• دوشنبه / ۱۸ مرداد ۱۴۰۰ / ۱۳:۳۵
  • دسته‌بندی: سیاست داخلی
  • کد خبر: 1400051812847
  • خبرنگار : 71511

گزارش دیده بان شفافیت و عدالت درباره پرونده قاچاق ظروف کریستال

گزارش دیده بان شفافیت و عدالت درباره پرونده قاچاق ظروف کریستال

کارگروه گمرک دیده بان شفافیت و عدالت نتیجه بررسی های خود را در خصوص یک پرونده قاچاق منتشر کرد.

به گزارش ایسنا، دیده بان شفافیت و عدالت اعلام کرد:

بحث مبارزه جدی با فساد یکی از جمله بحث های مهمی است که رهبری بار دیگر در مراسم تنفیذ رئیس جمهور جدید به آن تکیه داشته اند.

دیده بان شفافیت و عدالت قصد دارد تا با هدف یادآوری عمده تخلفات صورت گرفته در گمرکات کشور در سال های گذشته و همچنین به منظور دادن آگاهی به خوانندگان از سرانجام پرونده های تشکیل شده به صورت سلسله وار به برخی از مهمترین آنها اشاره نماید.

قاچاق ۳۰۰۰ کانتینر ظروف کریستال

در ماه های پایانی سال ۹۴ اتفاق مهمی در گمرک افتاد که در تاریخ گمرک ایران بی سابقه است و از آن می توان به عنوان بزرگترین فساد از بدو پیدایش گمرک ایران اشاره کرد. بر اساس مدارک بدست آمده توسط کارگروه گمرک دیده بان شفافیت و عدالت، گمرک شهید رجایی برای اولین بار اقدام به ترخیص ۳۰۰۰ کانتینر کالای قاچاق ظروف کریستال نمود که در زمان خود بسیار جنجال برانگیز شد. پس از آن رئیس کل وقت گمرک ایران در یک برنامه زنده تلویزیونی با تکذیب این اتفاق مدعی شد به دلیل استقرار سامانه جامع گمرکی در کشور امکان قاچاق حتی یک کانتیر کالا نیز غیرممکن و محال است.

پس از ادعای رئیس کل وقت گمرک ایران مبنی بر کذب بودن اتفاق پیش آمده، دیده بان شفافیت و عدالت اسناد و مدارک این قاچاق بزرگ را در اختیار معاون اول رئیس جمهور، رئیس وقت سازمان بازرسی کل کشور و همچنین نایب رئیس وقت کمیسیون اصل نود مجلس قرار داد و به دنبال آن به دستور مسئولین امر، مسئول پیگیری و بررسی ابعاد مختلف این پرونده شد. این در حالیست که با ارائه مدارک دیده بان مقامات گمرک سکوت اختیار نموده و هیچگونه اظهارنظری درباره آن نکردند.

در ادامه بررسی های کارگروه گمرک دیده بان شفافیت و عدالت یکی از بانیان این فساد بزرگ به نام س.ج به اتهام قاچاق ۱۱۲۸ کانتینر ظروف کریستال به جریمه ای بالغ بر ۵۰۰ میلیارد تومان توسط مراجع قضایی محکوم شد. همچنین فرد دیگری به نام ه.الف نیز به اتهام قاچاق بیش از ۱۵۰۰ کانتینر ظروف کریستال به مراجع قضایی و سازمان بازرسی معرفی گردید. یک سال بعد (در سال ۹۵) گروه دیگری از تجار متخلف تحت نام برادران ط.ح به همین اتهام دستگیر شدند که با قرار وثیقه ۱۵۰ میلیارد تومانی آزاد شدند. گفتنی است علیرغم گذشت ۶ سال از اتهام آنان هنوز پرونده آنان به نتیجه نرسیده است و در حال رسیدگی می باشد.

باید به این حجم تخلفات، تخلفات برخی مدیران و کارشناسان گمرک را نیز اضافه نمود که سالهاست پرونده آنان تحت همین اتهام در دیوان محاسبات کشور، دادسرا و یا هیئت های  مستشاری در حال رسیدگی بوده و تاکنون منتج به نتیجه نهایی نشده است.

اخیراً پرونده تخلفات تعداد محدودی از مدیران و کارشناسان گمرک پس از سال ها تاخیر به هیئت های تخلفات گمرک ارجاع و منتج به صدور رآی محکومیت های اداری شده که مورد اعتراض مسئولین عالیه گمرک قرار گرفته تا در هیئت های تجدید نظر مورد بازنگری و تخفیف مجازات گردند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha