• چهارشنبه / ۸ دی ۱۴۰۰ / ۱۱:۴۸
  • دسته‌بندی: جهاد دانشگاهی
  • کد خبر: 1400100805603
  • خبرنگار : 71452

/نمایشگاه توانمندی‌ها و دستاوردهای جهاد دانشگاهی ۱۴۰۰/

رئیس نهاد رهبری: جهاد دانشگاهی، سنگرهای خالی و بارهای بر زمین‌مانده را تکلیف خودش بداند

رئیس نهاد رهبری: جهاد دانشگاهی، سنگرهای خالی و بارهای بر زمین‌مانده را تکلیف خودش بداند

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها گفت: جهاد دانشگاهی باید مراقبت کند که این مسیر، یعنی سنگرهای خالی و بارهای بر زمین‌مانده را تکلیف خودش بداند. یک جاهایی هست که یا با ضعف عملکرد روبرو هستیم یا اینکه اساساً، ورودی اتفاق نیفتاده است. جهاد دانشگاهی مأموریت و وظیفه خود می‌داند که به این حوزه‌های (مغفول‌مانده) ورود پیدا کند.

حجت‌الاسلام‌ و المسلمین مصطفی رستمی، در حاشیه بازدید از نمایشگاه توانمندی‌ها و دستاوردهای جهاد دانشگاهی در گفت‌وگو با ایسنا تأکید کرد: فلسفه تأسیس جهاد دانشگاهی در ابتدای انقلاب اسلامی، پر کردن سنگرهایی بوده است که حضور جریان انقلابی در آن سنگرها احساس می‌شده است. به همین خاطر، موضوع ارتباط بین جریان علمی و دانشی کشور با نیازهای جامعه را همواره مدنظر داشته است؛ در عرصه خدمت‌رسانی، در عرصه ارتقای جریان علمی، در عرصه تبدیل دانش به ثروت و هم در عرصه ارتباط جریان دانشگاه با جریان صنعت و نیازهای جامعه و از این حیث، جهاد دانشگاهی الگوهای خوبی ارائه کرده است و هر مقدار بر این عهد پایبند بوده است، بحمدالله توفیقات خوبی کسب کرده است.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها افزود: جهاد دانشگاهی باید مراقبت کند که همین مسیر، یعنی سنگرهای خالی و بارهای بر زمین‌مانده را تکلیف خودش بداند. یک جاهایی هست که یا با ضعف عملکرد روبرو هستیم یا اینکه اساساً، ورودی اتفاق نیافتاده است. جهاد دانشگاهی مأموریت و وظیفه خود می‌داند که به این حوزه‌های (مغفول‌مانده) ورود پیدا کند.

حجت‌الاسلام‌ و المسلمین رستمی خاطر نشان کرد: برگزاری این نمایشگاه، بخش‌هایی از مجموعه فعالیت‌ها، زحمات وتوفیقات عزیزان جهاد دانشگاهی در عرصه‌های مختلف صنعت، پزشکی و سایر بخش‌ها را نشان می‌دهد و به دلیل دور ماندن از جریان دیوان‌سالاری و کوتاه بودن فرآیند ایده به عملیات، توفیقاتی خوبی هم داشته است. جهاد دانشگاهی در حوزه‌هایی که هم عناصر باورمند و خالی از خودباختگی، این نهاد را همراهی کرده‌اند و هم نیاز را به درستی تشخیص داده است، عملکرد ارزشمند و افتخارآمیزی داشته است؛ مانند حضور مرحوم دکتر کاظمی آشتیانی (پژوهشگاه رویان) که یک جریان علمی در حوزه پزشکی را در کشور احیا می‌کند. این روحیه، روحیه‌ای است که هم باید درون جهاد دانشگاهی کاملاً متبلور باشد و هم این روحیه را به فضای عمومی جامعه و عرصه‌هایی که به آن ورود پیدا کرده است، تزریق کند.

رئیس نهاد رهبری: جهاد دانشگاهی، سنگرهای خالی و بارهای بر زمین‌مانده را تکلیف خودش بداند

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها تصریح کرد: جهاد دانشگاهی از حیث فعالیت‌های آموزشی و فرهنگی (سازمان قرآنی، سازمان انتشارات، خبرگزاری‌ها) نیز یکی از مجموعه‌های موفق و دارای وزن و شخصیت محسوب می‌شود.

حجت‌الاسلام‌ و المسلمین رستمی در خصوص بحث ارتباط با صنعت گفت: در این زمینه دو مسئله پیش رو داریم؛ یک مسئله درگیر شدن مراکز علمی با مسائل جامعه است که وظیفه دانشگاه‌ها است. مسئله دیگر، مراجعه جریان صنعت و نیاز کشور به جریان علمی کشور است که جهاد می‌تواند حلقه واسط این ارتباط باشد. جهاد دانشگاهی از ظرفیت‌های خوبی برخوردار است که می‌تواند هم مسائل را به درستی به دانشگاه منتقل و از ظرفیت دانشگاه برای حل مسئله استفاده کند و هم تبدیل به جایی شود که توانمندی‌های دانشگاه را به صنعت منتقل کند و صنعت را به این باور برساند که بسیار از مشکلات و گره‌های پرهزینه در فضای علمی خودمان قابل حل است.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری تأکید کرد: یکی از مهم‌ترین رسالت‌ها و البته توفیقات جهاد دانشگاهی در این عرصه بوده است که توانسته نیروهای جوان دانشجو را پای کار مسائل جدی انقلاب بیاورد و جوان دانشجو در همین فرآیند (تحصیل و کار)، رشد کرده و به عناصرتأثیرگذار و فعال تبدیل می‌شود. نماد این موضوع را در شخصیت شهید کاظمی آشتیانی می‌بینیم؛ یک عنصر مؤمنِ انقلابیِ جهادگرِ افتخارآفرین و مانع‌ناشناس. جهاد دانشگاهی، محمل و بستر مناسبی در این عرصه بوده است و عناصر دیگری از این دست، فراوان هستند که ممکن است گمنام باشند. تربیت و پرورش نیروهایی که از نظر معنایی کاملاً باورمند به آرمان‌های انقلاب و اعتلای ایران اسلامی باشند و از نظر عملیاتی هم آشنای با میدان و درگیر در صحنه‌های نو باشند، تکلیف جهاد دانشگاهی است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha