• جمعه / ۲۰ شهریور ۱۳۸۳ / ۱۲:۰۵
  • دسته‌بندی: آموزش
  • کد خبر: 8306-04981

در آستانه اعلام نتايج كنكور يك روانشناس: خانواده‌ها هيچ‌گونه فشار و استرسي را به كنكوريها وارد نكنند

در آستانه اعلام نتايج كنكور
يك روانشناس: خانواده‌ها هيچ‌گونه فشار و استرسي را به كنكوريها وارد نكنند

يك روانشناس در آستانه اعلام نتايج كنكور گفت: انتظارات بيش از حد خانواده و اطرافيان از داوطلبان در كنار وارد آمدن فشارهاي عصبي ناشي از ترس تباه شدن آينده، فرد را در معرض خطر قرار مي‌دهد.

دكتر روشن، در گفت‌وگو با خبرنگار آموزشي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با بيان اينكه توقعات خانواده‌ها از نتايج كنكور بيش از توان واقعي افراد است، گفت: در حال حاضر شرايط جامعه به گونه‌اي‌ است كه جوان نسبت به آينده خود بسيار حساس شده، كه قبولي و يا عدم قبولي در كنكور را مصادف با داشتن آينده درخشان و يا تباه شدن تمامي آرزهايش مي‌داند.

در اين شرايط نه تنها خانواده نبايد هيچ گونه فشار مضاعفي به داوطلب كنكور وارد كند، بلكه موظف است فرزند خود را نسبت به راه‌هاي مقابله با استرس‌ و فشارهاي ناشي از اين دوره، آگاه كند.

وي بي‌اطلاعي افراد را از مواجه با ترسهاي آينده و عدم قبولي در كنكور را بسيار خطرناك توصيف كرد و گفت: از زمان دادن امتحان تا زمان اعلام نتايج، فرد دست به گريبان هزاران نوع فكر و مواجه با استرس‌هاي مختلف است؛ اگر طي اين زمان نتواند راه مبارزه با استرس را پيدا كند، نخستين و بدترين راه‌حل را امتحان مي‌كند و خودكشي يكي از همين راه‌حل‌هاست.

اين كارشناس مسايل جوانان، با مطرح كردن مسايلي همچون عدم اعتماد به نفس، نداشتن سلامت رواني جوانان اقدام به خودكشي مي‌كنند،‌ گفت: هنگامي كه فردي با همه تلاش خود در كنكور قبول نمي‌شود، آينده خود را تباه شده و از بين رفته مي‌بيند و اگر اين فرد داراي شخصيت ضعيف و متزلزل باشد، آمادگي لازم براي اقدام به خودكشي را كسب مي‌كند.

وي با بيان اين كه پيشگيري تنها راه مبارزه و مقابله با مسايل اين دوره و پيامدهاي آنان است، گفت: بالا بردن عزت نفس افراد و پرهيز از بزرگ‌نمايي اين مساله، اصلي‌ترين راه حل اين ايام است.

اين روانشناس با اشاره به تحقيقات صورت گرفته بر قشر جوان، گفت: شرايط اجتماعي حاضر احساس نااميدي را در جوانان افزايش داده و دولت و مسؤولان موظفند كه با مهيا كردن شرايط ادامه حيات تحصيل به خصوص فراهم آوردن شغل و حرفه براي داوطلب كنكور، كمك قابل توجهي در جهت شكوفايي استعدادهاي وي و بالارفتن اعتماد به نفس وي نسبت به زندگي انجام دهند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha