• چهارشنبه / ۱۶ تیر ۱۴۰۰ / ۱۶:۵۰
  • دسته‌بندی: خبر بازار
  • کد خبر: 1400041611922
  • خبرنگار : 30054

چرا باید سازه ها را مقاوم سازی کنیم؟

چرا باید سازه ها را مقاوم سازی کنیم؟

با توجه به نیاز گسترده و روز افزون جوامع امروزی به انواع سازه‌ها استفاده از روش‌ها و مصالح جدید به منظور افزایش سرعت ساخت، سبک سازی، افزایش عمر مفید و نیز مقاوم سازی ساختمان‌ها و سازه‌های بتنی و فولادی در برابر زلزله ضروری است.

به گزارش ایسنا، بنابر اعلام شرکت مقاوم سازی ساختمان افزیر، امروزه تعداد زیادی از شرکت‌های مقاوم سازی همچون شرکت مقاوم سازی افزیر در امر بهسازی لرزه‌ای و تقویت سازه‌ها فعالیت ‌می‎ کنند.

هدف از بهسازی و مقاوم‌سازی لرزه‌ای ساختمان‌ها بهبود عملکرد اجزاء سازه می‌باشد، به طوری که پس از اجرای طرح مقاوم‌سازی، ظرفیت باربری المان‌های سازه نظیر تیر، ستون و دال افزایش یابد.

مقاوم سازی در علم مهندسی عمران به مفهوم افزایش مقاومت یک سازه در برابر نیروهای وارده است. امروزه این اصطلاح بیشتر در مورد نیروی زلزله بکار برده می‌شود، اما از دیدگاه علمی، مقاوم‌سازی واژه کاملا درستی برای این منظور نیست. زیرا اصطلاح «مقاوم سازی» به‌طور قطع به معنای بالا بردن مقاومت اجزاء در برابر نیروی زلزله نیست بلکه به معنای بهبود عملکرد اجزاء در برابر نیروی زلزله می‌باشد. به همین علت اصطلاح «بهسازی» و در حالت خاص برای نیروی زلزله، «بهسازی لرزه‌ای» اصطلاح درست‌ تری است.

تقویت سازه موجود ممکن است از ساختن یک سازه‌ جدید پیچیده تر باشد، چرا که شرایط سازه‌ای از قبل مشخص شده است. بعلاوه همواره دسترسی به نواحی که نیاز به مقاوم سازی دارند، ساده نیست. یکی از مهمترین کارها برای مقاوم سازی انجام مطالعات مورد نیاز در این زمینه، به خصوص برآورد و تخمین میزان آسیب‌پذیری سازه‌ها و ارائه راهکار مناسب جهت مقاوم‌سازی و همچنین تقویت سازه‌ها جهت برآورده ساختن ضوابط موجود در آیین نامه‌های بارگذاری و زلزله کنونی، در صورتی که ساختمان موجود مقاومت کافی در برابر نیروهای وارده ثقلی و زلزله را نداشته باشد، می‌باشد.

در چه مواردی مقاوم سازی انجام می‌شود؟

در سازه هایی که قرار است تغییر کاربری بدهند یا بازسازی شوند و یا طبقات سازه‌ای آنها افزایش پیدا کند، بارهای زنده، ضریب اهمیت ساختمان و همچنین سطح عملکرد ساختمان تغییر پیدا می‌کند. در نتیجه مقاوم سازی آنها نیاز به طراحی مجدد سازه و تعیین سطح عملکرد آن توسط شرکت مقاوم سازی دارد.

همچنین ساختمان‌هایی که اعضای سازه ای آن مانند تیرها، ستون‌ها و سقف‌ها دچار خوردگی و پوسیدگی شده باشند، یا ساختمان‌هایی که در اثر ضعف سازه‌ای، ترک‌هایی در اجزاء بتنی و یا ترک‌، اعوجاج و لهیدگی در المان‌ها یا جوش‌های فولادی آنها ایجاد شده باشد را می‌توان با روشهای مقاوم سازی تقویت کرد.

انواع روش های مرسوم مقاوم سازی

روش‌های مرسوم مورد استفاده برای مقاوم سازی سازه‌ها در برابر زلزله و بارهای ثقلی مرده و زنده، نظیر انواع مختلف ژاکت‌ها (نظیر ژاکت فولادی و بتنی)، شاتکریت، کابل‌های پس تنیدگی قرار گرفته در خارج از سازه و استفاده از صفحات و ورق های فولادی مقید شده به سازه، معمولاً فضای زیادی احتیاج دارند و اغلب در برابر شرایط محیطی نیز آسیب پذیر  می‌باشند.

استفاده از کامپوزیتFRP  روند پروژه‌های مقاوم‌سازی سازه‌های بتنی و فلزی را بهبود بخشیده و نقاط ضعف موجود در سیستم‌های مقاوم سازی با ورق‌های فولادی و ژاکت بتنی را برطرف نمود. همچنین درسال های اخیر با ایجاد تکنیک های جدیدی در تولید محصولات مقاوم سازی، از قبیل کامپوزیت های FRP،  مصالح ترمیمی بتن و ... توسعه یافته است. مقید کردن اعضای بتنی به وسیله  FRP باعث افزایش مقاومت خمشی این اعضا شده و همچنین نرمی و سرویس پذیری این اعضا را نیز افزایش می‌دهد.

الیاف FRP دارای وزن کم و در عین حال مقاومت بالا می‌باشد. از FRP در صنایع و زمینه های مختلفی از جمله صنایع هوایی، دفاعی، خودروسازی و ... استفاده می‌شود. اما مهمترین کاربرد الیاف FRP، استفاده از آن‌ها در صنعت ساختمان است. این الیاف جهت مقاوم‌سازی و بازسازی سازه‌ها در انواع اسکلت‌های ساختمانی، و هم چنین افزایش ظرفیت باربری پل‌ها، سیلوها، مخازن و سایر سازه‌ها بکار می‌رود.

انواع الیاف FRP

الیاف FRP رایج در صنعت مقاوم سازی به دو دسته الیاف کربن (CFRP) و الیاف شیشه (GFRP) تقسیم می‌شود. الیاف کربن نسبت به الیاف شیشه از مقاومت بالاتری برخوردار است.به همین سبب استفاده از الیاف کربن و فروش آن نسبت به الیاف شیشه رشد بیشتری داشته است. همچنین محصولات کامپوزیت FRP در انواع مختلف مورد استفاده قرار می گیرند که عبارتند از: پارچه های تک جهته و دوجهته، لمینت و ورق های FRP، میلگرد FRP و همنچنین مش FRP. این محصولات با استفاده از چسب و رزین FRP روی اجزای ساختمان نظیر تیر و ستون و... نصب می گردند.

مزایای مقاوم‌ سازی با  مصالح FRP چیست؟

به طور کلی مزایای مقاوم‌ سازی با  مصالح FRP عبارتند از:

· ضخامت کم ورق های FRP و عدم تغییر قابل توجه در ابعاد المان ها

· افزایش مقاومت خمشی المان ها

· افزایش مقاوم برشی المان ها

· افزایش مقاومت در برابر خوردگی

· افزایش دوام و عمر

· کنترل عرض ترک

· سهولت در اجرا

· هزینه پایین نسبت به روش‌های مرسوم دیگر

· ترمیم ناشی از خوردگی

کارفرمایان، پیمانکاران و مجریان محترم می‌توانند جهت اطلاع از هزینه ارائه طرح و انجام مقاوم سازی به روش مرسوم و با کامپوزیت FRP، به وب‌سایت شرکت مقاوم سازی افزیر به آدرس www.afzir.com مراجعه نمایند. شرکت مقاوم سازی افزیر به عنوان یکی از بزرگترین تامین کنندگان مصالح و خدمات مورد نیاز جهت ترمیم و مقاوم‌سازی انواع سازه‌ها در کشور فعالیت دارد. شرکت افزیر در راستای تامین نیازهای کشور در این زمینه، به پشتوانه کارشناسان فنی با تجربه در کنار تامین مصالح اقدام به ارائه طرح مقاوم‌سازی انواع سازه ها همچون سازه های مسکونی، پل ها، سازه های صنعتی و... نموده است.

انتهای رپرتاژ آگهی 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha