• یکشنبه / ۱ آذر ۱۳۹۴ / ۱۴:۱۹
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 94090100531
  • خبرنگار : 30057

رییس صندوق حمایت از پژوهشگران عنوان کرد

برنامه آمریکا برای افزایش محققان به 26 میلیون نفر/عدم فعالیت پژوهشی 80 درصد استادان ایرانی

برنامه آمریکا برای افزایش محققان به 26 میلیون نفر/عدم فعالیت پژوهشی 80 درصد استادان ایرانی

رییس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران با بیان این که تاکنون 30 کرسی پژوهشی و تعداد 29 گرنت به اساتید و محققان اعطا شده است، گفت: زمان اعطای این کرسی پنج ساله است و در صورتی که اساتید همکاری خارجی معرفی کنند،‌ پنج سال به زمان کرسی پژوهشی اعطا شده اضافه خواهد شد.

رییس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران با بیان این که تاکنون 30 کرسی پژوهشی و تعداد 29 گرنت به اساتید و محققان اعطا شده است، گفت: زمان اعطای این کرسی پنج ساله است و در صورتی که اساتید همکاری خارجی معرفی کنند،‌ پنج سال به زمان کرسی پژوهشی اعطا شده اضافه خواهد شد.

به گزارش خبرنگار علمی ایسنا دکتر نصرت‌الله ضرغام در در نشست مشترک با رییس جهاد دانشگاهی با اشاره به رشد کمی آموزش عالی در پس از انقلاب افزود: تعداد دانشجویان کشور در قبل از انقلاب 200 هزار دانشجو بوده است ضمن آن بسیاری از دانشگاه‌های کشور فاقد دوره‌های تحصیلات تکمیلی بودند.

وی با تاکید بر این که در حال حاضر بیش از چهار میلیون دانشجو در کشور در حال تحصیل هستند، اظهار داشت: در مقابل ما بیکاری فارغ التحصیلان مواجه هستیم که لازم است به آن پرداخته و راهکارهای حل این معضل ارائه شود.

ضرغام با بیان این که رشد کمی آموزش عالی، تحقیقات دانشگاهی را تحت الشعاع قرار داده است، ادامه داد: مطالعاتی که در سال‌های گذشته انجام شد نشان داد که در حوزه پزشکی 19 درصد و در دانشگاه‌های وابسته به وزارت علوم 22 درصد از اساتید مشغول به فعالیت‌های تحقیقاتی و پژوهشی هستند.

رییس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوری ایران، ارتباط با صنعت را از زمینه‌های توسعه تحقیقات در دانشگاه‌ها ذکر کرد و یادآور شد: در ابتدای انقلاب اسلامی موضوع ارتباط دانشگاه با صنعت مطرح بود و امروزه نیز این موضوع مطرح است در حالی که تاکنون نتوانسته‌ایم به این هدف نایل شویم.

وی تنها بخشی که توانسته ارتباط موثر میان دانشگاه و صنعت ایجاد کند را بخش نظامی دانست و خاطر نشان کرد: اگر رویکرد ما به صنعت رویکرد سنتی باشد ارتباط موثر میان دانشگاه و صنعت ایجاد نخواهد شد.

ضرغام با اشاره به ضرورت نقش صندوق حمایت از پژوهشگران در توسعه فعالیت‌های پژوهشی کاربردی، گفت: در این راستا حمایت از برترین پایان نامه‌های دوره تحصیلات تکمیلی در دستور کار این صندوق قرار دارد و ما پیشنهاد کردیم به منظور کاربردی شدن نتایج پایان نامه‌ها در زمینه حل مشکلات کشور، محدودیت زمانی برای اجرای پایان نامه‌های دوره دکتر برداشته شود.

تلاش کشورها برای جذب نخبگان

رییس مشاور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به تصمیم کشور چین ایجاد زمینه برای جذب نخبگان چینی، گفت: کل دارایی‌های فکری اتحادیه اروپا 20 درصد، آمریکا 33 درصد و ژاپن 25 درصد است و آمریکا درصدد است تعداد پژوهشگران، اساتید و محققان خود را تا سال 2020 به 26 میلیون نفر افزایش دهد و این اقدام به این معنا است که این کشور دروازه‌های خود را به روی اساتید و دانشمندان باز کرده ‌است.

وی با اشاره به وضعیت مطلوب کشور در زمینه نیروی انسانی، خاطر نشان کرد: لازم است این نیروها مورد حمایت قرار گیرند.

حمایت‌های صندوق حمایت از پژوهشگران

رییس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور با اشاره به تسهیلات این صندوق به پژوهشگران و اساتید کشور، با تاکید بر این که 70 درصد اقدامات این صندوق مشابه بنیادهای علم سایر کشورها است، اظهار داشت: تاکنون 30 کرسی پژوهشی و تعداد 29 گرنت به اساتید و محققان اعطا شده است.

وی زمان اعطای این کرسی را 5 سال دانست و ادامه داد: در صورتی که اساتید همکاری خارجی معرفی کنند،‌ پنج سال به زمان کرسی پژوهشی اعطا شده اضافه خواهد شد.

ضرغام با تاکید بر این که 72 درصد از محققان ایرانی مقیم خارج علاقه مندی خود را برای کمک به توسعه فناوری کشور اعلام کردند، افزود: در کرسی‌های پژوهشی اساتید می‌توانند علاوه بر انجام فعالیت‌های پژوهشی به جذب دانشجویات دکتری و پسادکتری (سالانه یک تا دو نفر) و ‌شرکت در همایش‌های بین المللی اقدام کنند.

وی انتشار 430 مقاله ISI‌ و اجرای 109 پروژه تحقیقاتی را از دستاوردهای اعطای کرسی‌های پژوهشی دانست و یادآور شد: از آنجایی که ارتقای استادیاران جوان زمان بر است از این رو کرسی‌های پژوهشی می‎توانند یک تا دو استادیار جوان را به همکاری دعوت کنند.

تعداد طرح‌های مصوب در صندوق حمایت از پژوهشگران

ضرغام نسبت طرح‌های مصوب این صندوق را به طرح‌های دریافتی 36 درصد ذکر کرد و ادامه داد: تاکنون 785 طرح با دانشگاه‌ها بر اساس امضای تفاهم نامه اجرایی شده است.

وی افزود: در سال 94، 683 طرح به صندوق ارسال شد که از این تعداد 238 طرح به منظور ارائه حمایت به تصویب رسید.

حمایت صندوق از ثبت بین المللی اختراعات

وی با تاکید بر این که سالانه 10 هزار و 500 اختراع داخلی به ثبت می‌رسد، گفت: برای ثبت بین المللی اختراعات هزینه‌ای بالغ بر هفت تا 10 هزار دلار نیاز دارد که کل این هزینه‌ها برای اختراعات برتر از سوی صندوق پرداخت خواهد شد.

به گفته رییس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور، تاکنون 40 اختراع از سوی صندوق به ثبت بین الملل رسیده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha