

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۲۳ ۱۵:۲۶

پول خوشبختی نمی یاره، مهم ایمان، کمک به خویشاوندان، اگر هزارسال هم عمر کنی باز خاک منتظرت هست. به نظر شما چرا این همه جوان بیکار و ازدواج نکرده چه زن چه مرد داریم؟ ، چون پول رو ملاک قرار دادن.گندم ز گندم روید جو ز جو ، هر چه بکارید همون رو درو می کنید.

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۲۳ ۱۷:۲۰

گزارش بسیار جامع و خوبی تهیه شده است پاسخ مردم هم مرور نمودم. دندان پزشک نیستم. پاسخ به اعتراض رفقا: اگر درآمد داشته باشند در مقیاس با زحمتی که میکشند و مخاطرات شغلی‌شان، به آنها نباید غبطه خورد. آنانی که با دلالی و واسطه‌گری و سفته‌بازی و یا رانت اطلاعاتی. درآمد یک معامله آنها حقوق و دستمزد سال پزشک معتبر بیشتر است ، باید تحلیل و گزارش و نقد گردند

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۲۳ ۱۹:۴۹

فقط پول ملاکشونه

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۲۳ ۲۰:۱۶

من خودم حسابدار یکیشونم درامد ماهیانه اش 500میلیون تومان است البته بگم از صبح تا شب کار میکنه

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۲۴ ۰۰:۱۷

معلومه که خیلی‌ها طلبکارند :) خب نمیخوای دندون درد؟ مسواک بزن و نخ دندون بکش! قند و شکر و شیرینی و بعد معلومه که طرف پولدار میشه! قدیما نعلبند و آهنگر دندون میکشید، هنوز هم میشه.

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۲۴ ۰۷:۲۴

کاملا دروغه دندون پزشکی پزشکی و پرستاری چون دارای لابی هستن دارن پول پارو میکنن

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۲۴ ۰۸:۵۴

نه خیلی بدبختن روزها تو مطبشون حمالی می کنن شبها می رن گدایی !

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۲۴ ۱۱:۲۶

خبر سعی دارم که یک جنسی را بطور مثال ۵۰۰ هزار تومان‌ خریداری میکنند و با مشتری ۵ تا ۱۰ ميليون تومان حساب میکند

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۲۴ ۱۴:۳۵

بله اکثرشون پول پارو میکنن من دندانپزش فامیل دارم میبینم که دو تا خونه بالای شهر و یه ویلا باغ و ماشین شاسی بلند گرون قیمت داره و سالی دوسه بار هم خارج میره

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۲۴ ۱۴:۳۸

دم مکانیکی ها گرم موتور ماشینتو عیب یابی میکن هزینه تعمیر رو رایگان میگن اما دکترهای دندانپزشک هزینه یه دندون خراب رو که مشخصه هم با حق ویزیت میگن

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۲۴ ۱۸:۳۹

به غیر از پزشک عمومی ایا دکتری هم هست که پول پارو نکنه...

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۲۴ ۲۱:۵۱

خیلی خیلی گرون شده رفتم دندانپزشکی یک دندان عصب کشی کنم هشتصد هزار منم پول نداشتم اینقدر حالا یک هفته درد دارم سیخ داغ کردم گذاشتم روش فایده ای نداشت دندون جلوم هست بکشمش زشته خداوکیلی فکر ما جوانها باشید بیکار نه بیمه ای نه اینده ای نصل ده ۶۰ سوخت

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۲۴ ۲۱:۵۴

یعنی فقط کشور ایران قیمت دندانپزشکی زیاده یا کشورهای دیگه است؟

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۲۰ ۱۷:۲۵

ما بهش میگیم پولل یامفت هیچ جای دنیا پزشکان و دندان پزشکان صد برابر حداقل حقوق درامد ندارند

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۲۵ ۰۲:۰۶

پزشکان و دندانپزشکان هنرپیشه نیستند که از مالیات معاف باشند سالهای عمرشون رو که بقیه به خوشگذرونی گذروندند زحمت کشیدند حالا نتیجش رو میبینند

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۲۵ ۰۸:۴۳

متاسفانه واحدهای دندانپزشکی خودسرانه هرمقدار که دلشان بخواهد از مشتریان حق الزحمه دریافت می کنند.وباز متاسفانه دندانپزشکان مسئول واحدهایی که باید در ستاد معاونت درمان دانشگاهها براین واحدهای ارائه خدمات دندانپزشکی نظارت کنند خوددر درآمد این واحدها ذینفع هستندومالک وسهامدارمطبها وکلینیکهای دندانپزشکی هستندوعملا نظارت مطبها وکلینیکهای دندانپزشکی معطل است وامری ظاهری ونمایشی است همچنین متاسفانه تعرفه وضع شده برخدمات دندانپزشکی توسط نمایندگان ذینفع خود دندانپزشکان درسازمان نظام پزشکی وضع می شود که هیچ زمان به ضرر خودتعرفه وضع نمی کنند ونتیجه این شده است که قیمت تعرفه های دندانپزشکی سربه فلک کشیده است واکنون هیچکس توان پرداخت این تعرفه ها را ندارد.دولت بعنوان حامی مردم باید در وضع این تعرفه ها مداخله کند وجلوی رشد وحشتناک و غیر واقعی این تعرفه ها را بگیرد.مردم اکنون برای فرار از پرداخت این تعرفه های وحشتناک دندانهایی را که قابل ترمیم است می کشند ویا بدلیل گران بودن وحشتناک ایمپلنت از اقدام به ایمپلنت گذاری خودداری می کنند .

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۲۵ ۰۹:۰۹

گزارشتون عالی بود خانم حسین‌زاده، به نظر می‌رسه بیشتر کسایی که گزارشتون رو خوندن دقت روی بعضی جملات نداشتن. این گزارش حرف از فارغ‌التحصیلان این رشته میزنه، باید بدونیم همه مثل هم توی ی شغل موفق نیستن، مثل مهندسان و معمارها ک بیشتر بساز و بفروش هاشون پول ب جیب میزنن تا کسایی ک درست درسش رو خوندن. کاری ب درامد دندانپزشک ها ندارم ک بنظرم هر دو قشر رو میشه بینشون پیدا کرد اما مطرح کردن مشکلاتشون جالب بود، مرسی

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۲۵ ۰۹:۵۸

هر شب قبل خواب یکبار مسواک بزنید و بعد با آب نمک‌ قرقره کنید . هر شبانه روز فقط یکبار. حداقل ۱۰ تا ۲۰ سال دیرتر به دندانپزشک مراجعه خواهید کرد.

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۲۵ ۱۰:۰۲

در مواقع استحمام هم اگر دوش حمامتون قابلیت تنظیم داره رو فشار زیاد بذارین و لای دندانهاتون بگیرین این کارو هفته ای یه بار انجام بدین دکتر ها مدت ها بیکار خواهند بود .ذکلسیم هم فراموش نشه.

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۲۵ ۱۳:۰۵

بابا کی به کیه ،تاریکیه،واسه کی ای حرفامهمه؟

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۲۵ ۱۳:۵۷

سلام بله به پارو که نمیرسه باید با لودر پارو کنن

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۲۵ ۱۴:۰۵

خدمات دندانپزشکی چون از نظر بیمه ها کار تجملی محسوب می شود کسی که می خواهد از خدمات دندانپزشکی (اکثر خدمات) استفاده کند باید هزینه آزاد پرداخت کند و این به چشم می آید. والا سایر تخصص های پزشکی هم درآمد خوبی دارند ولی چون اکثراً با بیمه قرارداد دارند معلوم نیست. بیشتر هم بخاطر مصرف مواد دندانپزشکی است.

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۲۵ ۲۱:۰۵

بعضی هستن که فقط بخاطر پول این کار را میکنند 😒😒 وزیاد پول میگیرن زیاد هم پول پارو میکنن

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۲۶ ۱۶:۲۴

یه دندانپزشک تو مرکز مازندران هست با بالای ۱۰۰ مغازه که از پول دندانپزشکی بدست آورد،و همشونو اجاره میده.

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۲۶ ۱۶:۵۹

بسم الله این گوی و این میدان. فکر می کنید پول پارو می کنند بفرمایید کنکور سراسری بدهید 6-7 سال درس بخوانید (بدون تنبلی) دکترا بگیرید و مطب بزنید و شروع کنید. هر آدمیزاد 32 تا دندان دارد. کشیدن، پر کردن، ارتودونسی، روکش، ایمپلنت. هر آنکس که دندان دهد نان دهد. فقط یادتان باشد روی لبه شمشیر راه می روید. دندان دیه دارد. بزنید فک مریض را پیاده کنید باید دیه بدهید در حالیکه بقالی ریسک ندارد. اگر بجای نوشابه زرد ماءالشعیر بدهید دست مردم کسی یقه تان را نمی گیرد. تازه با نصف سرمایه دندانپزشک می توانید یک سوپر جمع و جور راه بیندازید و هفت سالی که بچه درسخوان توی سر کتاب می زتد شما سانتافه تان را هم خریدید

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۲۸ ۰۱:۲۵

شما دکتر نیستید دکتر به کسی میگن پphdداشته باشه که شما ندارید همون فوق لیسانس خودمون هستید

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۲۸ ۱۴:۰۸

يه جوري ميگن شش هفت سال درس خوندن انگار 60 سال درس خوندن دندانپزشكي خيلي اسونتر از پزشكي هست و فقط قبوليش سخته و گرنه مگه بقيه رشته ها كم درس خوندن؟

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۲۷ ۰۹:۰۶

اینکه دندانپزشکی که خیلی برای ما زحمت بکش پولدار میشه برای جامعه افت نیست...تازه خوبه..افت جامعه ما اینه که دلالها از همه پولدارتر هستن

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۲۷ ۲۲:۴۲

تمام رشته های پزشکی و حتی پیراپزشکی و کاردرمانی و ... درآمد بالایی دارند.بخاطر همین مساله دهه آینده چالش و بحران بزرگی در عدم استقبال جوانان از رشته های مهندسی خواهیم داشت.باهر خانواده ای که کنکوری داره صحبت میکنم آرزویش اینه که فرزندش در این رشته ها قبول بشه و رقابت عجیبی هم وجود داره

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۲۸ ۲۲:۳۵

نه دوستان چرا اینطور فکر میکنید الان خواهر من دندون پزشکه ولی دلیلی نمیشه که بگیم چرا پول پارو میکنند خب درس خونده که الان حالشو ببره نه این که بخواد کسی دیگه پشت سرشون حرف بزنه لطفا و خواهشا اینطوری نگید

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۳۰ ۱۸:۰۷

جوری حرف میزنی انگار دانشجویان دیگر رشته ها تفریح میکنند فقط خواهر جنابعالی زحمت می کشند! طرف پوستش کنده میشه از دانشگاهی مثل شریف، تهران و ... فارغ التحصیل میشه ولی یا شغلی پیدا نمی کنه یا اینقدر حقوقش پایینه که پشیمان میشه چرا مهندسی خوانده؟!

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۰۱ ۰۹:۱۰

پاسخ به علی 21:01 بله صد در صد زخمت یک مهندس بیشتر هست چون یک مهندس باید 10 سال در کوچه پس کوچه از این خیابان به آن خیابان، در گرمای تموز و سرمای دی از خروس خون سحر تا بوق شب دنبال کار بگردد، تازه بعد از ده سال که کار پیدا کرد این هم با کلی سفارش نذر و نیاز، دستمزدش می شه حداکثر 3 میلیون این هم با تعویق 6 ماه و خیلی از موارد بدون بیمه و امنیت شغلی مخلص کلام در یک شرایطی همچو برده مزرعه پنبه در جورجیا در قرن 18 میلادی یا کارگران ارودگاه کار اجباری در سیبری در زمان استالین پس علی جون امیدوارم یا خودت در کار داندان پزشکیت یا پزشکی موفق باشی یا خویشاوندان سببی درجه یکت و کمی هم تلاش کنی جامعه ات رو بیشتر و بهتر بشناسی