• شنبه / ۲۹ خرداد ۱۴۰۰ / ۱۵:۲۸
  • دسته‌بندی: ایکسنا
  • کد خبر: 1400032922151
  • خبرنگار : 71503

۹ ساعت کرونایی در یک اتوبوس

۹ ساعت کرونایی در یک اتوبوس

راننده آهسته حرکت می‌کند و مسیر هفت‌ساعته را با ۳۸ مسافر و در ۹ ساعت می‌راند؛ ساعت‌هایی کرونایی که کمتر سرنشین آن به ماسک، الکل و پروتکل‌های بهداشتی اعتقادی دارند.

اتوبوس نسبتا قدیمی است و دو ردیف صندلی تا انتهایش قد کشیده‌اند. صندلی‌ها خشک و سفت و رویشان رنگ آجری چرکی دارد. کف هم با یک موکت سبزرنگ که گل‌های درشتی دارد فرش شده است.

بالای سر راننده یک تلویزیون کوچک خسته جا خوش کرده و تمام مدت مسیر هم خاموش می‌ماند. سمت چپ و راست تلویزیون، ال‌سی‌دی‌های کوچکی با چراغ روشن نوشته‌هایی را تکرار می‌کنند: «از مهماندار برای انجام کارهایتان کمک بگیرید» و «سفر خوشی را برایتان آرزو می‌کنیم». دمای اتوبوس و ساعت دوان دوان و به اشتباه در ال‌سی‌دی ثبت و سریع محو می‌شوند.

مهماندار و راننده هیچکدام لباس فرم ندارند، ماسک هم ندارند و خبری از رعایت پروتکل‌های بهداشتی نیست؛ نه الکل و نه ماسک. حتی به عنوان خوش‌آمدگویی یک بطری آب هم دست مسافر نمی‌دهند! ۲۲ مسافر را روی صندلی‌ها جاگیر می‌کنند. مهم نیست مسافر چه صندلی‌ای خریده است و راننده بنا بر آشنایی که با مسافران دارد خودش صندلی را تعیین می‌کند. اگر آشنا نباشی صندلی خراب نصیبت می‌شود و تو می‌مانی و یک بدن خرد و خمیر شده تا مقصد.

نشان‌دادن بلیت آنلاین قبول نیست و حتما باید خسارتی به محیط زیست زد در غیر این صورت روز نمی‌گذرد و شب نمی‌شود. مهماندار، مسافرانی را که آنلاین بلیت‌ خریده‌اند را روانه ترمینال می‌کند که بلیت کاغذی تهیه کنند. از صادرکننده بلیت می‌پرسم راننده طبق پروتکل‌های بهداشتی حق دارد چند مسافر سوار کند؟ بلیت را دستم می‌دهد و می‌گوید: «بستگی به اتوبوس داره اما ماشینی که شما باهاش سفر می‌کنی حق نداره داخل پایانه بیشتر از ۲۲ مسافر سوار کنه».

- بیرون از پایانه چی؟

- اون دیگه به ما مربوط نمیشه.

لبخندی می‌زند و سفر خوشی را آرزو می‌کند. با نشان‌دادن بلیت کاغذی مشکل حل می‌شود و باز هم اصلا مهم نیست چه صندلی‌ای خریده‌اید. باید جایی بنشینید که مهماندار یا راننده تعیین می‌کنند. اتوبوس با جاگیری مسافران حرکت می‌کند. هوای داخل گرم است و راننده هر چند دقیقه یک بار کولر را خاموش می‌کند و مهماندار دریچه‌های سقف را باز می‌کند. بعضی از صندلی‌ها خرابند و تا جلوی دهان مسافر پشت سری خم می‌شوند. اتوبوس در طول مسیر بارها و بارها توقف می‌کند و به تعداد مسافران اضافه می‌شود. دو ساعت بعد از حرکت تعداد مسافران به ۳۴ نفر می‌رسد که با کودکانی که روی پاهای پدر و مادرهایشان نشسته‌اند ۳۸ نفری می‌شوند.

کمتر مسافری پیدا می‌شود که به  کرونا اعتقاد داشته باشد و به جز تعداد معدودی بقیه ماسک ندارند و در طول مسیر دهانشان فعالیت می‌کند، یا تخمه می‌شکنند و خوراکی می‌خورند یا تلفن‌های همراهشان زنگ می‌خورد و با صدای بلند و مدت‌زمان طولانی صحبت می‌کنند.

در طول مسیر، هربار که راننده بین عوارضی یا پاسگاه پلیس راهنمایی و رانندگی توقف می‌کند حتی کسی برای نظارت و اینکه رانندگان تا چه اندازه پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کرده‌اند به اتوبوس سرکشی نمی‌کند!

۹ ساعت راه پر از دست‌انداز و بالا و پایین به اندازه یک شبانه‌روز می‌گذرد و سرانجام اتوبوس به مقصد می‌رسد و مسافران در یک چشم‌به‌هم‌زدن اتوبوس را با زباله‌هایی که از خودشان به یادگار گذاشته‌اند، خالی می‌کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۰-۰۳-۲۹ ۱۶:۲۶

دلت خوشه...

avatar
۱۴۰۰-۰۳-۲۹ ۱۶:۵۶

آدم یاد اتوبوسای بنز دهه شصت میفته... فکر نمیکنم دیگه اوضاع اینطورام باشه.. من دائما با اتوبوس تردد میکنم درسته کل صندلی ها رو پر میکنن متاسفانه ولی بحث تهویه، نشستن روی صندلی طبق بلیط، و کیفیت صندلی ها انصافا خوب و مناسبه

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۰۱ ۰۹:۰۱

دقیقا همینطوره . این زا هم مرهون سازمانی هستیم که مسئول کنترل اتوبوس ها است .

avatar
۱۴۰۰-۰۳-۲۹ ۲۱:۱۳

و این است گوشه ای از بی فرهنگی ما😐

avatar
۱۴۰۰-۰۳-۳۰ ۰۸:۳۷

سلام در صورت امکان مبدا و مقصد قید شود

avatar
۱۴۰۰-۰۳-۳۱ ۱۱:۴۰

بسیار بسیار تاسف آور است...ایکاش مسئولین محترم انتظامی و قضائی به مسئله رسیدگی کنند.

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۰۳ ۲۳:۱۸

یعنی واقعا حرف حق رو زدید و من تفریبا همین موضوعات باعث شده تا 3 سالی خودرو شخصی خریداری کنم ... الان که کروناست ، قبل از کروناهم بسیاری موارد زشت و زننده میدیدیم و میبینیم .... یک کلام ، از ماست که بر ماست ... با این حال خوبه که در میان این همه خبر ، به این مورد هم پرداختید ، اما ممنون میشم از مسئولین مرتبط هم پیگیری بفرمایید .

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۰۵ ۱۵:۲۷

ولی من خیلی با اتوبوس مسافرت میکنم اصلا اینجوری نیست. به نطر میاد شما هندوستان رو توصیف کردید. راننده ات درسته ماسک نمیزنن ولی مسافرا همه ماسک دارن و تعداد مسافرا خیلی کمه،.

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۰۶ ۱۸:۱۶

من باور نمیکنم شما یک مسافر واقعی باشید هر کس یکبار با اتوبوس سفر کنه حساب دستش میاد که اوضاع چه جوریه نه تنها عوامل اتوبوسرانی رعایت نمیکنند ماموران راهنمایی ورانندگی هم کوچکترین توجهی نه به کرونا ونه به ابتدایی ترین مسائل بهداشتی وامنیتی ندارند نتیجه اش هم تصادفات مکرر اتوبوس ها و مرگ مسافران است که همین روزها ۲ نمونه اش را دیدیم