• یکشنبه / ۱۷ بهمن ۱۴۰۰ / ۱۳:۱۳
  • دسته‌بندی: صنفی،فرهنگی‌ودانشجویی
  • کد خبر: 1400111712939
  • منبع : دانشگاه فنی و حرفه‌ای

در مراسم تودیع و معارفه سرپرست دانشگاه مطرح شد

جنس کارآفرینی در دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای مهارتی است/اکوسیستم مهارتی کشور ساخته شود

جنس کارآفرینی در دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای مهارتی است/اکوسیستم مهارتی کشور ساخته شود

سرپرست دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای جنس کارآفرینی در دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای را از نوع مهارتی خواند و گفت: برای تحقق امر کارآفرینی باید اکوسیستم مهارتی کشور، ساخته شود، همانطور که اکوسیستم علم و فناوری در دو دهه گذشته ایجاد شده است.

به گزارش ایسنا، آیین تکریم و معارفه رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای امروز، ۱۷ بهمن ماه با حضور دکتر زلفی گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در سالن اجتماعات دانشکده فنی دکتر شریعتی برگزار شد. وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و هیات همراه در بدو ورود به دانشکده شریعتی، بر سر مزار شهدای گمنام دانشکده، حضور یافته و با نثار گل و قرائت فاتحه، به مقام شامخ شهدا ادای احترام کردند و سپس ضمن بازدید از کارگاه آموزشی و دستاوردهای آثار هنری اساتید و دانشجویان گروه هنر، مرکز نوآوری و خلاقیت و شتابدهی مد و لباس و گلخانه، مرکز توسعه، آموزش و مهارت آموزی پوشاک کشور را افتتاح و در ادامه طی مراسمی در سالن اجتماعات دانشکده، ضمن قدردانی از زحمات دکتر صالحی عمران رئیس پیشین دانشگاه فنی و حرفه‌ای، دکتر عرفان خسرویان را به عنوان سرپرست جدید این دانشگاه معرفی کرد.

اشتغالزایی دغدغه اول کشور
ضرورت حفظ نخبگان و توسعه آموزش‌های مهارتی

دکتر محمدعلی زلفی گل، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در این مراسم با بیان اینکه اشتغالزایی دغدغه اول کشور است، بر ضرورت حفظ نخبگان و جلوگیری از مهاجرت آنان و همچنین توسعه آموزش‌های مهارتی در کشور تأکید کرد.

وی با اشاره به اینکه نهضت اشتغالزایی اولویت اول کشور محسوب می‌شود، افزود: بیکاری یکی از مشکلات کشور است که باید برطرف شود و باید نخبگان خود را حفظ کنیم و مهاجرت معکوس را رقم بزنیم.

وزیر علوم گفت: اعتقاد دارم، چون این نظام بر پایه خون شهدا بنا شده است، هر مسئول و مدیری که در مسیر غیر از شهدا را طی کند، عاقبت به خیر نمی‌شود.

وی اضافه کرد: هم اکنون میزان دانایی در جامعه ما توسعه یافته و فرهنگ جامعه ما فرهنگ علم، دانش و فناوری شده است.

زلفی‌گل با بیان اینکه باید برنامه‌ریزی و مدیریت درست از این فرهنگ شکل بگیرد، گفت: بزرگترین سرمایه هر کشور ایجاد فرهنگ سالم است. آرمان جامعه ما تحقق مدینه فاضله است و مدینه فاضله بر مدار علم و دانش و فناوری است و وظیفه سنگینی داریم که باید این فرهنگ را به درستی شکوفا کنیم.

وی تاکید کرد: در قبل از انقلاب ۱۷۰ هزار دانشجو در کشور تحصیل می‌کرد و در حال حاضر بیش از ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار دانشجو در دانشگاه‌های کشور مشغول به تحصیل هستند و بیش از ۲۰ میلیون تحصیلکرده دانشگاهی داریم.

وزیر علوم افزود: درجه دانش و درجه دانایی کشور ما توسعه پیدا کرده است، چنانچه در سال ۲۰۲۱ بیش از ۷ هزار سند علمی بین‌المللی توسط دانشمندان کشور منتشر شده و این توسعه علمی به‌رغم وجود تحریم‌های ظالمانه است که برای کشور ما شکل گرفته است.

زلفی گل همچنین به رتبه علمی کشور اشاره کرد و گفت: بیش از دو درصد تولید علم جهان متعلق به کشور ماست و هم اکنون رتبه ششم را در صنعت نانو داریم و در مجموع رتبه ۱۵، رتبه علمی کشور در دنیاست و باید این ظرفیت و استعداد جوان ایرانی شکوفا شود.

وی ادامه داد: ما باید شرایطی را ایجاد کنیم که نه خام فروشی و نه خام سوزی در کشور شکل بگیرد. ما در قبال آیندگان باید پاسخگو باشیم.

وزیر علوم افزود: باید به دنبال مرجعیت علمی باشیم و برای اثربخشی بیشتر آموزش عالی و نقش پررنگ‌تر در زندگی مردم باید بتوانیم آموزش مهارتی را در کشور توسعه دهیم.

دکتر زلفی گل گفت: دانشگاه فنی و حرفه‌ای الگو و محور و مدار آموزش مهارتی محور در کشور است، به همین دلیل دانشگاه فنی و حرفه‌ای باید در این دوره به طور ویژه مور توجه قرار گیرد.

وی ادامه داد: اکثر دانشجویان فنی و حرفه‌ای دنبال کار نیستند، بنابراین باید برنامه جامع برای نظام نوآوری کشور و نیز بسترسازی درسی در این عرصه شکل بگیرد.

دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای دانشگاه چند منظوره است

دکتر عرفان خسرویان، سرپرست دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای نیز در این مراسم با بیان این که دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای دانشگاه چند منظوره است و نسل چهارم دانشگاه کارآفرین در آن تحقق می‌یابد، اظهار کرد: دانشگاه فنی و حرفه‌ای در کمترین زمان ممکن در آموزش نیروی انسانی می‌تواند نیاز بازار را برطرف کند و فرد در یک زمان بسیار کوتاهی پس از دانشگاه، هویت شغلی پیدا می‌کند، بنابراین بسیاری از آسیب‌های اجتماعی ناشی از بیکاری جلوگیری خواهد شد.

سرپرست دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای تصریح کرد: سرانه سالانه تربیت فوق دیپلم نظری در کشور حدود ۱۵ میلیون تومان است، در صورتی که این سرانه برای تربیت فوق دیپلم مهارتی بسیار کمتر است. در حالی که حداقل باید ۱.۵ برابر سرانه نظری باشد و اگر سهم ۵ درصد تبصره ۱۸ برای تجهیز کارگاه‌های فنی‌وحرفه‌ای اتفاق بیفتد، یک تحول اساسی در بوم مهارتی کشور اتفاق خواهد افتاد. بنابراین باید وابستگی دانشگاه‌ها به بودجه عمومی با شیب متناسبی کاهش یابد، ولی به دلیل وابستگی به بودجه‌های دولتی امروز گرفتار نفرین منابع هستیم و دانشگاه دچار ابهام نقش اجتماعی است.

وی افزود: دانشجویان دانشگاه فنی و حرفه‌ای بر اساس استانداردهای دانشگاه خود شایستگی‌ها و توانایی‌هایی را به دست می‌آورند که در طول زندگی کاری خود پس از فارغ التحصیلی، به عنوان سرمایه انسانی ارزشمند و تحول آفرین شناخته شوند. در دانشگاه فنی و حرفه‌ای برای تکمیل کردن ارتقاء دانشگاه به نسل چهارم تلاش می‌کنیم به عنوان واسطه میان کارآفرینان جوان، اساتید و سرمایه‌گذاران عمل کرده و به مکانی برای گردهم‌آیی این افراد برای انجام کار مشترک تبدیل شویم. دانشگاه فنی و حرفه‌ای پیشران در کسب و کارهای مهارتی است و کارآفرینان و سرمایه‌گذاران در صورتی‌که از ظرفیت این دانشگاه آگاه شوند، اقبال زیادی را نشان خواهند داد.

دکتر خسرویان با بیان اینکه دانشگاه فنی و حرفه‌ای با رویکرد تحول‌گرایی و خلق ثروت می‌تواند با تکیه بر ظرفیت‌ها و مزیت‌های رقابتی خود به سمت حل مسائل کشور حرکت کند و به ‌عنوان پیشران در کسب و کارهای مهارتی نقش‌آفرین باشد، تأکید کرد: برای اینکه دانشگاه فنی و حرفه‌ای پیشران تحول نظام آموزش عالی باشد، ما باید این مجموعه عظیم دانشگاهی را متمایز از سایر دانشگاه‌ها قرار دهیم، زیرا دانشگاه فنی و حرفه ای در نقطه حرکت خود در نظام جامع مهارت و اشتغال قرار گرفته است و سایر دانشگاه‌ها در حوزه توسعه علم و فناوری هستند.

وی تصریح کرد: با شکل گیری نهادهای واسطی مانند پارک های علم و فناوری و مهارتی در دانشگاه فنی و حرفه ای می‌توان ظرفیت تبدیل آموزش دانشگاهی را به محصولات قابل کاربرد جامعه و صنعت تبدیل کرد و این موضوع باعث ایجاد تحرک در برقراری ارتباط دانشگاه و صنعت خواهد شد. بنابراین ساماندهی و سامان‌یابی ظرفیت‌ها و مأموریت‌های دانشگاه فنی و حرفه ای در راستای حل چالش‌ها و مسائل اولویت دار کشور در دستور کار قرار گرفته است.

سرپرست دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای خاطر نشان کرد: با عنایت به اینکه برنامه هفتم توسعه آخرین برنامه در تحقق اهداف چشم انداز ۱۴۰۴ و همچنین اولین برنامه در پیاده‌سازی رهنمودهای گام دوم انقلاب اسلامی است، پیشنهاد می‌شود راهبردهای مهارت محوری و کارآفرین پروری در نظام آموزش عالی کشور دیده شود و نسبت به تحقق مأموریتم در راستای ایجاد تحول در مجموعه دانشگاه فنی و حرفه ای کشور، راهبردهای تحقق مهارت آفرینی و رسیدن به یک دانشگاه کارآفرین پرور را در دستور کار قرار داده‌ام.

به نقل از دانشگاه فنی و حرفه‌ای، در پایان این مراسم از ۴ طرح مراکز فنی و حرفه‌ای در استان‌های مختلف از جمله ایلام، خوزستان، گلستان با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به صورت مجازی بهره برداری شد.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و هیات همراه در بدو ورود به دانشکده شریعتی، بر سر مزار شهدای گمنام دانشکده، حضور یافته و با نثار گل و قرائت فاتحه، به مقام شامخ شهدا ادای احترام کردند و سپس ضمن بازدید از کارگاه آموزشی و دستاوردهای آثار هنری اساتید و دانشجویان گروه هنر، مرکز نوآوری و خلاقیت و شتابدهی مد و لباس و گلخانه، مرکز توسعه، آموزش و مهارت آموزی پوشاک کشور را افتتاح و در ادامه طی مراسمی در سالن اجتماعات دانشکده، ضمن قدردانی از زحمات دکتر صالحی عمران رئیس پیشین دانشگاه فنی و حرفه‌ای، دکتر خسرویان را به عنوان سرپرست جدید این دانشگاه معرفی کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha