• دوشنبه / ۲۳ بهمن ۱۳۹۱ / ۱۴:۵۵
  • دسته‌بندی: فناوری
  • کد خبر: 91112314052

در دوازدهمین جلسه شورای عالی عتف مقرر شد:

تصویب 62 طرح کلان جدید/تصویب طرح کلان ملی موتور موشک‌های حامل ماهواره

تصویب 62 طرح کلان جدید/تصویب طرح کلان ملی موتور موشک‌های حامل ماهواره

دوازدهمین جلسه شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری به ریاست وزیر علوم به عنوان نایب رییس شورا و با حضور اکثریت اعضا تشکیل شد.

دوازدهمین جلسه شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری به ریاست وزیر علوم به عنوان نایب رییس شورا و با حضور اکثریت اعضا تشکیل شد.

به گزارش خبرنگار علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دکتر محمد مهدی‌نژاد نوری، دبیر شورا پس از برگزاری این جلسه در یک نشست خبری توضیح داد: در این جلسه گزارش دو طرح کلان ملی هواپیمای 150 نفره و خودرو ملی ارائه شد که بخش‌های زیادی از تهیه نقشه اجرا و جزییات آنها از سوی دانشگاه‌های مجری و همکار مشخص شده است.

به گفته دبیر شورای عالی عتف هم اکنون طراحی مفهومی هواپیمای 150 نفره انجام شده و مشخصات بدنه و موتور این هواپیما نیز مشخص است. همچنین برای خودروی ملی نیز مشخصات 350 خودرو مرتبط در کلاس مورد نظر استخراج شده و مدل دیجیتالی آن ساخته شده و قرار است قرارگاه خاتم الاوصیاء به عنوان سومین سازنده خودرو در کشور بهره‌بردار اصلی این پروژه باشد.

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم با اشاره به این که هم اکنون 38 طرح کلان ملی با مشارکت 60 دانشگاه، پژوهشگاه و موسسه پژوهشی در کشور در حال اجراست، خاطرنشان کرد: طرح‌های کلان تاکنون توانسته‌اند ارتباط بین دانشگاه و صنعت را تقویت کنند و باعث هدفمند‌تر شدن پژوهش‌های دانشگاهی بیش از گذشته باشند.

مهدی‌نژاد افزود: طرح‌های کلان ملی فرهنگ کاری جدیدی را رقم زده‌اند که همان همکاری بین دانشگاهی است. در گذشته این همکاری‌ها حتی درون هر دانشگاه نیز مفهوم نداشت چرا که طرح‌ها استاد محور بود.

دبیر شورای عالی عتف با تاکید بر این که طرح‌های کلان با چالش‌هایی نیز روبرو هستند، تصریح کرد: بسیاری از دستگاه‌های اجرایی هنوز باور نکرده‌اند که این طرح‌ها می‌توانند در پیشرفت فناوری کشور مثمرثمر باشند. این طرح‌ها در واقع دست بر روی نقاط ضعف و کمبودهای حوزه صنعت و فناوری گذاشته‌اند؛ کمبودهایی که پیش از این به دلیل اعمال نشدن تحریم‌ها احساس نشده بودند.

افزایش طرح‌های کلان ملی به 100 طرح

مهدی‌نژاد در ادامه سخنان خود درباره‌ مسائل مطرح شده در دوازدهمین جلسه شورای عالی عتف گفت: در این جلسه طبق تصویب حاضران مقرر شد تا تعداد طرح‌های کلان از 38 طرح به 100 طرح افزایش پیدا کند به نحوی که اکثریت مطلق دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های کشور به نحوی در اجرای آنها سهیم باشند.

به گفته وی همچنین در این جلسه بحث‌هایی در رابطه با حمایت‌های ارتباطی و معنوی از طرح‌های کلان ملی و نیز برنامه‌ریزی برای بهره‌برداری نهایی از نتیجه‌ی طرح‌های کلان مطرح شده است.

تلاش برای تامین مالی طرح‌های کلان ملی

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم با تاکید بر این که باید برای منابع مالی طرح‌های کلان ملی فکر جدی شود، خاطرنشان کرد: طبق هماهنگی‌هایی که میان وزارت علوم از جانب شورای عالی عتف و دولت انجام شده است و نیز رایزنی‌ها با نمایندگان مجلس برای تامین اعتبارات طرح‌ها ردیف مستقلی در بودجه سال آینده در نظر گرفته خواهد شد.

دبیر شورای عالی عتف ادامه داد: علاوه بر این ردیف مستقل بودجه که میزان و محل تامین آن هنوز مشخص نیست باید راه حل‌های دیگری مانند تسهیلات و یا سرمایه‌گذاری مشترک برای تامین مشکلات مالی طرح‌ها تدوین شود.

به گفته مهدی‌نژاد تا کنون 61 میلیارد تومان بابت تامین هزینه‌ها به مجریان طرح‌های کلان ملی پرداخت شده است و برای تامین ما بقی اعتبارات مورد نیاز نیز نمایندگان مجلس کاملا با دولت هماهنگ هستند اما هنوز مقدار دقیق ردیف مستقل بودجه و منبع تامین آن مشخص نشده است.

وی با اشاره به این که تا پایان سال حدود 60 درصد بودجه‌ی پژوهشی کشور در سال جاری محقق خواهد شد، اظهار کرد: خبرهایی دلگرم کننده به ما رسیده است که بودجه پژوهش کشور در سال آینده نه تنها کاهش ندارد بلکه افزایش نیز خواهد یافت.

تصویب طرح کلان ملی موتور موشک‌های حامل ماهواره

به گزارش ایسنا، دبیر شورای عالی عتف با اشاره به این که در جلسه پیشین کمیسیون دائمی شورای عالی عتف طرح موتورهای کراسینگ (موتورهای موشک‌های حامل ماهواره) تدوین شده بود، گفت: این طرح در شورای عالی عتف نیز به تصویب رسید که دانشگاه‌هایی مانند صنعتی شریف، تهران، تبریز و تعدادی دیگر از دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های کشور در اجرای آن سهیم هستند.

به گفته معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم این طرح در راستای دستیابی به توان ارسال ماهواره‌های GEO (زمین آهنگ) تدوین شده که عمدتا ماهواره‌های ارتباطی و مخابراتی هستند.

مهدی‌نژاد افزود: این طرح‌ها به اتفاق آرای اعضای شورای عالی عتف به تصویب رسید و قرار شد ظرف پنج سال آینده طراحی و ساخت موتور و سیستم‌های اندازه‌گیری آن به پایان برسد.

دبیر شورای عالی عتف درباره‌ی طرح نظام حکومتی الگو نیز توضیح داد:‌ این طرح در شورای عالی عتف مطرح شد که به تصویب نرسید اما قرار شد طرح دوباره به کمیسیون‌های تخصصی بازگردد و با تعیین جزییات آن و نیز ارتباط آن با دیگر طرح‌های مشابه کشور دوباره در شورای عالی عتف مطرح شود.

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم درباره‌ی این طرح گفت: طرح نظام حکومتی الگو بر اساس تجربیات نظام مقدس جمهوری اسلامی و نیز فرمایشات مقام معظم رهبری برای پیش بینی و تبیین ادامه روند انقلاب اسلامی و نیز ارائه الگو به کشورهایی که می‌خواهند راه جمهوری اسلامی را بپیمایند، تدوین می‌شود.

این طرح با پیشنهاد دانشگاه عالی دفاع ملی و با همکاری پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، دانشگاه امام صادق (ع)، دانشگاه علامه طباطبایی و دانشگاه تهران تدوین می‌شود که کاربران آن نیز همه ارکان نظام و سازمان‌های اجرایی و سیاست‌گذار خواهند بود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha