• یکشنبه / ۳۱ اردیبهشت ۱۳۸۵ / ۲۰:۱۷
  • دسته‌بندی: فناوری
  • کد خبر: 8502-21255

دكتر اولياء اسوه‌اي از تلاش كه از ميان ما رفت... رييس مركزتابش گاما سازمان انرژي اتمي: افتخارات امروز درعرصه دانش هسته‌يي مرهون دانشمنداني چون دكتر اولياء است

دكتر اولياء اسوه‌اي از تلاش كه از ميان ما رفت...
رييس مركزتابش گاما سازمان انرژي اتمي:
افتخارات امروز درعرصه دانش هسته‌يي مرهون دانشمنداني چون دكتر اولياء است

دكتر عباس اولياء از پيشكسوتان صنعت هسته‌يي ايران و پدر علم راديوايزوتوپ ايران، شب گذشته پس از 57 سال تلاش پيگير آموزشي، پژوهشي و صنعتي در سن 80 سالگي دعوت حق را لبيك گفت.

دكتر مصطفي سهراب پور، رييس مركز تابش گاما سازمان انرژي اتمي ايران در گفت‌و‌گو با خبرنگار «علمي» خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، با تسليت فقدان اين استاد و فقيد فرزانه به جامعه علمي كشور و خانواده آن مرحوم اظهار داشت: مرحوم دكتر اولياء يكي از شريف‌ترين انسان‌هايي بود كه در طول سال‌هاي طولاني خدمات گسترده و ارزنده‌اي را به كشور ارايه داد و با راه‌اندازي آزمايشگاه مركز راديو‌ايزوتوپ در دانشگاه تهران با كمترين امكانات به پرورش دانشجويان بي شماري پرداخت كه در حال حاضر با اقتدار كامل ايران را به سكوي والاي دانش هسته‌يي رساندند و به واقع، افتخارات امروز در اين عرصه، حاصل تلاش چنين دانشمنداني است.

دكتر احمد قريب، ريس سابق مركز تحقيقات سازمان انرژي اتمي ايران نيز در گفت‌وگو با ايسنا با ابراز تاسف از ضايعه درگذشت دكتر اولياء اظهار كرد: دكتر اولياء عالمي ديندار، فعال و هدفمند بود كه حتي در روز‌هاي آخر عمرش نيز با وجود بيماري و مشكل رفت و آمد باز هم در سازمان انرژي اتمي ايران حضور پيدا مي‌كرد.

وي افزود: مرحوم اولياء روح بزرگي داشت و با رفتار و كردار خود و نه با امر و فرمان، افراد زيادي را به كار پژوهش سوق مي‌داد و در طول 30 سال آشنايي كه با وي داشتم هيچگاه نديدم كه از فعاليت باز بماند.

دكتر قريب اضافه كرد: هر روز شاهد از دست دادن اسوه‌هايي هستيم كه كمتر نظيرشان يافته مي‌شود و اميدواريم كه جوانان امروز منتهي سجاياي اخلاقي و روال كاري چنين افرادي را پيشه خود قرار داده و با الگوگيري ازآنها در پيشرفت هرچه بيشتر كشور گام بردارند.

دكتر رضا امراللهي، رييس اسبق سازمان انرژي اتمي ايران و رييس موسسه توسعه دانش و پژوهش ايران نيز در گفت‌وگو با ايسنا اظهار داشت: دكتر اولياء انساني به تمام معنا بود كه تمام مدت در آزمايشگاه راديوايزوتوپ كه با پيگيري‌ها و تلاش وي تاسيس شده بود، كار كرد و علاوه بر آموزش اين علم به اشاعه فرهنگ پژوهش در ميان دانشجويان خود پرداخت.

گفتني است، دكتر عباس اوليا كه در سال 1305 در تهران به دنيا آمده، از سال 1328 تدريس را در دانشگاه تهران آغاز كرد و در سال 1346 مدرك دكتري راديو شيمي را از مركز تحقيقات هسته‌يي «ساكلي» دانشگاه پاريس دريافت كرد.

وي در سال 1354 بنيانگذار بخش توليد راديوايزوتوپ در مركز تحقيقات هسته‌يي و تجهيز آزمايشگاه براي توليد راديو دارو و راديو ايزوتوپ بوده و از سال 1362 در تهيه و توليد راديوداروها، كيت‌هاي راديو دارويي و راديو ايزوتوپ‌هاي صنعتي همكاري داشت.

از جمله مسئوليت‌ها و فعاليت‌هاي مرحوم استاد اولياء كه پس از پيروزي انقلاب اسلامي قائم مقام رياست مركز تحقيقات هسته‌يي سازمان انرژي اتمي ايران بود، رياست مركز تحقيقات هسته‌يي سازمان انرژي اتمي ايران و تدريس نظري و عملي راديوشيمي، شيمي هسته‌يي، خواص پرتوهاي هسته‌يي، تهيه و توليد راديو ايزوتوپ‌ها و كاربرد آنها در پزشكي و صنعت حمل و نقل و مواد راديواكتيو در دوره‌هاي كارشناسي و كارشناسي ارشد دانشگاه علوم پزشكي تهران و دوره‌هاي مختلف حفاظت در برابر اشعه در سازمان انرژي اتمي ايران بود.

به گزارش ايسنا، دريافت جايزه علمي از دانشگاه تهران، لوح سپاس به مناسبت چهلمين سال خدمت از سازمان انرژي اتمي ايران در سال 68 ، تقديرنامه مدير نمونه در سال 70 و دريافت نشان درجه دوم پژوهش از رييس جمهور وقت در سال 76 از جمله عناوين و افتخارات علمي زنده‌ياد دكتر اولياء بود.

گفتني است، مراسم تشييع پيكر آن مرحوم، ساعت 8:30 صبح فردا دوشنبه از مقابل سازمان انرژي اتمي ايران در اميرآباد برگزار مي‌شود.

خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) نيز درگذشت اين استاد و پژوهشگر پرتلاش علوم و صنايع هسته‌يي كشور را به خانواده و دوستداران آن مرحوم و جامعه علمي كشور تسليت مي‌گويد.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha