• یکشنبه / ۱۱ بهمن ۱۳۹۴ / ۰۵:۵۷
  • دسته‌بندی: سایر ورزش‌ها
  • کد خبر: 94111106460
  • خبرنگار : 90047

انتقاد مربیان به پایین بودن سطح دوره پیشرفته بدنسازی و هزینه یک‌میلیونی

انتقاد مربیان به پایین بودن سطح دوره پیشرفته بدنسازی و هزینه یک‌میلیونی

دومین دوره بدنسازی پیشرفته ویژه‌ مربیان حر‌فه‌ای و نیمه حر‌فه‌ای رشته‌های مختلف ورزشی در حالی با حضور پروفسور اینیگو موجیکا، بدنساز اسپانیایی به مدت یک هفته‌ توسط پژوهشگاه تر‌بیت ‌بدنی و علوم ورزشی در دانشکده تر‌بیت ‌بدنی دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد که اکثر مربیان شرکت کننده در این دوره نسبت به سطح علمی آن معترض بودند.

دومین دوره بدنسازی پیشرفته ویژه‌ مربیان حر‌فه‌ای و نیمه حر‌فه‌ای رشته‌های مختلف ورزشی در حالی با حضور پروفسور اینیگو موجیکا، بدنساز اسپانیایی به مدت یک هفته‌ توسط پژوهشگاه تر‌بیت ‌بدنی و علوم ورزشی در دانشکده تر‌بیت ‌بدنی دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد که اکثر مربیان شرکت کننده در این دوره نسبت به سطح علمی آن معترض بودند.

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، این دوره بدنسازی پیشرفته برای دانش افزایی و ارتقای سطح علمی مربیان برگزار شد اما برخی مربیان شرکت کننده با انتقاد نسبت به پایین بودن سطح کیفی مطالب ارائه شده و تسلط نداشتن اساتید داخلی نسبت به ارائه و انتقال مطالب به مربیان، سطح دوره را غیرحر‌فه‌ای و در حد مربیان درجه سه عنوان می‌کنند و معتقدند اکثر مطالب ارائه شده تکراری، مبتدیانه و از بعد علمی در سطح مربیان ملی و باشگاهی نبود. این در حالی است که از هر شرکت کننده مبلغ یک میلیون تومان هم دریافت شده است.

آینا هسویان مربی بدنساز تیم سوپر لیگ بسکتبال ذوب آهن که خود نیز ورزشکار تیم ‌ملی دراگون بوت است، می‌گوید: انتظار داشتم مطالب ارائه شده در این دوره برای مربیانی که اکثر آنها در سطح ملی و بین‌المللی کار می‌کنند، کاربردی‌تر و در سطح مربیان ملی باشد. اما بیشتر مطالب تکراری و یادآور عناوینی بود که قبلا یاد گرفته بودیم. در حقیقت تصور نمی کردم با پرداخت یک میلیون تومان برای شرکت در دومین دوره بدنسازی پیشرفته، تنها شاهد ارائه مطالب تکراری و از نظر بعد علمی در سطح پایین باشیم.

وی با اشاره به این که ارائه مطالب علمی ارائه شده توسط اساتید به ویژه‌ توسط «نعیما خواجوی» در سطح بسیار پایینی بود و تاثیری در ارتقاء سطح علمی مربیان بدنسازی نداشت، گفت: قدرت انتقال مطالب علمی از سوی وی به حدی پایین بود که واقعا نمی دانم این مدرس علمی دوست نداشت مطالب را به خوبی ارائه دهد یا این که فقط به دنبال آن بود تا با پر کردن ساعت تدریسش، رفع مسئولیت کند. هر چند خواجوی از نظر تئوری و عملی بار علمی‌اش بالا است، اما شاید حوصله ارائه مطالب به مربیان را نداشت.

سمانه حمیدی، مربی پایگاه قهرمانی استان خراسان رضوی نیز با انتقاد نسبت به مبتدیانه بودن سطح این دوره که توسط توسط پژوهشگاه تر‌بیت ‌بدنی و علوم ورزشی برگزار شد، افزود: انتظار داشتم وقتی دوره تحت عنوان بدنسازی پیشرفته برای مربیان حر‌فه‌ای و نیمه حر‌فه‌ای است سطح آن تخصصی‌تر، دقیق‌تر و از دامنه علمی بالایی برخوردار باشد تا حداقل نسبت به هزینه‌ای که برای شرکت در دوره کرده بودیم چیزی به بار علمی‌مان اضافه شود اما سطح مطالب ارائه شده به حدی پایین بود که به نظرم حضور در این دوره تنها وقت هدر دادن بود تا ارتقای سطح علمی.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا مطالب ارائه شده از سوی موجیکا نیز در سطح پایین و تکراری بود؟ خاطر‌نشان کرد: ما تصور می کردیم وی از ابتدای شروع دوره به عنوان مدرس حضور داشته باشد، اما زمان تدریس موجیکا را به انتهای دوره یعنی روز پنجشنبه و جمعه موکول کردند تا مربیان به ناچار در تمام جلسات دوره حضور پیدا کنند. از این که برای شرکت در این دوره مبلغ یک میلیون تومان هزینه کردم، راضی نیستم.

حمیدی تصریح کرد: زمانی که به اساتید می‌گفتیم در مورد موضوع خاصی که مربوط به رشته‌مان بود، اشکال داریم و از آنها سوال می‌پرسیدیم در پاسخ می‌گفتند "کتاب‌های بدنسازی و علم تمرین را مطالعه کنید." اگر قرار بود اشکالات خود را از طریق خواندن کتاب برطرف کنیم چه نیازی به صرف این همه هزینه بود.

وی گفت: دومین دوره بدنسازی پیشرفته تنها تکرار مطالب تئوری بود و از نظر عملی و کاربردی تاثیر زیادی در ارتقای سطح علمی مربیان نداشت.

فرهاد پورحسین‌زاده، مربی بدنساز از استان البرز نیز ضعف اصلی این دوره را ترجمه اطلاعات و مطالب از انگلیسی به فارسی عنوان کرد و گفت: توضیح و انتقال مطالب از انگلیسی به فارسی از سوی اساتید داخلی به حدی ضعیف بود که مربیان هیچ چیز جدیدی یاد نمی‌گرفتند و در یادگیری مطالب دچار سردرگمی بودند.

وی افزود: پژوهشگاه تر‌بیت ‌بدنی و علوم ورزشی از این که متولی برگزاری چنین دوره‌هایی است، روند رو به رشد و گام مثبتی را برای ارتقای سطح علمی مربیان برداشته است اما به عنوان مربی بدنساز انتظار داریم حداقل در پایان دوره چیزی به علم‌مان اضافه شود، نه این که تخلیه اطلاعاتی شویم.

حسین‌زاده یکی دیگر از اشکالات دوره را، پایبند نبودن اساتید به یک معیار مشخص و هدفمند هنگام تدریس دانست و گفت: مطالب ارائه شده به حدی شاخه به شاخه بود که ما نمی دانستیم از نظر بار علمی در سطح پایین قرار داریم یا سطح بالا. انتظار داشتیم سطح علمی مطالب ارائه شده به صورت هدفمند و اصولی بیان می‌شد تا دقیقا می دانستیم از نظر علم بدنسازی در چه سطحی قرار داریم و ایراد کارمان کجاست؟

دکتر تکتم بیدل، سرمربی تیم ‌ملی جوانان و نو‌جو‌ا‌نان جودو نیز بر این باور بود که اطلاع رسانی در خصوص این دوره آن طور که تبلیغ کرده بودند و قرار بود در این دوره مباحثی همچون تمرینات هوازی، طراحی تمرینات قدرتی، تعیین میزان بار تمرین، طراحی تمرینات استقامتی و تمرینات کششی و انعطاف‌پذیری و پلی متریک با هدف ارتقای سطح دانش مربیان مورد تدریس قرار بگیرد، این طور نبود.

او در این باره توضیح داد: موضوعات مطرح شده بسیار مبتدی و سطح پایین بود به طوری که هیچ کدام از محورهایی که در تبلیغات این دوره عنوان شده بود، مورد تدریس قرار نگرفت. ضمن این که در خصوص تمرینات قدرتی که توسط دکتر خواجوی تدریس شد، سطح مطالب ارائه شده در حد مربیان ملی نبود و وی در این زمینه تنها روی یک رشته و آن هم وزنه‌برداری تمرکز کرده بود و مرتب عنوان می‌کرد که یک و‌ز‌نه‌بر‌د‌ار‌ چگونه لیفت و اسکات کند. مگر دوره فقط در خصوص رشته و‌ز‌نه‌بر‌د‌ار‌ی بود که از پاسخ به سایر سوالات امتناع می‌کرد؟! به طوری که اگر کسی سوالی راجع به سایر رشته‌ها از خواجوی می‌کرد، در پاسخ می‌گفت این سوال مناسب نیست و پاسخگو نبود. به نظر می‌رسید احاطه وی تنها بر روی رشته و‌ز‌نه‌بر‌د‌ار‌ی بود نه سایر رشته‌ها.

تکتم ا‌ضافه‌ کرد‌: من 15 سال است که قهرمان ملی جودو هستم و تمام اطلاعاتی که در این دوره توسط اساتید به مربیان ارائه شد، قدیمی و بار علمی زیادی نداشت. متاسفانه به نظر می رسید کلاس فقط برای مربیان سطح پایین و درجه سه پیش‌بینی شده بود، نه برای مربیان ملی و باشگاهی.

وی از دکتر حمید رجبی و سپس آقاعلی نژاد به عنوان بهترین مدرسان این دوره نام برد و گفت: تنها این دو استاد در انتقال مطالب به مربیان عملکرد موفقی داشتند. دوست داشتم که کلاس کاربردی‌تر و عملیاتی‌تر بود تا تئوری‌، تا هر کسی بنا به رشته خود به بار علمی‌اش اضافه می‌کرد، ولی با وجود هزینه‌هایی که انجام دادیم، این دوره بدنسازی بر خلاف تصورات ما بود.

این مربی تیم ‌ملی در ادامه خاطر‌ نشان کرد: برای حضور در این کلاس یک میلیون تومان هزینه کردیم، اما این هزینه فقط صرف کلاس و برپایی دوره بود. با وجود این که خوابگاههای دانشگاه تربیت مدرس به دلیل امتحانات دانشجویان خالی است، اما مسوولان برگزار کننده حاضر نشده بودند که خوابگاه این دانشگاه را در اختیار مربیان قرار دهند تا مجبور شوند هزینه جداگانه‌ دیگری برای در نظر گرفتن هتل و ایاب و ذهاب پرداخت کنند.

اما دکتر حمید آقاعلی نژاد، مدرس این دوره در ارزیابی از این دوره نسبت به دوره قبل، به ایسنا گفت: با توجه به بازخورد خوبی که از دوره اول برگزاری بدنسازی پیشرفته داشتیم، سعی کردیم در این دوره با تغییر محتوا و کاربردی کردن مطالب، دوره را باکیفیت‌تر از قبل برگزار کنیم تا از نظر بعد علمی و دانش افزایی، مربیان بدنساز را به جایگاه خوبی ارتقاء دهیم.

وی در‌ رابطه با برخی انتقادات که از سوی مربیان در خصوص مدرسان این دوره مبنی بر پایین بودن سطح علمی آنها شده است، گفت: تمام تلاشمان بر این بود که با تغییر محتوا و حتی تغییر برخی از مدرسان، اطلاعات مربیان را به‌روز کنیم و سطح علمی آنها را افزایش دهیم به طوری که در این دوره نیز سعی کردیم از وجود موجیکا که یکی از بهترین مدرسان بدنساز دنیا از اسپانیاست و چندین ورزشکار المپیکی را تا به امروز تربیت کرده، استفاده کنیم تا موضوعات ارائه شده را با کیفیت بهتری به مربیان بدنساز انتقال دهیم. حتی سرفصل‌هایی که برای این مدرس در نظر گرفتیم براساس تخصص خود موجیکا بود.

آقاعلی نژاد در پاسخ به این پرسش که هدف پژوهشگاه تر‌بیت‌بدنی از برگزاری این دو دوره بدنسازی پیشرفته برای مربیان ملی و باشگاهی چه بوده است؟ تصریح کرد: دوره‌ای که پژوهشگاه تر‌بیت ‌بدنی برگزار می‌کند کامل‌ترین دوره بدنسازی است که سعی کردیم تمام مباحث بدنسازی را در طی هفت روز با محتوای بالا و با دانش روز بدنسازی به مربیان ارائه دهیم زیرا احساس می‌شود نیازی که جامعه ورزش به دوره‌های بدنسازی در شرایط کنونی دارد، مشکل اصلی تیم‌های باشگاهی و ملی است و ما سعی کردیم با برپایی این دوره تا حدودی این نیاز را مرتفع نماییم.

وی در پایان تاکید کرد: امیدوارم تمام مربیانی که در این دوره و دوره قبل شرکت کرده‌اند، با ارتقای دانش و به‌روز کردن اطلاعات علمی خود، شیوه‌های علمی بدنسازی را به درستی به ورزشکاران ملی و جامعه ورزش انتقال دهند تا در رویداد المپیک بهترین عملکرد را از سوی ورزشکاران المپیکی شاهد باشیم.

انتها‌ی‌ پیا‌م

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۴-۱۱-۱۱ ۱۰:۲۹

بنده دانشجوي اين اساتيد بودم واقعيت اينه اساتيد دانشگاهي مطالبي که ارايه ميدن از همان پاور پوينتهاي سر کلاس هست که بعضا قديمي و غير کاربردي هستند و اين مطالب براي دوره هايي که عملي هستند کاربرد ندارند مشکل ديگر به روز نبودن اساتيد هست استادي که کل هفته مشغول برگزاري کارگاه هست و حتي وقت هدايت و راهنمايي دانشجوها و پايان نامه هايي که تحت هدايتش هستن رو نداره وقتي براي مطالعه و به روز کردن مطالب خود نداره مطلب مهم تر هم پايين اوردن سطح پژوهشگاه تا حد برگزاري دوره مربيگري و درامد زايي هست که هدف پژوهشگاه چيز ديگري ميباشد