به گزارش سرویس بازار ایسنا، سید ابوطالب نجفی در حاشیه ششمین همایش بانکداری الکترونیکی و نظامهای پرداخت، افزود: همایشهایی نظیر همایش بانکداری الکترونیکی و نظامهای پرداخت، محلی است که صنعت بانکی کشور با نوآوریها در صنعت و فنآوری مواجه میشود؛ ضمن این که شرکتکنندگان با سیاستهایی که رگولاتورهایی مانند بانک مرکزی و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در نظر دارند، آشنا میشوند.
وی اظهار داشت: به عبارت دیگر در این همایش تبادل اطلاعات میان بانکها و شرکتهای آی تی صورت میگیرد و بر اساس این اطلاعات سیاستهای جدید استوار میشود.
نجفی در ادامه در خصوص ضرورتهایی که باید در این همایش لحاظ شود و جای آن در سالهای گذشته خالی بوده است، گفت : شاید بهتر است در فاصله یک سالی که بین دو دوره برگزاری همایش بانکداری الکترونیک وجود دارد پایش دقیقی توسط گروهی مشخص صورت بگیرد تا مشخص شود آیا شبکه بانکی و شرکتهای فعال در این حوزه در مسیر اهداف تعیین شده در هر دوره از همایش حرکت کردهاند یا خیر؟ اگر حرکتی صورت گرفته تا چه اندازه پیشرفت حاصل شده است؟
نجفی خاطرنشان کرد: وقتی میگوییم نقشه راهی برای سیستم بانکی داریم که در سال ۱۴۰۴ محقق میشود باید مکانیزمهای برنامهریزی را هم تعریف کنیم؛ یعنی مکانیزمهایی برای اندازهگیری به وجود آوریم. ما در سه سال گذشته بارها در همین همایش و در مجموعه بانک مرکزی از حرکت به سوی اهداف تعیین شده در سال ۱۴۰۴ خورشیدی گفتهایم اما در این خصوص باید چند شاخص عمده هم تعریف کنیم که قابل اندازهگیری باشد.
وی ادامه داد: در مرحله بعد در دوره آتی این همایش باید اعلام شود که بر اساس این شاخصهای تعریف شده و قابل اندازهگیری، چه میزان به اهداف خود نزدیکتر شدهایم یا اگر در شاخصی پیشرفتی حاصل نشده ناشی از چه دلایلی بوده است؛ به عنوان مثال وقتی وزیر اقتصاد از اول شدن جایگاه ایران در منطقه در سال ۱۴۰۴سخن میگوید باید به این نکته هم اشاره کند که در چه زمینهای و با چه ابزاری انتظار میرود به رتبه اول برسیم ضمن این که قطعا همزمان با پیشرفت ما، دیگر کشورهای منطقه هم به تلاش و پیشرفت ادامه خواهند داد و درجا نخواهند زد.
به عبارت دیگر باید مشخص شود در چند سال اخیر در کدام شاخصها به پیش رفتهایم و به اهداف خود نزدیکتر شدهایم؛ به این ترتیب جای چنین پایشی در برگزاری این همایش خالی به نظر میرسد.
وی در خصوص عملکرد شرکت خدمات انفورماتیک نیز تصریحکرد: شرکت خدمات انفورماتیک دو بال دارد؛ یکی مسئولیت های حاکمیتی و دیگری عملکرد رقابتی.
نجفی در ادامه تصریح کرد: در بخش حاکمیتی، شرکت با نظر و سفارش بانک مرکزی، سامانههایی را به وجود می آورد و سرویسهایی را ارائه میکند که از جمله آنها میتوان به "پیوند" اشاره کرد.
هرسال علاوه بر اینکه پایداری تراکنشها در این سامانهها افزایش مییابد بر حجم تراکنشها نیز افزوده میشود. به عبارت دیگر سالانه میزان تراکنشهای انجام شده 20 تا 25 درصد افزایش مییابد.
نجفی افزود : این یعنی استقبال مردم از بانکداری الکترونیکی و به تبع این اقبال طبیعتا باید زیرساختها نیز تقویت شود به عبارت دیگر ضروری است زیرساختها قابلیت سرویسدهی با پایداری و امنیت بالا را داشته باشد، ضمن این که باید اعتماد عمومی به دست آمده نیز تقویت شود چون اگر این اعتماد از دست برود مردم به بانکداری سنتی و شعبهها بازمیگردند و طبیعتا شعبهها پاسخگوی آنها نخواهند بود.
مدیرعامل شرکت خدمات انفورماتیک تاکید کرد: به جز این، باید سرویسهای جدید نیز به وجود آید از جمله سرویسهای جدیدی که اجرای آنها از اهمیت ویژهای برخوردار است میتوان به "پیوند" اشاره کرد .
بخش مهمی از تراکنشهای مردم از طریق تلفنهمراه انجام میشود؛ امنیت این انتقال در شبکه بانکی حائز اهمیت است یعنی مردم باید مطمئن شوند که اطلاعاتشان به صورت امن از این شبکهها عبور میکند به همین دلیل «شبکه پیوند» ایجاد شد.
در این سامانه، در زمان انجام یک تراکنش در موبایل، نیازی به ارسال اطلاعات کارت بانکی نیست و اطلاعات به واسطه شماره موبایل و رمز منتقل میشود.
وی گفت: موضوع دیگری که در دستور کار شرکت قرار دارد ارتباطهای بینالمللی است؛ مردم ما به سفرهای خارجی میروند و بعد از تحریمها مسافران خارجی بسیاری به ایران میآیند اما کارتهای اعتباری بینالمللی آنها در ایران قابل استفاده نیست، بنابراین ما در حال ایجاد زیرساختهایی هستیم که به واسطه آن کارتهای اعتباری خارجی از جمله مسترکارت و ویزا در ایران قابل استفاده شود و کارتهای بانکی ایرانی هم در مرحله اول در کشورهای منطقه و بعد در کشورهای اروپایی قابل بهرهبرداری باشد.
وی تاکید کرد : امضای همراه هم یکی دیگر از سرویسهایی است که در شرکت خدمات انفورماتیک طراحی شده و در تراکنشهایی با عدد و رقم بالا مورد استفاده قرار میگیرد.
نجفی با اشاره به برخی انتقادها در خصوص فعالیت انحصاری شرکت خدمات انفورماتیک تاکید کرد: بانک مرکزی متولی گروهی از سرویس ها به صورت انحصاری است از جمله سامانه ساتنا ،سوئیفت، چکاوک و شاپرک، این سامانهها در اختیار بانک مرکزی است.
وی افزود: در طول سالیان، بانک مرکزی به شرکت خدمات انفورماتیک اعتماد کرده و به این باور رسیده که این شرکت میتواند سامانه ها را در کل کشور پیاده کند تعداد این سامانهها هم زیاد است و شاید به 25 مورد برسد.
به گفته نجفی، البته این اعتماد نیز جواب داده است یعنی در این مدت سرویسدهی تمام سامانههایی که بانک مرکزی به شرکت خدمات انفورماتیک محول کرده به نحو احسن و با کیفیت بالا انجام شده به عنوان مثال وقتی در روزهای پایانی سال بعضی سرویسهای سایر بانکها با افت سرعت مواجه میشود سرویسهایی نظیر شاپرک، شتاب، ساتنا و چکاوک و سوئیفت با پایداری 99 درصدی به فعالیت خود ادامه میدهد.
مدیرعامل شرکت خدمات انفورماتیک تاکید کرد: در بخش رقابتی هم به تعدادی از بانکها سرویسهایی ارائه میکنیم اما در این حوزه رقابت گاهی آزاردهنده میشود. مثلا ما خدماتی را به یک بانک ارائه میدهیم و به عنوان مثال برای کل خدمات سالانه 10 میلیارد تومان دریافت میکنیم اما این بانک از ما به عنوان مشتری جدا میشود و با شرکتی دیگر قرارداد میبندد؛ یعنی برای همان سرویس به عنوان مثال 100 میلیارد تومان پرداخت میکند به هر حال باید شفافیت لازم در هزینههای آی تی بانکها کاملتر شود و بازگشت سرمایه نیز درنظر گرفته شود.
انتهای پیام


نظرات