• دوشنبه / ۲۲ اسفند ۱۴۰۱ / ۱۱:۴۴
  • دسته‌بندی: خبر بازار
  • کد خبر: 1401122215634
  • خبرنگار : 30188

 جدیدترین ارقام نهال‌های بادام در سال ۱۴۰۲

 جدیدترین ارقام نهال‌های بادام در سال ۱۴۰۲

از نظر اقتصاددانان باغ بادام و باغ گردو برای اکثر باغداران به عنوان یک سرمایه کم ریسک و بلندمدت محسوب می‌شود. برای آشنایی با جزئیات بیشتر تا انتهای مطلب همراه ما باشید.

به گزارش ایسنا به نقل از برترنهال، باغدار باید چند سال منتظر بماند تا باروری اقتصادی باغ بادام شروع شود ولی زمانی یک باغدار می‌تواند به صورت تضمین شده از باغ خود برداشت کند که با تمامی مراحل احداث باغ بادام آشنا شده و سرمایه لازم برای راه‌اندازی این پروژه فراهم سازد اما سرمایه‌ای که برای احداث باغ بادام در سال ۱۴۰۲ لازم است را چگونه تخمین بزنیم؟

طرح توجیهی کدام مسائل را بررسی می‌کند؟

با اینکه در سال‌های گذشته استفاده از طرح توجیهی برای اکثر باغداران جا افتاده شده است، متأسفانه تعداد معدودی از سرمایه‌گذاران هنوز با این طرح آشنایی نداشته و بدون بررسی کردن میزان هزینه مراحل احداث باغ را آغاز می‌کند که باعث می‌شود در نیمه راه با کمبود سرمایه و بودجه روبه‌رو شوند.

البته طرح توجیهی صرفاً برای مشخص کردن هزینه نیست بلکه تنها نهالستان‌های معتبر و خبره که نسبت به طرح توجیهی اقدام می‌کنند شرایط باغ شما را سنجیده و نژادی را به شما معرفی می‌کند تا سازگاری بیشتری با محیط زیست منطقه داشته و با فروش میوه‌های آن بتوانید به درآمد مناسب و کلان برسید.

 یک سؤال! چرا احداث باغ بادام؟

وقتی اقتصاددانان کشاورزی برای باغداران پیشنهاد احداث باغ بادام را می‌کنند همیشه یک سؤال در ذهن آنها ایجاد می‌شود «چرا احداث باغ بادام؟» برای پاسخ دادن به این سؤال بهتر است چندین تغییرات آب و هوایی که در کشور ما در چند سال گذشته اتفاق افتاده است را بررسی کنیم.

در دهه گذشته کشور ما وارد دوران خشکسالی شده و تغییرات آب و هوایی زیادی اتفاق افتاده است، مهمترین آن کاهش نزولات جوی و کاهش ذخایر آبی است، همچنین اکثر زمین‌های کشاورزی ما دچار شوره‌زاری شده‌اند، مشکل کم آبی و بالا بودن شوری خاک باعث شده تا در اکثر زمین‌های کشاورزی در نقاط مختلف کشور بایر بماند.

البته در ارتفاعات کشاورزان به خاطر آب و هوای خشن فصل زمستان نمی‌توانند هر نوع درخت میوه‌ای را کشت کنند، بنابراین گزینه مناسب برای آنها احداث باغ بادام است، البته باید به این نکته هم اشاره کنیم که بادام سنتی و بذری برای اینگونه مناطق جوابگو نخواهد بود و نهالستان‌های تولیدکننده با اعتبار نیز روی آن تأکید دارند.

برای احداث باغ بادام در مناطقی که شرایط جوی مناسب ندارند و مشکلات زیادی گریبان‌گیر کشاورزان است بهتر است نهال اصلاح شده و پیوندی بادام خریداری کنند، همواره توصیه می‌شود کیفیت نهال را قربانی قیمت نهال بادام نکند.

مزایای خرید نهال بادام اصلاح شده و پیوندی چیست؟

  • نهال بادام (نهال-بادام/bartarnahal.ir) می‌تواند سرمای فصل زمستان را به خوبی تحمل ‌کرده و باغدار هیچ تلفاتی نخواهد داشت.
  • در زمین‌های آهکی می‌توان باغ بادام را احداث کرد.
  • طرح توجیهی انجام شده مشخص می‌کند هزینه مربوط به احداث باغ بادام نسبت به دیگر سرمایه‌گذاری‌ها و دیگر باغات میوه بسیار کمتر و مقرون به صرفه‌تر است.
  • نیاز جهانی به میوه بادام سالانه در حال افزایش است و باغدار با احداث باغ بادام مطمئن است که میوه‌های او حتماً به فروش خواهد رفت.
  • گاهی اتفاق می‌افتد میوه بادام را در یک شرایط محیطی خاصی تا چند سال می‌توان در انبار ذخیره‌سازی کرد و هیچ تغییری در طعم و مزه آن به وجود نمی‌آید.
  • مقاومت نهال بادام در برابر بیماری و آفات بسیار زیاد است، در نتیجه مزرعه‌دار لازم نیست هزینه زیادی را صرف خرید سموم و آفت‌کش کنند.

 جدیدترین ارقام نهال‌های بادام در سال ۱۴۰۲

محاسبه هزینه‌های احداث باغ بادام و میزان سوددهی آن

کشاورزانی که سابقه طولانی در احداث باغ ندارند، گزینه مناسب برای آنها احداث باغ بادام است، چون نسبت به درختان دیگر سریع‌تر به سن اقتصادی و دوران بلوغ رسیده و بازدهی اقتصادی خوبی نیز دارد، به طوری که در سال‌های اولیه نیز می‌تواند از درآمد آن استفاده کند، هرچند مقدار آن بسیار اندک است.

با خرید نهال بادام به صورت اصلاح شده و پیوندی از سال دوم اولین باروری درخت بادام شروع می‌شود، در سال‌های اولیه درخت بادام تنها می‌تواند ۱۸ تا ۲۵ کیلوگرم بادام باکیفیت تولید کند اگر قیمت هر یک کیلو بادام را ۳ دلار در نظر بگیریم، با کسر ۵ دلار به عنوان هزینه هر درخت بادام ۷۰ دلار سودآوری خواهد داشت.

باغدار در هر یک هکتار حداقل ۶۰۰ عدد نهال بادام را کشت می‌کند یعنی ۷۰ دلار ضربدر ۶۰۰ عدد می‌شود و این صرفاً درآمد یک هکتار از زمین زراعی بادام است هرچقدر زمین‌های شما وسیع‌تر باشد به همان اندازه میزان باروری درختان بیشتر بوده و سوددهی بیشتری نیز عاید شما خواهد شد.

از دیگر دلایل اقتصادی بودن احداث باغ بادام این است که بادام ایرانی در کل جهان شناخته شده و برند بادام ایرانی با هر کیفیتی تقاضا دارد، حتی بادام‌های درجه ۳ در بازار اعرابی و اروپایی خریداری می‌شود، یکی از صادرات غیر نفتی کشور ایران که به ارزآوری آن کمک خیلی زیادی کرده است، صادرات میوه بادام و دیگر خشکبار از جمله گردو و پسته است.

نهال بادام را چگونه انتخاب کنیم؟

یکی از عوامل موفقیت سرمایه‌گذاران در احداث باغ بادام و تضمین بازگشت سرمایه آنها انتخاب صحیح نهال بادام به صورت اصولی و کاملاً استاندارد است، از این رو توصیه می‌شود حتماً از نهالستان‌های معتبر کمک بگیرید، البته کارشناسان نهالستان اطلاعات لازم را در اختیار کشاورزان قرار می‌دهند، برای خرید بهترین نهال بادام بهتر است به موارد زیر توجه داشته باشید:

  • سن حیات اقتصادی درخت بادام: هرچه سن حیات اقتصادی درخت بادام بیشتر باشد باغدار می‌تواند سال‌های بیشتری از سوددهی آن استفاده کند.
  •  میزان سازگاری نهال بادام با محیط زیست منطقه: نهال بادام به دو صورت دیرگل و زودگل تکثیر می‌شود با توجه به اینکه منطقه شما در مناطق گرمسیری و سردسیری قرار گرفته است، یکی از ارقام دیرگل و زودگل نهال بادام را تهیه کنید.
  • نیاز بازار منطقه
  • روش تکثیر نهال بادام و مشخص کردن پایه آن: از نظر کشاورزان نهال بادام اصلاح شده و پیوندی بر پایه بذری تلخ مقاومت بالایی داشته و همچنین باربندی بهتری دارد.

 جدیدترین ارقام نهال‌های بادام در سال ۱۴۰۲

کلام آخر

نهالستان‌هایی که سابقه طولانی در تولید و فروش نهال بادام به صورت اصلاح شده و پیوندی دارند معمولاً 

  • نهال بادام آذرخوشه‌ای
  •  نهال بادام مامائی
  •  نهال بادام تونو
  •  نوع نهال بادام اسرائیلی
  • نهال بادام سهند سنگی
  • نهال بادام فرانیس
  • نهال بادام فرانکت

را برای کشاورزان پیشنهاد می‌دهند، البته رقم‌های موجود در کشور ایران بیشتر از چهل نژاد است، ولی این ارقام در بین کشاورزان پرفروش است، برای شناختن بیشتر انواع نهال بادام و استعلام قیمت آنها می‌توانید به سایت اینترنتی مراکز معتبر مانند bartarnahal.ir مراجعه کرده و با کارشناسان آنها در ارتباط باشید، جهت ارتباط مستقیم با این کارشناسان بهتر است از شماره تماس‌های زیر استفاده کنید.

تماس با برتر نهال:

09144501003

تماس با پالیز نهال:

09144501008
انتهای رپرتاژ آگهی

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha