• شنبه / ۵ بهمن ۱۳۹۲ / ۱۰:۵۶
  • دسته‌بندی: پژوهش
  • کد خبر: 92110502767

دکتر قره‌یاضی به ریاست پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی منصوب شد

دکتر قره‌یاضی به ریاست پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی منصوب شد

دکتر بهزاد قره‌یاضی با حکم وزیر جهاد کشاورزی به ریاست پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی منصوب شد.

دکتر بهزاد قره‌یاضی با حکم وزیر جهاد کشاورزی به ریاست پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی منصوب شد.

به گزارش خبرنگار پژوهشی ایسنا، مراسم معارفه دکتر قره یاضی صبح امروز در محل این پژوهشکده در کرج برگزار شد.

دکتر قره‌یاضی، بنیانگذار پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی و از چهره‌های شاخص بیوتکنولوژی کشور است که طی سال‌های گذشته جزو منتقدین صریح‌اللهجه سیاست‌های کشاورزی و به ویژه مدیریت بیوتکنولوژی کشور بوده است.

وی که پیش از این سمت‌های مختلفی از جمله معاونت وزیر و ریاست سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی و ریاست دانشکده منابع طبیعی صومعه سرا را نیز عهده‌دار بوده است در سال 1378 پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی را تاسیس کرد که در سال 1383 با تاسیس شعبه‌های منطقه‌ای آن در تبریز (شمالغرب کشور) و اصفهان (منطقه مرکزی) و رشت (منطقه شمال کشور) در اوج شکوفایی خود قرار گرفت.

تاسیس شورای ملی ایمنی زیستی و رهاسازی اولین برنج تراریخته مقاوم به آفات جهان و تربیت صدها پژوهشگر طراز اول از جمله دستاوردهای دکتر قره‌یاضی در دور اول مدیریت خود بر این پژوهشکده بود. وی که طی هشت سال گذشته از تمام مسوولیتهای دولتی خود برکنار شده بود در این دوره فعالیت‌های خود را به عنوان مدیر گروه فناوری‌های نو در مرکز تحقیقات استراتژیک و همچنین در انجمن‌های علمی و فعالیت‌های برون مرزی متمرکز کرد. ریاست انجمن ایمنی زیستی، ریاست انجمن علوم زراعت و اصلاح نباتات، نایب رئیسی انجمن ژنتیک کشور، عضویت در هیات مدیره انجمن بیوتکنولوژی و تاسیس و ریاست اتحادیه انجمن‌های علوم کشاورزی مدرن از جمله اقدامات وی در این دوره بود. دکتر قره‌یاضی در سال جاری به عنوان چهره تاثیرگذار بر بیوتکنولوژی کشور انتخاب و طی مراسمی با حضور نمایندگان رییس جمهور معرفی و تقدیر شد.

در همین مدت در حوزه بین‌الملل دکتر قره‌یاضی اقدام به تاسیس شبکه آسیا و اقیانوسیه آموزش ایمنی زیستی (ABEN) کرد. وی پس از انتخاب به عنوان عضو شورای رهبری نهضت بین‌المللی تحقیق و نظارت بخش عمومی (PRRI) و همکاری گسترده با سازمان‌های بین‌المللی و منطقه‌ای نظیر سازمان خواروبار جهانی و سازمان بهداشت جهانی و سازمان‌های منطقه‌ای مانند مراکز اطلاعات بیوتکنولوژی اقدام به توانمندسازی کشورهای در حال توسعه در زمینه مهندسی ژنتیک و ایمنی زیستی کرد. اجرای پروژه توانمند سازی ایمنی زیستی در کشورهای کرواسی و ویتنام از جمله این اقدمات بوده است. تاسیس مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران و ارتباط آن با بیش از 27 مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی دیگر جهان از جمله دستاوردهای دیگر وی طی هشت سال گذشته است.

دکتر قره یاضی که دارای دکتری ژنتیک (گرایش مولکولی) از دانشگاه UPLB و فوق دکتری مهندسی ژنتیک از موسسه بین‌المللی تحقیقات برنج IRRI است انتشار بیش از ده کتاب علمی و 280 مقاله علمی در نشریات معتبر داخلی و بین‌المللی و همایش‌ها و سمینارها‏ی داخلی و خارجی و بیست گزارش نهایی طرح‌های پژوهشی خاتمه یافته را نیز در کارنامه علمی خود دارد. دریافت جایزه مرحوم دکتر کاظمی آشتیانی به عنوان چهره شاخص تاثیرگذار بر بیوتکنولوژی کشور (1392)، جایزه رتبه اول دستاورد برتر نانوتکنولوژی کشور در سال 1390 از سوی ستاد توسعه نانوتکنولوژی و معاون اول رئیس جمهور، دریافت جایزه دستاورد برتر از موسسه بین‌المللی تحقیقات برنج (1994)، جایزه بهترین پایان‌نامه تحصیلی (دربین 50 ملیت) و عضویت افتخاری انجمن گاما، سیگما دلتای دانشگاه فیلیپین واقع در لوس بانیوس فیلیپین (1996) و جایزه بهترین مقاله علمی از فدراسیون انجمن‌های علوم زراعی فیلیپین (1996) از دیگر افتخارات علمی دکتر قره یاضی است.

گفتنی است، پیش از این دکتر جواد توکلیان، نماینده سابق ایران در سازمان خواروبار جهانی و رئیس اسبق موسسه تحقیقات علوم دامی کشور، ریاست پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی را عهده دار بود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۲-۱۱-۰۵ ۱۱:۴۳

درست است که دکتر قره ياضي براي پژوهشکده زحمات زيادي را کشيده اند و شايد هم بتوان گفت به حق بر اين مسند مجددن تکيه زدند ولي فراموش نکنيم هنوز ايشان پاسخگويي مناسبي را در خصوص ورود جلبک آزولا و ضربات آن به تالاب انزلي و همچنين بحث ورود غير کارشناسي و عدم اعمال پروتکلهاي ايمني زيستي بر روي برنجهاي تراريخته نداشته اند. اميدواريم حداقل اين پاسخگوييها انجام شود.

avatar
۱۳۹۲-۱۱-۰۵ ۱۲:۴۲

تبريک به آقاي دکتر قره ياضي. خدا رو شکر که سکان کشتي بيوتکنولوژي کشاورزي کشور به دست ناخداي شايسته افتاد. آقاي دکتر تو رو خدا بيوتکنولوژي کشاورزي را نجات بدهيد ما داريم غرق ميشيم!

avatar
۱۳۹۲-۱۱-۰۶ ۰۸:۴۲

خيلي خوشحال شدم. چه خبر خوبي براي جامعه بيوتکنولوژي کشور. دکتر قره ياضي دانشمند بسيار بزرگي است.