• یکشنبه / ۲۶ شهریور ۱۳۹۱ / ۱۴:۰۱
  • دسته‌بندی: سیاست داخلی
  • کد خبر: 91062615240

نشست خبري فرمانده كل سپاه/5/

سردار جعفري: تحقيقات پادگان بيدگنه مربوط به موشكهاي ماهواره‌بر بود

فرمانده كل سپاه در پاسخ به پرسش خبرنگار شبكه خبر درباره حادثه انفجار پادگان بيدگنه گفت: تحقيقاتي كه در آنجا در حال انجام بود مربوط به موشك‌هاي ماهواره‌بر بود و حادثه آن روز اين تحقيقات را شش ماه به تاخير انداخت.

فرمانده كل سپاه در پاسخ به پرسش خبرنگار شبكه خبر درباره حادثه انفجار پادگان بيدگنه گفت: تحقيقاتي كه در آنجا در حال انجام بود مربوط به موشك‌هاي ماهواره‌بر بود و حادثه آن روز اين تحقيقات را شش ماه به تاخير انداخت.

به گزارش خبرنگار ايسنا، سردار جعفري در ادامه نشست خبري خود اظهار كرد: البته هم‌اكنون اين كار ادامه دارد و ما تحقيقات خود را در اين زمينه به پيش مي‌بريم. آن تحقيقات در باره موشك‌هاي دفاعي ما نبود، چراكه ما محدوديت برد دو هزار كيلومتر را در ساخت موشك‌هاي دفاعي رعايت مي‌كنيم و با توجه به اين محدوديت نيازي به تحقيقات در اين زمينه نداريم.

وي در پاسخ به پرسش خبرنگار مهر درباره اهميت اجلاس عدم تعهد در تهران با توجه به بخشي از امنيت آن كه توسط سپاه تامين شده بود گفت:‌ امنيت اين اجلاس با توجه به اينكه در منطقه‌اي برگزار مي‌شد كه نمي‌توانستيم نسبت به امنيت صددرصدي آن ابراز اطمينان كنيم، شرايط خاصي داشت. در مناطق شمال غرب و غرب تهران برخي از جريان‌هاي مخالف ممكن بود بتواند كاري انجام دهند اما در كل و با توجه به اقدامات امنيتي انجام شده، اين اجلاس به خوبي برگزار شد و مشكل خاصي در طول برگزاري ايجاد نشد. سلاح‌هايي هم كه توسط ايست بازرسي‌هاي نيروي انتظامي كشف شده بود لزوما براي اقدام عليه ايران در زمان اجلاس نبود و تحقيقات ما تاكنون چنين مساله‌اي را نشان نداده است. ضمن اينكه حمل سلاح در ايران طوري است كه نمي‌توانيم قطعي بگوييم اين سلاح‌ها صرفا براي اقدام در اجلاس بوده است.

جعفري درباره اتفاقي كه در جريان اسكورت نخست‌وزير هند افتاد نيز گفت:‌در جريان اسكورت خودروي حامل نخست‌وزير هند يك نفر تلاش مي‌كرد كه خود را وارد تيم اسكورت كند كه بعد از تحقيقات و بررسي‌هاي ما و اظهارنظرهاي آن فرد براي ما قطعي نشد كه اين فرد به دنبال اقدامي عليه نخست‌وزير هند بوده باشد و تنها يك سلاح سرد در اتومبيل خود داشت. به نظر مي‌رسد كه عجله داشته و مي‌خواسته از شرايط ايجاد شده استفاده ببرد.

فرمانده كل سپاه در بخش ديگري از صحبتهاي خود، درباره بازار ارز اظهار كرد: سپاه به درخواست رييس‌جمهور محترم، مامور پيدا كردن عوامل پشت پرده بر هم زدن امنيت بازار ارز مي‌شود و در اين زمينه كارهاي اطلاعاتي انجام مي‌دهد. برآورد ما اين است كه دست‌هايي در كار است و عواملي اين كار را انجام مي‌دهند و اميدواريم بتوانيم در اين زمينه به وظيفه خود عمل كنيم. البته اينكه گفته مي‌شود برخي از ارگان‌ها در اين نوسانات دست داشته‌اند درست نيست، چراكه توان اصلي كشور آنقدر هست كه ارگان‌هايي با توان محدود نتوانند چنين كاري بكنند.

وي همچنين در پاسخ به پرسش خبرنگار پرس‌تي‌وي درباره علت مخالفت با برنامه هسته‌يي ايران از سوي كشورهاي اروپايي و آمريكا گفت: كشورهاي اروپايي دنباله‌رو آمريكا هستند و اگر روزي فشار آمريكا از روي آنها برداشته شود فكر مي‌كنم ديگر اصراري براي مقابله با پرونده هسته‌يي‌مان نداشته باشند، چراكه آنها منطقي‌تر هستند و بيشتر نسبت به فعاليت‌هاي صلح‌آميز هسته‌يي ما اطلاع دارند. البته آمريكايي‌ها نيز نسبت به اين ماموريت‌ها اطلاع دارند اما از آنجا كه آمريكايي‌ها موضوع هسته‌يي ما را بهانه كرده‌اند و مشكل آنها با شعارها و اهداف انقلاب اسلامي است و مي‌خواهند زورگويي كنند اين مسائل را مطرح مي‌كنند.

جعفري افزود: آمريكايي‌ها مي‌دانند كه اگر ايران در انرژي هسته‌يي پيشرفت كند، بدون آنكه سراغ سلاح‌هاي هسته‌يي بروند و توليد انرژي برق و ساير فناوري‌ها كه به دست مي‌آورند يك كشور قدرتمند علمي با توان هسته‌يي بالا مي‌شود و اين براي آنها پذيرفته شده نيست. آنها به خوبي مي‌دانند كه وقتي يك رهبر مذهبي مي‌گويد به دست آوردن سلاح هسته‌يي از نظر شرعي درست نيست ديگر جاي ترديد باقي نمي‌ماند كه ايران به دنبال چنين مساله‌اي نيست اما باز هم فشار مي‌آورند.

فرمانده كل سپاه درباره سياست‌هاي آمريكا و متحدانش عليه سوريه نيز گفت:‌ آنها خودشان مي‌دانند جايگزين مناسبي به جاي اسد وجود ندارد و حتي اگر اسد كنار برود، ممكن است جايگزين او براي آنها بدتر باشد و مشكلات بيشتري برايشان ايجاد شود اما چون بشار اسد در حلقه مقاومت عليه اسراييل قرار دارد و با آنها سازش نكرده است، به همين دليل به آن فشار مي‌آورند و مي‌خواهند كه نباشد. ايستادگي بشار اسد در رابطه او با انقلاب اسلامي است و من به فشارآورندگان هشدار مي‌دهم اين فشارها و تهديدها در نهايت به ضرر خودشان تمام خواهد شد.

وي در برابر پرسش خبرنگار العالم درباره مانور مشترك آمريكا و 24 كشور ديگر در خليج فارس نيز پاسخ داد:‌ اهداف مانور بيشتر دفاعي و براي مقابله با توانمندي‌هاي ماست. به عبارتي مانور آنها پدافندي و بيشتر دفاعي است تا نشان دهند آمادگي مقابله با هرگونه تهديدي عليه آرامش خليج فارس در تنگه هرمز را دارند در حالي كه به نظر من امنيت تنگه هرمز وقتي فراهم مي‌شود كه نيروهاي فرامنطقه‌اي در منطقه كمتر شود.

جعفري در پاسخ به پرسش خبرنگار ديگري درباره اقدام نظامي اسرائيل عليه ايران گفت:‌ بروز درگيري بين ايران و اسرائيل، درگيري بين اسلام و جبهه كفر است و در اين صورت مسلمانان بسيار زيادي در جهان هستند كه ديگر آرام ننشينند و اين يك بعد از توان دفاعي ما در كنار توان موشكي است. به عبارتي نيروهاي مسلمان انقلابي جهان كه در اقدام اسرائيل عليه ايران احساس تكليف مي‌كنند.

فرمانده سپاه در پاسخ به پرسش خبرنگار لس‌آنجلس تايمز كه پرسيد "آيا شما كه مي‌گوييد در صورت حمله اسرائيل در تعهدات خود تجديدنظر مي‌كنيد منظورتان خروج از ان‌پي‌تي است؟" گفت: اگر نهادهاي بين‌المللي نتوانند جلوي اسرائيل را بگيرند، ديگر ايران خود را متعهد به تعهدات خود نمي‌داند و البته اين بدان معنا نيست كه ما به سمت بمب هسته‌يي برويم. ما درباره حرام بودن بمب هسته‌يي حكم شرعي داريم و ايران خود را تابع احكام اسلام و قرآن مي‌داند و حتي اگر آن را داشته باشد هم اجازه استفاده از آن را ندارد، چراكه استفاده از بمب هسته‌يي به مفهوم كشته شدن مردم بي‌گناه بي‌شماري است و ما هرگز به سمت بمب اتمي نخواهيم رفت.

وي در پاسخ به پرسش خبرنگار آريا كه پرسيد "آيا با مانور اخير آمريكا و متحدانش در خليج فارس احساس تهديد نمي‌كنيد؟" افزود: همانطور كه گفتم اين رزمايش يك رزمايش دفاعي است و نسبت به آن احساس تهديد نمي‌كنيم و رزمايشي هم در قبال آن نداريم.

ادامه دارد...

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha