• یکشنبه / ۲۱ آذر ۱۳۹۵ / ۱۵:۲۵
  • دسته‌بندی: پژوهش
  • کد خبر: 95092112799
  • منبع : پژوهشگاه علوم انسانی

رییس پژوهشگاه علوم انسانی مطرح کرد؛

«مسأله‌محوری»، زیربنایی‌ترین اصل پژوهشگاه در حوزه علوم انسانی

«مسأله‌محوری»، زیربنایی‌ترین اصل پژوهشگاه در حوزه علوم انسانی

رییس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی گفت: زیربنایی‌ترین اصلی که پژوهشگاه برای بالندگی خود و علوم انسانی مورد توجه قرار می‌دهد، "مسأله‌محوری" است.

به گزارش ایسنا، دکتر حسینعلی قبادی در اولین روز از مراسم هفته پژوهش با تبریک میلاد پُربرکت پیامبر گرامی و تهنیت و شادباش به مناسبت هفته پژوهش اظهار کرد: ضمن عرض خیر مقدم به دکتر روشن، معاون حقوقی و امور مجلس وزیر  علوم و همراهانش از توجه ویژه وی و همه معاونان وزیر به علوم انسانی تشکر می‌کنم که تاکنون حمایت و عنایت ویژه به علوم انسانی داشته‌اند.

دکتر قبادی گفت: خوشبختانه مراسم هفته پژوهش در فضایی درون‌زا و دانایی محور برنامه‌ریزی شده و به خوبی پیش می‌رود. در سال 93 هفته پژوهش، با شعار «پژوهش، منشأ پیشرفت» برگزار شد. در همان سال برنامه توسعه راهبردی پژوهشگاه با ماهیتی گفتمان مدار و درون‌زا به‌وسیله قاطبه اعضای هیأت علمی پژوهشگاه طراحی و در نهایت به تصویب هیأت امناء رسید که جا دارد از زنده‌یاد دکتر صادق آیینه‌وند (رییس پیشین پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی) هم یادی کنیم که جایش نزد ما خالی است.

وی افزود: مراسم هفته پژوهش در سال 94 با شعار «پژوهش، جامعه و توسعه پایدار» برگزار شد تا اینکه امسال، هفته پژوهش در سایه نام مولود مهربانی و پیام‌آور آزادگی، حضرت محمد مصطفی (ص) و شعار «مسأله‌مندی در پژوهش» آغاز می‌شود. پیامبر گرامی اسلام نیز به همین دلیل که مسأله‌شناس بودند از یثرب به مدینه حرکت کردند و در آن زمان و ازجامعه متحوش جامعه‌ای آرمانی همچون مدینه و مکه را تحویل مردم دادند که فرمودند: «متحد جان‌های شیران خداست            جان خوکان و سگان از هم جداست»

دکتر قبادی تأکید کرد: مسأله‌مندی در پژوهش ما نیز به منزله نورافکن عبور از ظلمت و عقب‌افتادگی به دنیای روشن پیشرفت و توسعه پایدار است، باید کوشش کنیم در سایه عنایت آن پیامبر گرامی از طریق سرلوحه قرار دادن مسأله‌مندی در پژوهش‌ها، نتایجی اثرگذار، سودمند و ماندگار برجای بگذاریم.

وی ادامه داد: پژوهشگاه درحالی در سال 1395 هفته پژوهش را گرامی می‌دارد که حرکت برنامه‌مدارِ فعالیت‌های پژوهشگاه در سایه یک انضباط درون‌زای نهادمند به سوی ارتقای کیفیت پیش برده می‌شود، به نحوی که تولید سرانه علم را از مرز 1.5 گذرانیده، ساماندهی متناسب و کاربردی‌گرایانه پروژه‌های تحقیقاتی پژوهشگاه با قلب مسائل و مشکلات اجتماعی مرتبط شده، شبکه نخبگانی علوم انسانی فراگیر در سطح ملی، بویژه با آغاز مرحله اجرایی طرح اعتلا، با تعمیق ارتباط پژوهشی با قریب به 2000 استاد و محقق با پژوهشگاه محقق کرده است.

دکتر قبادی در ادامه سخنانش با اشاره به اینکه روابط بین‌الملل پژوهشگاه در آستانه تعمیق، جهت‌مندی و جهش قرار گرفته است، گفت: با پیشرفت مراحل اجرایی طرح کلان ملی اعتلا و ساماندهی علوم انسانی معطوف به پیشرفت کشور و آغاز مراحل اجرایی چند طرح بزرگ کاربردی، منزلت ملی پژوهشگاه و اثرگذاری نتایج طرح‌های آن ارتقاء یافته، کیفیت مقاله‌ها، پروژه‌های تحقیقاتی و تولیدات علمی و سطح دانشجویی تحصیلات تکمیلی پژوهشگاه مسیر ارتقاء را می‌پیماید.

رییس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی افزود: با راهبرد اول برنامه توسعه پژوهشگاه یعنی دانایی‌محوری، پژوهشگاه کانون گرم گفتگومداری، تعامل، مفاهمه همراه با تعاطی جدی اندیشه‌ای، علمی، نظری و عملی و جهش درون‌زا به پیش می‌رود. با راهبرد چهارم و ششم و هشتم برنامه، یعنی توسعه پژوهش، تأثیرگذاری بر سیاست‌ها و برنامه‌های ملی و توسعه مناسبات فراگیر و شبکه‌سازی علوم انسانی، برنامه‌مداری، نظم‌گرایی، تمحض‌محوری، تفحص‌گرایی فردی و سازمانی، زیست پژوهشگرانه، کوشش بین‌رشته‌ای، نگاه شبکه‌ای و تقویت شبکه نخبگانی علوم انسانی با مشارکت فعال در طرح اعتلا و شورای بررسی متون برجسته‌تر شده است. به روزتر شدن پژوهش‌ها و حرکت در مرزهای دانش و گسترش روابط بین‌المللی و تقویت مراکزی مانند مرکز اسناد فرهنگی آسیا، افق‌های روشن‌تری را فراروی پژوهشگاه می‌گشاید.

دکتر قبادی ادامه داد: پژوهشگاه با آنکه به منظور تقویت جنبه مسأله‌مندی و رویکرد کاربردی عمیقاً به طرح‌های کارفرمایی توجه دارد، مسأله خطیر "فرهنگ و تمدّن" را در رأس فعالیت‌های خود قرار داده و بر آن است که کارکرد اصلی علوم انسانی "فرهنگ‌سازی" است، خود این ادعا که علوم انسانی می‌تواند "کاربردی" باشد یعنی انتقال نگاه فرهنگی و لحاظ کردن الزامات فرهنگی در اداره امور جامعه، این ادعا که «علوم انسانی ظرفیت فرهنگ‌سازانه، فناورانه، راهگشا و ... را دارد، پس با فناوری ارتباط برقرار می‌کند و می‌تواند مسأله و راه‌ حل و مشکل را رفع کند»، به‌معنای جدی انگاشتن رسالت فرهنگ‌سازانه علوم انسانی است. باید اندیشید که بشر بعد از اجتماعی شدن بر اساس فرآورده زندگی اجتماعی یعنی فرهنگ و تمدن، به اهداف و مقاصد خود می‌رسد؟ باید توجه داشته باشیم علوم انسانی می‌تواند فرهنگ بیافریند، همچنین علوم انسانی به پیکره اجتماع، روح و حیات می‌بخشد و آن را از حالت مکانیکی و خشک درمی‌آورد. علوم انسانی به‌این‌گونه مقولات که اساس فرهنگ و تمدن و مفاهیم و تصورات بنیادی است، می‌پردازد و نیز به توسع ذاتی این حوزه‌ها و آسیب‌ها و آفات و انحرافات و حتی به مسائل و معضلات مناطق تماس فرهنگ‌ها و ملت‌ها و حساسیت‌ها و ناآشنایی‌های نخستین این تلاقی‌ها و ... با هدف ایجاد منطقة‌الفراغ برای اندیشیدن توجه دارد. علوم انسانی گوهر فرهنگ و سازنده فرهنگ‌ است و به تعبیر مقام معظم رهبری درحقیقت علوم انسانی روح جامعه است.

بر اساس اعلام روابط عمومی پژوهشگاه، دکتر قبادی در پایان گفت: زیربنایی‌ترین اصلی که پژوهشگاه برای بالندگی خود و علوم انسانی کشور به عنوان شیرازه همه رویکردها، اقدامات و فعالیت‌های خود باید در مرکز توجه قرار دهد، مسأله‌محوری است. بر پایه این رکن رکین است که همه کوشش‌های ما معنادار، جهت‌مند و منطبق با بهره‌وری واقعی و هم‌افزایی کامل خواهد بود. مسأله‌محوری پژوهشگاه را به سمت فعالیت‌های بین‌رشته‌ای، حرکت در مرزهای دانش و حضور در قلب مسائل اجتماع و درک نیازها و پرسش‌های جامعه قرار خواهد داد و پیام مرکزی و چشم‌انداز و مأموریت‌های برنامه توسعه راهبردی پژوهشگاه نیز چنین است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha