• دوشنبه / ۷ شهریور ۱۴۰۱ / ۰۸:۰۰
  • دسته‌بندی: خبر بازار
  • کد خبر: 1401060604834
  • خبرنگار : 30188

دکتر روانشناس خانواده:

چگونه می‌توان فرزندپروری در زمان کرونا را به بهترین نحو انجام داد؟

 چگونه می‌توان فرزندپروری در زمان کرونا را به بهترین نحو انجام داد؟

فرزندپروری همیشه سخت بوده است، اما تحصیل در خانه، کار از خانه و عدم اطمینان مالی پیرامون شرایط کرونایی آن را سخت‌تر کرده است. با شروع اپیدمی کرونا، بسیاری از ما با یک موقعیت خانوادگی جدید و اغلب بسیار پر استرس مواجه شده‌ایم. به عنوان والدین در این زمان، به راحتی می‌توان احساس کرد که نقش‌های زیادی برای ایفا کردن دارید که احتمالاً نمی‌توانید هیچ یک از آنها را به خوبی اجرا کنید.

به گزارش ایسنا به نقل از انتخاب نو، با فراگیر شدن ویروس کرونا، بسیاری از ما با یک موقعیت خانوادگی جدید و اغلب بسیار پر استرس مواجه شده‌ایم و فرزندپروری در زمان کرونا هم خیلی سخت است اما مهم است که به خود یادآوری کنید که این یک وضعیت منحصر به فرد است و براساس نظر دکتر روانشناس خانواده و مطالعات، یک وضعیت اضطراری جهانی که هیچ یک از ما قبلاً با آن مواجه نشده بودیم. اگر مطابق استانداردهای معمول خود عمل نمی‌کنید، خودتان را مورد شماتت قرار ندهید چرا که سخت‌گیری نسبت به خودتان می‌تواند روی تک تک نقش‌های زندگی‌تان اثر بگذارد. در ادامه به مواردی خواهیم پرداخت که این نکات برای ایجاد حس تعادل در زندگی‌تان بسیار مفید است و می‌توانید سطح استرس خود را کنترل کنید و هر روز را برای خانواده و خودتان آسان‌تر کنید.

با معلم فرزندتان ارتباط برقرار کنید. به یاد داشته باشید که این شرایط برای معلمان نیز سخت است و آنها نیز با آزمون و خطا از این مشکل عبور می‌کنند. معلم فرزند شما درک خوبی از نقاط قوت و ضعف تحصیلی او دارد، بنابراین حتما می‌تواند به شما کمک کند تا یک برنامه یادگیری فردی مناسب با شرایط فرزندتان برای او آماده کنید. خاطرتان باشد که از دیگران کمک بخواهید و خود را به تنهایی مسئول همه چیز ندانید، چرا که این‌گونه خیلی زود خسته می‌شوید.

یک روال یادگیری ایجاد کنید. ایجاد یک روال و عادت، به بچه‌ها حس عادی بودن را در یک زمان نامشخص می‌دهد. تلاش کنید تا یک طرح و برنامه کلی ایجاد کنید که فکر می‌کنید می‌توانید در بیشتر روزها آن را حفظ کنید که هنوز هم فضایی برای انعطاف‌پذیری باقی می‌گذارد. در صورت امکان، سعی کنید برای هر یک از اعضای خانواده یک فضای کاری تعیین کنید.

اهدافی را تعیین کنید و تکمیل آنها را جشن بگیرید. از آنجایی که به علت ویروس کرونا، چیزهای زیادی از زندگی روزمره ما حذف شده است، داشتن چیزی که منتظر آن باشیم می‌تواند به بچه‌ها کمک کند انگیزه داشته باشند. تنظیم جوایز کوچک، مانند تماشای یک قسمت از یک برنامه تلویزیونی مورد علاقه، می‌تواند به آنها کمک کند تا با این تکلیف ناخوشایند ریاضی مقابله کنند.

آسیب پذیری را تمرین کنید (و فرزندان خود را تشویق کنید که همین کار را انجام دهند)

 چگونه می‌توان فرزندپروری در زمان کرونا را به بهترین نحو انجام داد؟

بیایید واقع بین باشیم چرا که طبیعتا در هر خانه‌ای، درگیری و اختلاف نظر پیش می‌آید. براساس اطلاعات بدست آمده از مشاوره روانشناسی و آقای دکتر محمدرضا تابع جماعت، وقتی احساس کردید که ناامیدی بر شما غلبه کرده است، قبل از تشدید اوضاع و شرایط، کمی فاصله بگیرید، صبر کنید تا همه آرام شوند و سپس ببینید که چه تصمیمی می‌گیرید. با فرزندان خود صادق باشید و زمانی که احساس ناراحتی می‌کنید به آن‌ها اطلاع دهید. در عین حال، آن‌ها را تشویق کنید تا در مورد احساسات و ناامیدی‌های خود صادق باشند.

به سوالات، ساده و صادقانه پاسخ دهید. اگر فرزند شما در مورد بیماری همه‌گیر شده سؤالاتی دارد، بدانید که صداقت همیشه بهترین سیاست است. در حالی که نمی‌خواهید کودکان خردسال را بترسانید، صحبت در مورد نیاز به رعایت اقدامات احتیاطی مانند فاصله‌گذاری اجتماعی و شستن دست‌های آنها اشکالی ندارد.

موضوعاتی را پیدا کنید که در مورد آنها سپاسگزار هستید. هر روز عصر، یک چیز سرگرم کننده یا مثبت را که در آن روز تجربه کردید با فرزندتان در میان بگذارید و او را تشویق کنید که همین کار را انجام دهد. این می‌تواند یک کار یا موفقیت در مدرسه، یک تعمیر خانه، یا چیزی به سادگی تماشای یک غروب زیبا باشد. براساس نظر خانم دکتر نسرین باقری مشاور قبل ازدواج ممکن است موضوع ساده‌ای به نظر برسد، اما توجه و قدردانی نسبت به تجربیات مثبت می تواند مهلتی برای دوری از افکار منفی باشد و روحیه شما را حفظ کند. سعی کنید این حس قدردانی را به فرزندانتان یاد دهید که آن‌ها نیز بدانند که روزی سیاهی‌ها خواهند رفت و روزهای خوب، خواهند آمد.

 چگونه می‌توان فرزندپروری در زمان کرونا را به بهترین نحو انجام داد؟

مهر و محبت مضاعفی به او بدهید. این یک زمان استرس‌زا برای همه ما است و همه ما خواهان این هستیم که محبت بیشتری دریافت کنیم، پس مهر و محبت خود را از فرزندان خویش دریغ نکنید. این را بدانید که با وجود شرایط ویروس کرونا و فاصله‌گذاری های اجتماعی، بچه‌ها به قدر کافی، ارتباطات اجتماعی خود را از دست داده‌اند، پس تلاش کنید با محبت درست، به آنها یادآوری کنید که چقدر دوست داشتی و خواستنی هستند.

سخن پایانی

اگر شما نیز به عنوان یک والد، دغدغه زندگی فرزندتان را دارید، جدا از مطالب بالا که می توانند بسیار کمک کننده باشند، یکی از بهترین و امن‌ترین کارها، مراجعه به مراکز روانشناسی است و یکی از بهترین مراکز مشاوره روانشناسی، مرکز مشاوره انتخاب نو است که با داشتن درمان‌گرانی مجرب و متخصص، آماده کمک و همراهی با شما عزیزان می‌باشد. این‌گونه نپندارید که تنها هستید و مسئولیت تمام زندگی با شما است، بلکه سعی کنید از تخصص دیگران کمک بگیرید و به این صورت، مسیر پر پیچ و خم زندگی را با آرامش بیشتری طی کنید.

انتهای رپرتاژ آگهی

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha