• یکشنبه / ۱۵ اسفند ۱۳۹۵ / ۱۷:۲۰
  • دسته‌بندی: ایکسنا
  • کد خبر: 95121509894
  • خبرنگار : 71359

راه‌هایی برای درخت‌دار شدن!‌

راه‌هایی برای درخت‌دار شدن!‌

این کشتی که در حال سوراخ‌شدن است،‌ قرار است همه ما را غرق کند؛ آلودگی آب و هوا و خاک،‌ خشک‌شدن بیشتر و بیشتر رودخانه‌ها و تالاب‌ها،‌ پاک‌کردن جنگل‌ها از روی زمین به نفع طرح‌های توسعه صنعتی و کشاورزی و حتی بهره‌برداری‌های غیرقانونی. شما می‌توانید این فهرست را همین‌طور ادامه دهید!‌

زندگی شهری که مد یکی دو قرن اخیر است،‌  می‌تواند کشنده باشد،‌ بادی که از روی بیابان‌های مجاور بلند می‌شود وقتی به شهر می‌رسد آن‌قدر با خودش گرد و غبار می‌آورد که شاید اگر هیچ وقت به شهر نرسد برای همه ما بهتر باشد؛ اما در آن صورت،‌ حجم سرب و ذرات معلق ناشی از سوخت خودروها و کارخانه‌های در کنار شهرها خفه‌مان خواهد کرد، تازه اگر از آلودگی آب و خاک بگذریم!

برای کنارآمدن با این بحران،‌ کشورهای مختلف راه‌های متفاوتی را پیش گرفته‌اند؛ مالیات‌های بیشتر بر استفاده از خودرو و سوزاندن سوخت،‌ رفتن به سمت مصرف کم‌تر پلاستیک و مصنوعات شیمیایی،‌ توسعه طرح خودروهای الکتریکی و حتی ایده‌های بلندپروازانه‌ای مثل شهرهای محیط زیستی که تلاش می‌کند توضیح دهد شهر را چه‌طور می‌شود به جنگلی مناسب برای زندگی تبدیل کرد.

اما همه‌اش این نیست، حتی اگر نه مالیاتی در کار باشد،‌ نه بالابردن استانداردهای سوخت و نه حتی تلاش فوری و دلگرم‌کننده برای مبارزه با جنگل‌زدایی غیرقانونی، می‌شود با برنامه‌ریزی کم‌تر از خودرو استفاده کرد،‌ می‌شود مصرف انواع پلاستیک را کم‌تر کرد،‌ دورانداختن لباس را با برنامه‌ریزی انجام داد و لباس‌هایی که برای طبیعت کم‌ضررتر هستند خرید، همین‌طور برای جایگزین کردن کیسه‌های پلاستیکی، کیسه‌های پارچه‌ای را تبلیغ کرد،‌ علاوه بر این‌ها،‌ اگر فکر می‌کنید باز هم کافی نیست،‌ می‌شود کمک گرفت!

«اسفند» وقت درخت‌کاری است،‌ آشتی با محیط زیست و آوردن گیاهان کوچک به ساختمان‌ها و محل زندگی‌مان،‌ که هم به خاک شهرها کمک می‌کند، هم به هوای خودمان. خرجش پیداکردن یک نهالستان نزدیک خانه و خریدن چند نهال و خاک مناسب است، بعد باید چند موزاییک از حیاط را بکنید و گودال‌هایی برای کاشتن درخت‌ها درست کنید،‌ یک روز کار می‌برد و آخر شب چند موجود زنده به خانه شما اضافه شده است.

اگر هنوز فکر می‌کنید از پس این کارها برنمی‌آیید،‌ راه ساده‌تری هم هست،‌ به شهرداری زنگ بزنید،‌ تهران،‌ مشهد،‌ ارومیه،‌ بابل، اصفهان،‌ ورامین،‌ قم،‌ ایلام،‌ خرم‌آباد،‌ سمنان و بسیاری شهرهای دیگر ایران،‌ آماده هستند که درخواست تلفنی شما را ثبت کنند،‌ به شما نوبت می‌دهند و به خانه می‌آیند تا متناسب با فضایی که در حیاط دارید برای خانه‌تان درخت بکارند،‌ هر درخت در شبانه روز اکسیژن مورد نیاز چهار نفر را تامین می‌کند؛ بنا بر این احتمالا خیلی هم پیشنهاد بدی نیست!

به گزارش ایسنا برنامه‌های احیای جنگل‌ها در میان گروه‌های محیط زیستی هم طرفدارهای زیادی دارد،‌ بیشتر دانشگاه‌ها انجمن‌های حامی محیط زیست دارند که در این وقت سال اردوهای درخت‌کاری برگزار می‌کنند. از مشهورترین‌هایشان انجمن محیط زیست دانشگاه صنعتی شریف است که هر سال در اواخر سال تعدادی از علاقه‌مندان و دانشجویان را با تعدادی نهال به اطراف تهران می‌برد تا بخشی از آسیب‌های واردشده به طبیعت را جبران کنند.

اگر در ایران نیستید،‌ دانشجو نیستید،‌ حیاط خانه‌تان باغچه ندارد،‌ یا نمی‌خواهید دست‌هایتان خاکی شود،‌ برای شما هم استارت‌آپ‌هایی به راه افتاده‌ که می‌توانید به آن‌ها زنگ بزنید و با صرف هزینه‌ای اندک کاشت درخت را به آن‌ها سفارش بدهید تا با پلاکی به نام خودتان در گوشه‌ای از این کشور یک درخت زنده داشته باشید.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha