سيروس الوند:اگر اين جو جامعه با همين منوال برخورد با سينما جلو برود، در سالهاي ديگر اساسا سينمايي نخواهيم داشت
هر جايي از جهان كه سينماي مطرحي دارد در درجهي اول سينمايش آزاد است و ميتواند به طرح مسائل و معضلات جامعهاش بپردازد.
سيروس الوند، كارگردان سينما و سازندهي فيلم جديد دستهاي آلوده با بيان اين مطلب در گفت و گو با خبرنگار ايسنا، درباره مسايل امروز جامعه سينماي ايران گفت: بخشي از سينماي ايران در دنيا مطرح است كه با نگاه متفاوت توانسته جلوي خيلي از تبليغات منفي دربارهي ايران را بگيرد و با پرداختن به همنوعگرايي و مسايل هستي، براي جمعه و نظام ايران ايجاد اعتبار كند.
اين كارگردان سينما خطرنشان كرد: اما اكنون ديگر خيلي سخت است كه سينماي ايران بتواند در جشنوارههاي جهاني حرفي بزند و اگر اين جو جامعه با همين منوال برخورد با سينما جلو برود، در سالهاي ديگر اساسا سينمايي نخواهيم داشت، ما براي حفظ حيات سينما، نيازمند تعريف درستي از سينما و آزادي در درون كشور هستيم.
سيروس الوند با تاكيد بر اين نكته كه اگر تكليف هنرمندان سينما روشن شود بسيار بهتر از گذشته فيلم خواهند ساخت، تصريح كرد: فيلمساز هيچ وظيفهاي در برابر حكومت و دولت ندارد بلكه تنها با مردم طرف است بنابراين نبايد سينمايي را كه غيرحكومتي و غيردولتي عمل ميكند، ضددولتي خواند .فيلمساز در قبال حكومتها و دولتها وظيفهاي ندارد او فقط به مردم ميانديشد و هر نوع مسئوليت، وظيفه و تعهدي در او در اين رابطه تعريف ميشود.
سازنده فيلم سينماي معاصر، بيان كرد: اگر امروز قصد ساخت فيلمي داشته باشم، به علتهاي اصلي دور شدن جوانان از اخلاقيات و پيدايش ناميدي و بيبند و باري در آنها خواهم پرداخت،البته در اين شرايط جامعه، اگر كسي به معضلات بپردازد، محكوم است و كسي به وظيفه خير فيلمساز توجهي نميكند.
وي با اشاره به فيلم شوكران يادآور شد: اعتراضهاي بيدليلي كه اين فيلم شاهد بود از جمله خطرهايي است كه نه تنها موجب ناديده گرفتن فيلمساز ميشود، امنيت و حرفهي سينما را نيز خدشهدار ميكند.
الوند گفت: در حال حاضر،مشكل اساسي و لاينحل در خارج از حيطهي هنر و سينماست و آن مشكل ارتباط است، نفس ارتباط در تمام رسانهها و هنرها، تبديل به يك معضل شده، كه هر گروه و جناح و هر مقامي يك جور آن را تعريف ميكند و هر كدام بيتوجه به نفس فيلمساز و هنرمند توقع خوادشان را از سينما دارند.
اين كارگردان سينما افزود: تا زماني كه ارتباط و آزادي براي فيلمساز تعريف نشده و هركس در هر مقامي با توقعاتش سينما را محدود و تهديد ميكند، ديگر نميتوان انتظار تبيين و نشان دادن هويت ملي را از اين سينما داشت.
وي تاكيد كرد: اگر با هر فيلمي يك عده در صدد ضربه به مسؤولان فرهنگي برآينده و مسؤولان هم براي ساكت كردن جناح مقابل به وضع قوانين محدود كننده بپردازند، روزگار خوشي براي سينما نميماند.
سيروس الوند، با بيان اينكه از وظيفههاي روزنامهنگاران و منتقدان سينما بررسي عملكرد وزيران و مسؤولان فرهنگي و سينمايي است افزود: هيچ كس اتفاقات فرهنگي دوره ميرسليم را بررسي نكرده و ميزان اطلاعات و گرايشهاي فرهنگي - هنري در نزد او را زمينهي بروز فعاليتهاي هنري آن زمان ندانست.
سازنده فيلمهاي سينما، حضور دكتر مهاجراني و سيفاله داد را در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، از شانسها و امتيازهاي فرهنگي - هنري، هنرمندان دانست و با اظهار تاسف از وضعيتي كه در اين چند سال گذشته، وجود داشت، عنوان كرد: اين مسؤولان دائما درگير مسايل اوليه بوده و امكانات و وقتشان صرف مبارزات سياسي داخلي شده است، وقتي وزير ارشاد مرتب تحت فشار است و هر اتفاقي را در هر جا گردن او مياندازند، برنامهريزي براي هنر و سينما عملي نيست.
انتهاي پيام
- در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
- -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
- - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بیاحترامی به اشخاص، قومیتها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزههای دین مبین اسلام باشد معذور است.
- - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نظرات