• شنبه / ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ / ۱۵:۱۸
  • دسته‌بندی: پژوهش
  • کد خبر: 1401021006682
  • خبرنگار : 30057

درج اولویت‌های تحقیقاتی در "نان" شرط بهره‌مندی از یک‌درصد اعتبارات پژوهشی شد

درج اولویت‌های تحقیقاتی در "نان" شرط بهره‌مندی از یک‌درصد اعتبارات پژوهشی شد

رئیس مؤسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری (ISC) اعلام کرد: شرط بهره‌مندی از یک‌درصد اعتبارات پژوهشی؛ درج اولویت‌های تحقیقاتی توسط دستگاه‌های اجرایی در سامانه "نان" است.

به گزارش ایسنا، دکتر محمدجواد دهقانی امروز در آیین رونمایی از سامانه "نظام ایده‌ها و نیازها" با تاکید بر اینکه قطعا توجه به بحث سهم پژوهش در تولید ناخالص ملی بسیار دارای اهمیت است و سامانه "نان" می‌تواند این بسترسازی را فراهم کند، اظهار کرد: مقام معظم رهبری در سال ۱۳۸۵ در دیدار با رؤسای دانشگاه‌ها اعلام کردند ما باید پژوهش و تحقیق را هدف دار کنیم؛ یعنی پژوهش را در جهت نیازهای کشور قرار دهیم و لازمه آن تهیه بانک اطلاعات مرکزی است. بحث اطلاعات مرکزی به نوعی همان مساله‌ای است که دغدغه خاطر ایشان بوده و با نظر دکتر زلفی گل مقام عالی وزارت چهار سال پیش طی پروپوزالی در این زمینه تهیه شد.

وی به بیان جایگاه نظام ایده‌ها و نیازها در قانون بودجه ۱۴۰۱ مصوبه مجلس شورای اسلامی پرداخت و اظهار کرد: مطابق بند (ه) تبصره (۹) قانون بودجه در راستای اجرای بند (ب) ماده (۶۴) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران مبنی بر اختصاص یک درصد از اعتبارات هزینه‌ای تخصیص یافته به دستگاه‌های اجرایی به امور پژوهشی و توسعه فناوری، شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان مجاز است اعتبارات موضوع این ماده را از سر جمع اعتبارات هزینه‌ای استان این قانون کسر کند و با هماهنگی دستگاه‌های اجرایی استانی و بر اساس اولویت‌ها و سیاست‌های پژوهشی مصوب و نیازهای استان و در چارچوب دستورالعمل ابلاغی سازمان برنامه و بودجه کشور که با هماهنگی وزارتخانه‌های علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تدوین می‌شود، برای امور پژوهشی و توسعه فناوری به دستگاه‌های اجرایی استانی تعیین شده توسط آن شورا از جمله جهاد دانشگاهی اختصاص دهد.

دهقانی تاکید کرد: شرط استفاده از اعتبارات این بند، درج اولویت‌ها، نیازها و مسائل تحقیقاتی توسط دستگاه‌های اجرایی در سامانه نظام ایده‌ها و نیازها (نان) در پایگاه استنادی علوم جهان اسلام است.

رئیس موسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری با اشاره به مصوبه «سیاست‌های ایجاد و ارتقاء سکوهای ملی، تربیتی، آموزشی، پژوهشی، فناوری و نوآوری» شورای عالی انقلاب فرهنگی، افزود: بر اساس ماده ۴ این مصوبه ایجاد ساختار نهادی برای برنامه‌ریزی و پیاده‌سازی سیاست‌های ابلاغی در حوزه آموزش عالی، پژوهش، فناوری و نوآوری بر عهده وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بوده و لذا وزارت علوم لازم است در راستای انجام تحقیقات نیاز محور نسبت به احصا و تعیین نیازها، ایده‌ها و توانمندی‌های کشور و یکپارچه سازی سامانه‌های موجود پژوهش، نوآوری و فناوری در حوزه مرتبط با نیازهای کشور، نظام ایده‌ها و نیازها را برنامه‌ریزی و پیاده سازی کند.

دهقانی ضمن معرفی سامانه "نان" یادآور شد: به منظور عملیاتی کردن نظام ایده‌ها و نیازها این سامانه با آدرس https://nan .ac توسعه داده شده است. در عملیاتی کردن این طرح تلاش شده از فناوری‌های به‌روز در حوزه مهندسی نرم افزار، هوش مصنوعی، پایگاه داده، شبکه و امنیت استفاده شود.

وی با بیان اینکه از جمله ویژگی‌های سامانه که در آغاز کار جزو اولویت گروه اجرایی "نان" بوده است، می‌توان به سهولت کاربری اشاره کرد، ادامه داد: فراهم کردن امکان ثبت نام سریع کاربران و ثبت اطلاعات نیاز / ایده با چند کلیک، دسترسی آسان به فرم‌ها، امکان جستجو در صفحات مختلف به همراه پالایش داده‌ها، بهره بردن از پیشنهادات هوشمند در فرآیندهای مختلف سامانه و ارائه گزارشات، نمودارها و داشبوردها از دیگر ویژگی‌های این سامانه است.

رئیس موسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری به نتایج و دستاوردهای آتی سامانه "نان" اشاره کرد و گفت: ایجاد یک پایگاه داده ارزشمند حاوی نیازها و ایده‌ها در کشور و نیز گزارش تحقیقات انجام شده تاکنون در حوزه‌های موضوعی مختلف، ایجاد بانک اطلاعاتی جامع و ارزشمند در خصوص توانمندی و تخصص پژوهشگران و داوران و فراهم آوردن ارزیابی توانایی پژوهشگران، نظارت بر کیفیت تحقیقات انجام شده توسط مجریان و جلوگیری از تضاد منافع و کمک و راهنمایی داوران در خصوص پایگاه داده به منظور قضاوت و داوری بهتر از جمله نتایج و دستاوردهای آتی این سامانه است.

دهقانی، توزیع عادلانه اثر پروژه‌ها و شفافیت در توزیع آنها و ارتقای عملکرد محققان، جلوگیری از انجام تحقیقات تکراری و هدررفت بودجه، فراهم آوردن امکان جستجو برای محققان برای یافتن میزان حمایت‌های مالی و پروژه‌ها و ایجاد امکان دعوت از محققان مرتبط برای دریافت پیشنهاده طرح‌ها را از دیگر نتایج ناشی از پیاده‌سازی نظام ایده‌ها و نیازها دانست.

وی خاطر نشان کرد: از برنامه‌های آتی این سامانه تعریف شاخص "تکنومتری" n-index است که از این شاخص به عنوان شاخص مؤثر برای رتبه‌بندی دانشگاه‌ها و پژوهشگاه و ارتقای اعضا هیات علمی استفاده می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha