• چهارشنبه / ۱ آذر ۱۴۰۲ / ۱۰:۱۲
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 1402090100196
  • خبرنگار : 71381

گزارش ایسنا از سی‌ و یکمین روز بررسی لایحه برنامه هفتم

گزارش ایسنا از سی‌ و یکمین روز بررسی لایحه برنامه هفتم

سی‌ و یکمین روز و پنجاه و هفتمین جلسه علنی مجلس شورای اسلامی برای ادامه رسیدگی به گزارش کمیسیون تلفیق در خصوص جزئیات لایحه برنامه هفتم توسعه آغاز شد.

به گزارش ایسنا، نمایندگان مجلس شورای اسلامی از سوم مهر ۱۴۰۲، ۱۱۸ ماده و ۶ بند از ۲۳ بند الحاقی به کل لایحه برنامه هفتم توسعه را در۲۱ روز با برگزاری ۴۱ جلسه علنی مورد بررسی قرار دادند و  تعدادی از احکام را به منظور بررسی مجدد به کمیسیون تلفیق برنامه هفتم ارجاع دادند.

پس از آن به مدت یک هفته جلسات کمیسیون تلفیق لایحه برنامه هفتم توسعه برای بررسی موارد ارجاعی از صحن علنی تشکیل شد و با اتمام بررسی موارد ارجاعی، مجلس از یکشنبه (۱۴ آبان) ضمن رسیدگی به بقیه مواد الحاقی به کل لایحه برنامه هفتم، بررسی موارد ارجاعی لایحه برنامه هفتم را شروع کرد.

در ادامه بررسی جزییات لایحه برنامه هفتم توسعه در  سی‌ و یکمین روز، نمایندگان مجلس موارد زیر را به تصویب رساندند.

 مصوبات

* با تصویب بند و ماده ۹ لایحه برنامه هفتم توسعه؛ افرادی که عملیات صرافی و واسپاری بدون اخذ مجوز از شورای پول و اعتبار انجام دهند، مشمول مجازات خواهند شد.

* با تصویب بند الحاقی ماده ۱۴ لایحه برنامه هفتم توسعه؛ دولت را مکلف کردند تا یک سوم از سه درصد درآمد حاصل از صادرات نفت خام و گاز طبیعی را به نرخ قیمت صادراتی به استان‌های نفت‌خیز و گازخیز اختصاص دهد.

* با تصویب بند الحاقی ۴ ماده ۷۵ لایحه برنامه هفتم توسعه؛  وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مکلف شد تا نسبت به پوشش بیمه تامین اجتماعی اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه اقدام کند.

* با تصویب بند الحاقی ۲ ماده ۷۸ لایحه برنامه هفتم توسعه؛ صندوق حمایت از قهرمانان و پیشکسوتان به عنوان متولی بیمه اجتماعی ورزشکاران و قهرمانان مکلف به پرداخت حق بیمه اجتماعی این افراد تا زمان بازنشستگی شد.

* با تصویب بند ث ماده ۸۸ لایحه برنامه هفتم توسعه؛ صلاحیت‌های عمومی، حرفه‌ای و تخصصی معلمان علاوه بر گزینش در بدو خدمت، در طول سنوات خدمت نیز احراز می‌شود.

* با تصویب  جزء ۲ بند الحاقی ۲ ماده ۲۹ لایحه برنامه هفتم توسعه؛ سازمان تامین اجتماعی مکلف شد در طول سه سال اول برنامه نسبت به متناسب‌سازی مستمری بازنشستگان و شاغلین اقدام کند.

* با تصویب بند الحاقی ماده ۱۸ لایحه برنامه هفتم توسعه؛ منابعی را برای تجهیز، بازسازی و مقاوم‌سازی مدارس دولتی در طول اجرای برنامه هفتم توسعه در اختیار وزارت آموزش و پرورش قرار دادند.

* با تصویب بند الحاقی ماده ۸۸ لایحه برنامه هفتم توسعه؛ وزارت آموزش و پرورش را مکلف کردند تا حداقل معادل تعداد معلمانی که به طرق مختلف از خدمت در آموزش و پرورش خارج می‌شوند، با رعایت اساسنامه دانشگاه فرهنگیان صرفاً از طریق این دانشگاه و دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی استخدام نماید.

* با تصویب ماده الحاقی ۱ به کل لایحه برنامه هفتم توسعه؛‌ آئین‌نامه قانون مقررات اداری و استخدامی سازمان بازرسی کل کشور ظرف شش ماه توسط آن سازمان تهیه و به تصویب رئیس قوه قضائیه خواهد رسید.

* با تصویب بندالحاقی ماده ۲۱ و بندالحاقی ماده ۲۴ لایحه برنامه هفتم توسعه؛‌ دولت موظف شد که مشاغل آتش‌نشانی و پرتوکاری اشعه را جزء مشاغل سخت و زیان‌آور محسوب کند.

*‌ با تصویب ماده الحاقی ۴ به کل لایحه برنامه هفتم توسعه؛‌ اتحادیه شهرداری‌های کل کشور در قالب تشکل غیردولتی با اخذ مجوز از وزارت کشور ایجاد می‌شود.

* با تصویب ماده الحاقی ۵ به کل لایحه برنامه هفتم توسعه؛‌ رئیس یا عضو منتخب شورای عالی استان‌ها به عنوان عضو ناظر به ترکیب شورای عالی معماری و شهرسازی ایران، شورای اجتماعی کشور، شورای عالی میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی، شورای عالی محیط زیست و شورای عالی هماهنگی حمل‌ونقل و ایمنی کشور اضافه ‌شود.

* با تصویب ماده الحاقی ۸ به کل لایحه برنامه هفتم توسعه؛ وزارت جهاد کشاورزی را مکلف کردند تا نسبت به تدوین برنامه توسعه مشاغل خُرد روستایی بر اساس مزیت رقابتی مناطق اقدام کند.

* با تصویب بند الحاقی ماده ۴۱ لایحه برنامه هفتم توسعه؛ ۱۰ درصد تعرفه قانونی آب و فاضلاب برای اجرای طرح‌های آب و فاضلاب شهرها اختصاص می یابد.

* با تصویب ماده الحاقی ۲ به لایحه برنامه هفتم توسعه؛ مقرر شد که ساز و کار تشویق و ماندگاری شاغلان در پست‌های تخصصی حقوقی تدوین شود.

* با تصویب ماده الحاقی ۹ به لایحه برنامه هفتم توسعه؛ معاونت علمی و فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس‌جمهور را مکلف کردند تا نسبت به رفع موانع و تسهیل‌گری در امور فرزندآوری و فرزند پروری مادران به ویژه مادران خانه دار و توانمندسازی زنان خلاق و نوآور اقدام کند.

* با تصویب بند ت ماده ۸ از موارد مراعا مانده لایحه برنامه هفتم توسعه؛ نمایندگان اختیاراتی به بانک مرکزی در رابطه با موسسات اعتباری دادند.

* با تصویب ماده الحاقی ۱۱ به کل لایحه برنامه هفتم توسعه؛ به منظور توسعه، تعمیق و ترویج فرهنگ زیارت و اتخاذ تصمیمات هماهنگ در امور فرهنگی اجتماعی زیربنایی و زیرساخت‌های مربوط به امور زائران (داخلی و خارجی)، شورای ملی زیارت به شورای عالی زیارت ارتقا می‌یابد.

* با تصویب ماده الحاقی ۱۳ به کل لایحه برنامه هفتم توسعه؛  سازمان نظام مهندسی ساختمان استان‌ها را موظف کردند حسب درخواست اعضای حقیقی دارای پروانه صلاحیت حرفه‌ای و فاقد هرگونه بیمه را به سازمان تامین اجتماعی معرفی نمایند.

* با تصویب بند الحاقی ۱۴به کل لایحه برنامه هفتم توسعه؛ نظام جامع مدیریت منابع انسانی شهرداری‌ها به استثنای شهرداری تهران متناسب با وظایف و اختیارات شهرداری توسط وزارت کشور تهیه خواهد شد.

* با تصویب ماده الحاقی ۳ به لایحه برنامه هفتم توسعه؛ کلیه نهادها و دستگاه‌های فرهنگی و اجرائی را به انجام اقداماتی جهت ترویج فرهنگ مهدویت و انتظار مکلف کردند.

* با تصویب ماده الحاقی ۲۰ به لایحه برنامه هفتم توسعه؛ در زمینه مستمری بازنشستگان، مبنای میانگین دو سال آخر دریافتی برقرار می‌شود.

* با تصویب ماده الحاقی ۱۲ به کل لایحه برنامه هفتم توسعه؛‌ دولت باید نسبت به بازآرایی و ارتقای ساختار و تشکیلات حوزه زنان و خانواده مشتمل بر ساختار معاونت امور زنان و خانواده رئیس جمهور و ساختار مشاوره امور زنان و خانواده و ایجاد انسجام بین معاونت امور زنان و خانواده رئیس جمهور و مشاوران امور زنان و خانواده دستگاه های اجرایی اقدام قانونی انجام دهد.

* با تصویب ماده الحاقی ۱۹ به کل لایحه برنامه هفتم توسعه؛‌ سقف پرداختی بازنشستگی صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر با افزایش به حداقل کف پرداختی به بازنشستگان صندوق تأمین اجتماعی متناسب‌سازی می‌شود.

*‌ با تصویب ماده الحاقی ۱۵ به لایحه برنامه هفتم توسعه؛‌ احکامی در جهت حمایت از ساخت وساز در محدوده‌های مصوب بازآفرینی شهری به تصویب رسید.

رئیس مجلس بعد از اتمام بررسی لایحه برنامه هفتم توسعه در مجلس با تشکر و قدردانی از زحمات همه دست‌اندرکاران در بررسی و تصویب لایحه برنامه هفتم توسعه گفت که معاونت قوانین تمامی احکام تنقیحی برنامه هفتم و آیین‌نامه‌های مربوط به نظارت که در صحن تصویب شد را تدوین می کند و در پایان مصوبه قرار می دهد.

حذفیات

در ادامه بررسی موارد ارجاعی از کمیسیون تلفیق، ماده ۳۵ لایحه که در آن سازوکاری برای اجاره اراضی ملی و دولتی خارج از محدوده و حریم شهرها و روستاها مشخص کرده بود، با تصمیم نمایندگان حذف شد.

نمایندگان همچنین با حذف بند ج ماده ۸۸ لایحه موافقت کردند و بر این اساس هرگونه به‌کارگیری نیروی جدید از طریق خرید خدمات آموزشی، حق‌التدریس آزاد و آموزشیار نهضت سوادآموزی در مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی دولتی را ممنوع کردند.

ماده الحاقی ۶ به کل لایحه هم حذف شد و نمایندگان با اعطای مجوز به شورای اسلامی شهر تهران برای انتخاب شورایاران محلات در شهر تهران مخالفت کردند.

تذکرات

در ادامه غلامحسین رضوانی در تذکری شفاهی با طرح این ادعا که مجلس راه پرداخت پاداش‌های نجومی به مدیران شرکت‌های دولتی را باز کرده است، افزود: دیروز مصوبه‌ای در مجلس به تصویب رسید که بر اساس این مصوبه مدیران با استناد به قانون تجارت می‌توانند پاداش‌های نجومی دریافت کنند. در قانون تجارت ذکر شده که می‌توان درصدی از سود شرکت را به مدیران شرکت پاداش داد. سود برخی از شرکت‌ها هزاران میلیارد تومان است.

درتذکری دیگر مجید نصیرایی خواستار بازنگری و اصلاح مصوبه مجلس درباره افزایش سن بازنشستگی شد و گفت: مصوبه مجلس درباره افزایش سن بازنشستگی اشکالات جدی دارد. این مصوبه خلاف شرع بوده و حتما باید مورد بازنگری و اصلاح قرار گیرد.

در جریان بررسی بندی از لایحه برنامه هفتم توسعه که به ایجاد اشتغال خود برای بانوان روستایی باز می‌گشت، معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور تاکید کرد: سقوط جمعیتی کشور ما بسیار شبیه کشور همسایه یعنی ترکیه بوده اما مزیت ما نسبت به ترکیه این است که جمعیت روستایی ما بیشتر از ترکیه می‌باشد.

موضوعات خارج از برنامه

درابتدای جلسه علنی امروز، محمد باقر قالیباف با تبریک فرا رسیدن هفته بسیج را به همه ملت و بسیجیان دریادل، گفت: بسیج در حقیقت تبلور عینی اراده ملت ایران در همه عرصه‌های اجتماعی، فرهنگی، سیاسی، امنیتی، دفاعی و اقتصادی است.

همچنین معین الدین سعیدی در تذکری شفاهی با بیان اینکه آنچه امروز در غزه اتفاق می‌افتد روی هر جنایتکاری را در طول تاریخ سفید کرده است، افزود: هیچ حیوانی به حیوانی نمی‌دارد روا، آنچه این نامردمان با جان انسان می‌کنند. آنچه امروز در غزه اتفاق می افتد روی هر جنایتکاری را در طول تاریخ سفید کرده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha