• چهارشنبه / ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۲ / ۱۰:۵۵
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 92022517093

آیین نامه تشکیل کانون‌های هماهنگی دانش، صنعت و بازار ابلاغ شد

قائم‌مقام ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور از صادرات 894 میلیون دلاری کالاها و خدمات دانش بنیان در سال 91 خبر داد.

قائم‌مقام ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور از صادرات 894 میلیون دلاری کالاها و خدمات دانش بنیان در سال 91 خبر داد.

به گزارش خبرنگار فناوری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دکتر منصور کبگانیان در حاشیه سی و سومین جلسه ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور که عصر سه‌شنبه در دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد در خصوص مصوبات این جلسه توضیح داد: در ابتدای جلسه، گزارشی از برگزاری موفق اولین نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ساخت ایران که توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار شده بود، ارائه شد.

وی افزود: طبق گزارش‌های ارائه شده، قراردادهای بسیار خوبی بین شرکتهای سازنده‌ و خریداران تجهیزات و مواد آزمایشگاهی طی روزهای برگزاری نمایشگاه منعقد شده است. البته در این راستا حمایت‌هایی از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از مراکز علمی و دانشگاهی و شرکتهای دانش بنیان صورت گرفت که در این جلسه تاکید شد که این حمایت‌ها افزایش یافته و حتی فراتر از دانشگاه‌ها در سطح آموزش و پرورش که نیاز به تجهیزات آزمایشگاهی و فعالیتهای تجربی دارند اشاعه پیدا کند.

قائم مقام ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور با اشاره به صادرات 894 میلیون دلاری کالاها و خدمات دانش بنیان در سال 91 توسط شرکت‌های دانش بنیان تصریح کرد: شرکت‌های دانش بنیان در نقشه جامع علمی کشور جایگاه خوب و دقیقی دارند و بر این اساس این شرکتها باید به سمتی حرکت کنند که به صورت مجموعه‌های حرفه‌ای فعالیت کرده و فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها توانایی‌های خود را در آنها به منحصه ظهور برسانند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان این که در این جلسه آیین‌نامه تشکیل و فعالیت کانون‌های هماهنگی دانش، صنعت و بازار ابلاغ شد، خاطرنشان کرد: این آیین‌نامه در جلسه گذشته ستاد به تصویب رسیده بود. البته کانون‌های هماهنگی دانش، صنعت و بازار زیر نظر معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری فعال بودند اما با این مصوبه و ابلاغ آن جایگاه قانونی خوبی خواهند داشت. چرا که در کنار بسیاری اولویت‌های خاص و فناوری‌های بالا بسیاری از صنایع که جزو صنایع پایین‌ دستی محسوب می‌شود به عنوان صنایع سود ده و اقتصادی شناخته می‌شوند.

کبگانیان با اشاره به تشکیل کار گروه بودجه علم و فناوری در ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور گفت: در این جلسه گزارش تشکیل اولین جلسه کارگروه در ستاد ارائه شد. البته، ابهاماتی در خصوص بودجه پژوهشی در سال 92 از سوی برخی از اعضای ستاد و در ادامه نگرانی‌هایی از کاهش این بودجه در جلسات گذشته ستاد اعلام شده بود؛ بنابراین ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور در این خصوص در حال تهیه گزارشی است تا در صحن شورای انقلاب فرهنگی ارائه شود.

وی اظهار امیدواری کرد: بودجه علم و فناوری در قانون بوجه سال 92 که هم اکنون در مجلس در حال بررسی است رشد خوبی داشته باشد.

قائم مقام ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور در ادامه با اشاره به برگزاری المپیاد دانش‌آموزی نانو از سوی ستاد توسعه‌ی فناوری نانو گفت: با توجه به این که مدتی است این المپیاد در سطح دانش‌آموزی برگزار می‌شود درخواستی از سوی ستاد به شورای عالی انقلاب فرهنگی بابت کسب جایگاهی برای این مسابقات به شورای عالی انقلاب فرهنگی صورت گرفت که در نهایت این موضوع به ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور ارجاع شد.

وی افزود:‌ در این راستا جلسات تخصصی با حضور معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، وزارت آموزش و پرورش، مرکز همکاری‌های فناوری و نوآوری ریاست جمهوری، بنیاد ملی نخبگان و وزارتین علوم بهداشت برگزار شد که در جلسه امروز ستاد به تصویب رسید که با همکاری معاونت علمی و وزارت آموزش و پرورش المپیاد دانش آموزی نانو در سطح ملی به صورت بسیار نو برگزار شود تا باعث تشویق دانش آموزان به این علم و ترویج آن در کشور شود.

همچنین مقرر شد تمام سیاست‌های مربوط به برگزاری این المپیاد و نحوه تشویق دانش‌آموزان و طراحی سوالات با حضور تمامی ذی‌نفعان تدوین شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha