• چهارشنبه / ۳۱ خرداد ۱۴۰۲ / ۱۶:۱۷
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 1402033120768
  • منبع : معاونت علمی ریاست جمهوری

خدمات آزمایشگاهی پژوهشگاه مهندسی شیمی مبتنی بر استانداردهای ملی و بین المللی ارائه می‌شود

خدمات آزمایشگاهی پژوهشگاه مهندسی شیمی مبتنی بر استانداردهای ملی و بین المللی ارائه می‌شود

یک مرکز آزمایشگاهی عضو شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی، با کسب استاندارد 17025-ISO موفق به ارائه خدمات آزمایشگاهی پژوهشگاه شیمی و مهندسی شیمی مبتنی بر این استاندارد بین‌المللی شد.

به گزارش ایسنا، براساس این گزارش، آزمایشگاه مرکزی پژوهشگاه شیمی و مهندسی شیمی ایران موفق به اخذ استاندارد ایزو 17025 ویژه الزامات عمومی برای عملکرد صحیح، بی‌طرفانه و سازگاری آزمایشگاه‌ها شد.

پژوهشگاه شیمی و مهندسی شیمی ایران یکی از مراکز توانمند شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی است که خدمات متنوعی را در حیطه مواد پایه، فرآوری، ارتقاء، کیفیت سنجی و انواع فرآورده‌های مربوط به حوزه شیمی ارائه می‌دهد.

این پژوهشگاه، دامنه گسترده‌ای از فعالیت‌های پژوهشی و فناورانه، تولید نیمه‌صنعتی و نیز خدمات آزمایشگاهی عمومی و تخصصی در حوزه شیمی را در شمار فعالیت‌های خود دارد. حال این آزمایشگاه موفق شده است استاندارد ۱۷۰۲۵ را برای برخورداری مخاطبان از خدمات آزمایشگاهی با کیفیت و مبتنی بر استانداردهای ملی و بین‌المللی دریافت کند.

برهمین اساس، سلمان طاهری، مدیر آزمایشگاه پژوهشگاه شیمی و مهندسی شیمی، با اعلام این خبر افزود: با توجه به تلاش‌های انجام شده در این آزمایشگاه، سیستم مدیریت کیفیت آزمایشگاه براساس استاندارد ISO 17025 نسخه ۲۰۱۷ استقرار یافته، مورد تأیید قرار گرفت و به این ترتیب از سوی سازمان ممیزان مرکز ملی تایید صلاحیت ایران، رسما به عنوان آزمایشگاه دارای صلاحیت آزمون بر اساس این استاندارد معرفی شد.

این فعال حوزه پژوهش و فناوری، اظهار کرد: استاندارد ایزو 17025 فعالیت‌هایی را مشخص می‌کند که باید در عملیات آزمایشگاهی گنجانده شود تا اعتماد به نفس در توانایی تولید نتایج آزمون کالیبراسیون و نمونه‌گیری معتبر و قابل اعتماد را افزایش دهد.

طاهری همچنین افزود: استاندارد ایزو 17025 می‌تواند به مشتریان این اطمینان را بدهد که تمامی تجهیزات سازمان توسط یک مرجع استاندارد مطمئن، رصد و بررسی شده است.

براساس این گزارش، استاندارد 17025 مزایایی از جمله به‌روزآوری روش‌های آزمون، توجه به صلاحیت پرسنل آزمایشگاه، بهبود وضعیت تجهیزات و انطباق آن با خواسته‌های روش‌های آزمون، پذیرش بهتر گزارشات آزمون در مراجع ملی و بین‌المللی و همزبانی آزمایشگاه با سایر آزمایشگاه‌های تأیید صلاحیت شده دنیا دارد.

همچنین افزایش حجم کاری آزمایشگاه و حصول شاخص‌های اقتصادی بهتر، افزایش رضایت مشتریان و نیز افزایش اعتبار و جایگاه آزمایشگاه نیز از دیگر مزیت‌های دریافت این استاندارد برای پژوهشگاه شیمی و مهندسی شیمی ایران است.

آزمایشگاه‌ها و مراکز پژوهشی و فناور که خدمات آزمایشگاهی ارائه می‌دهند، می‌بایست برای پیاده‌سازی و دریافت اعتبار استاندارد ISO/IEC17025، مراحلی چون انتخاب مدیر تضمین کیفیت، انتخاب یک شخص متخصص در حوزه استاندارد ISO/IEC 17025 به عنوان مشاور، تشکیل کمیته راهبردی در مجموعه برای ایجاد هماهنگی بین بخش‌های مختلف با حضور مدیران درگیر در پیاده‌سازی استاندارد، تعیین وضعیت فعلی آزمایشگاه با کمک مشاور، مشخص کردن دامنه پوشش استاندارد با کمک مشاور و انتخاب مرجع اعتباردهنده (ملی یا بین‌المللی) و ارائه درخواست ارزیابی را طی کنند.

همچنین ، آموزش پرسنل مرتبط در سطوح مختلف، ایجاد مستندات مورد نیاز با کمک مشاور، اجرا و پیاده‌سازی الزامات سیستمی و فنی استاندارد در سازمان، ارزیابی داخلی توسط بخش مدیریت کیفیت با نظارت مشاور را در دستور کار قرار دهند. آزمایشگاه‌های متقاضی این استاندارد همچنین ضمن رفع موارد نامنطبق و انجام بازنگری مورد نیاز، باید قرارداد نهایی را با سازمان اعتباردهنده امضا کنند.

در ادامه نیز سازمان اعتباردهنده ارزیابی نهایی را انجام داده و پس از رفع عدم انطباق‌های احتمالی، گواهی تأیید صلاحیت صادر خواهد شد.

براساس این گزارش، همزمان با روز جهانی تایید صلاحیت، رئیس مرکز ملی تایید صلاحیت ایران و هیئت همراه، از آزمایشگاه مرکزی پژوهشگاه شیمی و مهندسی شیمی ایران بازدید به عمل آوردند و پیاده‌سازی ایزو 17025 در آزمایشگاه مرکزی پژوهشگاه را افتتاح کردند.

برهمین اساس، مخاطبان می‌توانند فهرست خدمات، روش آزمون‌ها و تجهیزات آزمایشگاه مرکزی پژوهشگاه شیمی و مهندسی شیمی در وب سایت شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی مشاهده کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha