• شنبه / ۱۴ خرداد ۱۴۰۱ / ۱۵:۰۰
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 1401031409943
  • خبرنگار : 71594

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس

از خصوصیات بارز امام خمینی وارد شدن به سیاست پس از خودساختگی بود

از خصوصیات بارز امام خمینی وارد شدن به سیاست پس از خودساختگی بود

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی یکی از خصوصیات بارز امام خمینی را وارد شدن به سیاست با خودساختگی دانست و گفت: یکی از آفت های سیاسیون ما این است که بدون خودسازی وارد سیاست می شوند و بعد هم به خود و هم به جامعه آسیب می زنند.

مهرداد ویس کرمی در گفت‌وگو با ایسنا، در رابطه با ویژگی‌های شخصیتی امام خمینی (ره) بیان کرد: آن‌چه در مورد شخصیت امام می‌شود گفت بسیار گسترده است و اصولا یکی از خصوصیات بارز شخصیت ایشان ابعاد گوناگون و گسترده شخصیت ایشان بود.

وی با بیان این‌که «امام یک فقیه جامع و کامل بود»، گفت: ایشان همچنین استاد فلسفه و عرفان بودند و در علوم اسلامی تبحر و درجه استادی داشتند. خیلی از کتاب هایی که امام زیر چهل سالگی نوشتند، امروز اساتید خبره ای نیاز دارد تا آنها را تدریس کند. بالاتر از همه اینها و بعد از همه مسائل چیزی که امام را نسبت به دیگران متمایز می کند این است که حضرت امام عالم زمان خویش است و در عین اعتقاد به فقه جواهری، اهل اجتهاد در مسائل زمان خود بودند و زمانه خودشان را به خوبی می شناختند و اجتهادی که حضرت امام در فقه داشتند بر اساس چارچوب ها و اصول فقهی و متناسب با زمانه خود ایشان بود.

نماینده مردم خرم آباد در مجلس شورای اسلامی در ادامه یادآور شد: فتوای معروف امام در مورد موسیقی و یا شطرنج یکی از این نمونه ها است. مساله دیگر بحث اعتقاد جدی حضرت امام به سیاسی بودن دین و عینیت دیانت و سیاست به تعبیر مرحوم شهید مدرس بود که امام معتقد بودند علمای دین نباید فقط در بحث و درس غوطه ور شوند و به مسائل اجتماعی و سیاسی کاری نداشته باشند.

ویس کرمی خاطرنشان کرد: نقطه برجسته تفکر امام این بود که در زمانی که همه تقریبا متقاعد شده بودند دین افیون توده هاست و دوران دین گذشته است و حتی بعضی از روشنفکران داخلی نیز این مساله را تکرار می کردند و بعضی نیز پا را فراتر گذاشته و می گفتند دین یک رابطه شخصی میان انسان و خداست و ربطی به مسائل اجتماعی ندارد و مسائل سیاسی و اجتماعی را عقل بشر باید خود تصمیم بگیرد، در این برهه از زمان امام قائل به دین حداکثری بودند، دینی که در همه ابعاد شخصیت انسان اعم از روحی، روانی و جسمی و همچنین از قبل از تولد تا بعد از مرگ برای انسان برنامه دارد و همه ابعاد اجتماعی و سیاسی و روابط بین انسان ها و ملل را مدیریت می کند. این نکته ای بود که به فراموشی سپرده شده بود و امام این را نیز با بحث ولایت فقیه و پس از آن ولایت مطلقه فقیه احیا کرد.

وی افزود: بر اساس ولایت مطلقه فقیه حاکم اسلامی بر اساس مصلحت جامعه اسلامی می تواند فراتر از احکام ثانویه، بر اساس مصلحت اسلام و مسلمین برای جامعه اعمال حکم کند تا گره های کور و مشکلات جامعه به وسیله تفکر مترقی ولایت فقیه گشوده شود.

این عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی ویژگی دیگر امام را توجه و آگاهی ایشان به مسائل جهانی دانست و گفت: فکر ایشان صرفا معطوف به کشور خودشان نبود و بلکه به جهان اسلامی نگاه می کردند و توجه ویژه امام نسبت به فلسطین از همین جا بر می خیزد. همچنین نکته دیگر ابتکارات خاص حضرت امام در حل مشکلات انقلاب بود که این مساله خود در میان رهبران دنیا بی نظیر است. از دیگر ابتکارات امام تفکر بسیج مردمی، جهاد سازندگی، حساب صد امام و بنیاد مسکن و... مسائلی بود که ایشان مطرح کردند.

ویس کرمی خاطرنشان کرد: امام خمینی علاوه بر چارچوب های اداری که بسیاری مواقع کارآمدی لازم را ندارد، با تکیه بر توده مردم، انرژی مومنان و جهاد مومنانه در حل مشکلات کشور هم اهتمام ویژه ای داشتند. با توجه به شرایطی که در دفاع مقدس داشتیم کارمان بسیار سخت بود و با نیروهای ارتش آن زمان که به خاطر انقلاب آسیب هایی دیده بود می توانستیم جلوی دشمن بایستیم، اما با تفکر بسیج مردمی توانستیم هشت سال در مقابل دنیای کفر و استبداد بایستیم.

وی یکی دیگر از شاخصه های شخصیتی امام را این دانست که توحید در سراسر اندیشه، عمل و کردار امام موج می زد و تصریح کرد: «خرمشهر را خدا آزاد کرد» نمونه ای از سمبل این تفکر است که امام فراتر از مسائل زمینی، مادی و متعارف طبق آموزه های دینی اعتقاد داشتند که اگر ما دین خدا را یاری کنیم و اخلاص داشته باشیم خداوند به صورت ویژه با نصرت های الهی به کمک ما می آید، کما اینکه در مقاطع مختلف انقلاب هم این را با تمام قوت دیدیم.

نماینده مردم خرم آباد یادآور شد: موضوع دیگر این بود که در آن زمان همه پذیرفته بودند یا به سمت شرق باید متمایل شوند و یا به سمت غرب غش کنند، اما امام در آن زمان فرمودند ما نه شرقی هستیم و نه غربی و تفکر مستقل جدیدی را ارائه کردند. به طوری که برخی از اندیشمندان در این تفکر متحیر مانده بودند چون نمونه نداشت و آن هم به تعبیر مقام معظم رهبری مردم سالاری دینی بود که بین آنچه که بعضی ها می گفتند فقط بر اساس نظرات زمینی جامعه را اداره کنیم و برخی به خلوت رفته بودند، امام فرمودند مردم بیایند بر اساس احکام دین جامعه را اداره کنند و تفکر مردم سالاری دینی، غرب آن زمان را که کاملا اسیر دموکراسی غربی شده بود یا از سوی دیگر مشکل کمونیسم و سوسیالیسم بود متحول کرد و تفکر سومی بر اساس مردم سالاری دینی ارائه کرد که موجب انقلابی در کل جهان شد.

ویس کرمی با تاکید بر اینکه امام نه تنها اسلام را در ایران احیا کرد بلکه تفکر دینی را در بشریت زنده کرد، گفت: ایشان نه تنها توجه به مشکلات مادی مردم داشتند، بلکه نیاز به معنویت را در جهان امروز و جهانی که امام ظهور کرد و قیام خود را ایجاد کرد، احیا کردند.

وی توکل بر خدا داشتن را یکی دیگر از خصوصیات بارز امام خواند و اظهار کرد: ایشان در سایه این توکل از مشکلات نمی ترسیدند. همچنین موضوع دیگر مردمی بودن امام بود که ایشان تا آخر حیات مبارک خود ساده زیستی شان را حفظ کردند و حتی سخنان ایشان به زبان عامیانه و مردم بود و همه می فهمیدند، در عین حال که امام از علمای بزرگ بودند و برخی از کتاب های تخصصی ایشان را بسیاری از حوزویان و دانشگاهیان بدون تدریس استاد نمی توانند متوجه شوند، اما زمانی که با مردم صحبت می کردند هم ساده و هم با فطرت انسان ها حرف می زدند. بر این اساس بی دلیل نبود که با یک پیام ساده امام، جبهه ها پر از جوانان پرشور بسیجی می شد و آن نفس الهی و خودساختگی شخصیت امام بود که این کار را انجام می داد.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: یکی دیگر از خصوصیات امام خمینی این بود که با خودساختگی وارد سیاست شد، چرا که یکی از آفت های سیاسیون ما این است که بدون خودسازی وارد سیاست می شوند و بعد هم به خود و هم به جامعه آسیب می زنند، اما امام ابتدا خودش را پیدا کرد و بعد وارد اجتماع شد و به تعبیر عرفا در سفر چهارم وارد عالم سیاست شد، جایی که خودسازی لازم را انجام داده بودند و نسبت خود را در جهان هستی پیدا کرده بودند، چرا که انسانی که بر خود مسلط نباشد نمی تواند برای بقیه دنیا و جامعه تصمیم گیری کند.

ویس کرمی با بیان این‌که «ابعاد شخصیت امام در یک مصاحبه نمی گنجد و شاهد بوده ایم که مقام معظم رهبری در سالگرد ارتحال امام هر بار یک بعد از شخصیت امام را مورد توجه قرار داده‌اند»، اظهار کرد: یکی از خصوصیات بارز شخصیت امام بصیرت الهی و روشنگری خاص ایشان در تشخیص افراد ناصالح مانند منافقین بود که از همان ابتدا انحراف آنها را تشخیص دادند و آنها را نپذیرفتند و مقابلشان ایستادند.

وی در پایان گفت: خیرخواهی امام حتی نسبت به کسانی که راه انحراف می رفتند بسیار بود و صبر می کردند تا شاید به راه حقیقت برگردند، اما زمانی که احساس می کردند حرکتی، شخصی یا فردی به اسلام و انقلاب اسلامی آسیب می رساند با احدالناسی از بستگان، شاگردان و دوستان خود تعارف نداشتند و با قاطعیت برخورد می کردند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha