• یکشنبه / ۲۸ خرداد ۱۳۹۶ / ۱۵:۱۰
  • دسته‌بندی: سیاست داخلی
  • کد خبر: 96032816062
  • خبرنگار : 71381

در گزیده اخبار سیاسی ۲۸ خرداد بخوانید؛

پیام روحانی به امیر قطر/ نظراتی پیرامون کابینه دوازدهم/ اتخاذ اقدام متقابل بر اجرای برجام و...

پیام روحانی به امیر قطر/ نظراتی پیرامون کابینه دوازدهم/ اتخاذ اقدام متقابل بر اجرای برجام و...

پیام حسن روحانی رییس جمهور کشورمان به امیر قطر، اعلام آمادگی روسیه برای توسعه همکاری هسته‌ای با امارات، تمرین مشترک ناوهای نیروی دریایی ارتش ایران و چین، آخرین وضعیت پرونده اسیدپاشی جنوب تهران، تکذیب نقل مکان فرماندهان حماس از قطر به ایران، اتخاذ تصمیمات و اقدامات متقابل از سوی هیات نظارت بر اجرای برجام، نظراتی پیرامون کابینه دوازدهم و... از جمله گزیده اخبار سیاسی ایسنا در روز یکشنبه بیست و هشتم خرداد ۱۳۹۶ است.

روحانی و تمیم

در دیدار معاون وزیر خارجه کشورمان با وزیر خارجه قطر، پیام حسن روحانی رییس جمهور کشورمان به امیر قطراعلام شده است. حسین جابری انصاری معاون عربی آفریقایی وزارت خارجه در دیدار با محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، وزیر خارجه قطر پیام حسن روحانی رییس‌جمهوری کشورمان به امیر قطر را اعلام کرد. پس از آنکه روابط قطر با کشورهای عربستان سعودی، امارات و بحرین رو به تنش گذاشت، جمهوری اسلامی ایران از جمله کشورهایی بود که در راستای نیازها و درخواست‌های قطر به این کشور کمک اقتصادی و غذایی داشته است.

تصمیمات و اقدامات متقابل از سوی هیات نظارت بر اجرای برجام اتخاذ شد. نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی با اعلام این خبر گفت: در جلسه اخیر هیات نظارت بر اجرای برجام، مصوبه مجلس سنای آمریکا به دقت مورد بررسی قرار گرفت و تصمیمات لازم در خصوص انجام اقدامات و فعالیت‌های متقابل اتخاذ شد.علی شمخانی با بیان این‌که انجام این‌گونه اقدامات از سوی آمریکا را  فارغ از نسبت حقوقی آن با برجام، رفتاری خصمانه و غیر قانونی علیه جمهوری اسلامی ایران است افزود: تداوم مسیر غیر سازنده دولت قبلی ایالات متحده آمریکا علیه ایران نشان می‌دهد که حکام این کشور بدون توجه به هنجارهای پذیرفته شده بین‌المللی به دنبال بهانه‌جویی برای افزایش تنش و بی‌ثباتی در منطقه هستند.

ارتش

تمرین مشترک ناوهای نیروی دریایی ارتش ایران و چین در تنگه هرمز آغاز شد. ناوگروه نیروی دریایی ارتش جمهوری خلق چین که ظهر روز پنج‌شنبه در منطقه یکم نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در بندرعباس پهلوگرفته است، دقایقی پیش تمرین مشترک خود را در آب‌های جمهوری اسلامی ایران با ناوهای نیروی دریایی ارتش ایران آغاز کرد. ناوگروه کشور چین متشکل از ناوشکن  Chang Chung ، ناو پشتیبانی Chao Hu ، ناو رزمی Jin Zhou به همراه یک بالگرد به‌منظور تحکیم روابط دوستانه بین دو کشور و ارتقای تعاملات دریایی نیروهای دریایی دو کشور هم‌اکنون در بندرعباس به سر می‌برد. در همین ارتباط امیر دریادار حسین آزاد، فرمانده منطقه یکم امامت نیروی دریایی ارتش به ارائه جزییات برگزاری تمرین مشترک ناوهای نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران و چین، پرداخت.

درباره کابینه دوازدهم

علی‌اکبر کریمی، نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی خواستار بازنگری در زیرسیستم‌های اقتصادی کشور در دولت دوازدهم شد.

ابوالفضل شکوری، یک فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: جابجایی وزراء خیلی مشکلی را حل نمی کند، بنابراین باید دنبال نیروهای تازه نفس باشیم. به طور مثال وزیری که در وزارت صنایع است را اگر به وزارت دیگری منسوب کنند مشکلی راحل نمی کند. وزرای دولت یازدهم که سن بالاتری دارند و خسته شده اند را می‌توان به عنوان مشاور به کار گرفت.

سیده فاطمه ذوالقدر، یک عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی گفت: گزینه‌های احتمالی وزارتخانه‌های صنعت، کشور و کار به ترتیب آقایان حسن یونس سینکی، موسوی لاری و حسین کمالی هستند.

پیام مجرد، عضو شورای مرکزی حزب اسلامی کار با بیان اینکه منتظر حضور زنان و جوانان در کابینه آتی هستیم  گفت: منتظریم تا در کابینه دوم روحانی زنان بیشتری حضور داشته باشند و سن مدیریتی کشور کاهش پیدا کند.

حمیدرضا ترقی، عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی با اشاره به اینکه کابینه فعلی برای ادامه فعالیت در دولت آینده توانایی زیادی ندارد، افزود: برخی از وزرا توفیقی در فعالیت‌های کاریشان نداشتد تا پاسخگوی مطالبات مردمی باشد و به نظر من مجموعا باید 50 درصد کابینه یازدهم تغییر پیدا کند.

محمد آشوری ، یک عضو هیئت‌ رئیسه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بازنگری در کابینه دولت یازدهم برای چالاک سازی دولت یک ضرورت است، اظهار کرد: با توجه به رویکرد دکتر روحانی در دولت دوازدهم و برنامه‌های مدنظرش، چالاک سازی دولت ضرورت تغییر مناسب را ایجاد کرده است و این اتفاق باید حتماً صورت بگیرد.

***

سردار سرلشکر صفوی

سردار سرلشکرپاسدار سیدیحیی صفوی دستیار و مشاور عالی فرمانده کل قوا در جمع پرسنل و نیروهای تحت آموزش آموزشگاه شهید مدرس نیروی زمینی سپاه در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری با تشریح شرایط سیاسی و امنیتی منطقه جنوب غرب آسیا و راهبرد جمهوری اسلامی ایران گفت: برای آنکه جنگی به سراغمان نیاید باید آمادگی‌های خود را افزایش دهیم و هزینه‌های حفظ آمادگی به مراتب کمتر از هزینه‌های اداره جنگ است. وی افزود:آمریکایی‌ها در عراق و سوریه توان عملیاتی و اطلاعاتی سپاه را درک کرده‌اند.

دبیرکل مجمع نیروهای خط امام با بیان اینکه به بهانه حجاب نمی‌توان به کرامت انسانی لطمه زد گفت: در اسلام نمی‌توان به بهانه برخی احکام مثل حجاب و این‌طور موارد، به کرامت انسانی لطمه زد، حال شما ببیند که چقدر ما در جامعه‌مان از توجه به این موارد اسلامی دور هستیم. حجت‌الاسلام و المسلمین سیدهادی خامنه‌ای در مراسم احیاء شب قدر در موسسه دارالزهراء(س) با اشاره به اینکه برخی با تهمت و افترا در پی حذف جریان های مقابل اند،  افزود :الان به بسیاری از جریان‌ها برای این‌که از صحنه حذف شوند، تهمت زده می‌شود چرا که افرادی که دست به چنین کارهایی می‌زنند، خود را میزان و معیار هم می‌دانند و با معیار آنان برخی جریان‌ها برای اسلام مضر هستند که برای حذف کردن آن جریان‌ها از همین روش‌های غیر اخلاقی و اسلامی استفاده می‌کنند، در حالی که اسلام چنین چیزی را نمی‌پذیرد. همچنین  حجت‌الاسلام والمسلمین محمد مقدم در مراسم شب 23 ماه رمضان در حسینه فاطمه‌الزهراء (س) با اشاره به اینکه مهمترن نقشی که انبیاء در جامعه بشری بر عهده داشتند ایجاد تفکر و اندیشه صحیح در جامعه انسانی بوده است، اظهار کرد: پیامبران که رسالت انسان‌سازی را عهده‌دار بودند، قبل از هر چیزی کوشش می‌کردند برای کرامت، رشد و تعالی انسان اعتبار و اهمیت لازم را به وجود آورند تا انسان‌ها بدانند چه اموری در جامعه مهم و اصل است.این عضو مجمع روحانیون مبارز با بیان اینکه،تحقق عدالت در حکومت علوی مهمتر از عمل اخلاقی فردی است گفت: وضعیت امروز جوامع اسلامی به دلیل فقدان عدالت نبوی و علوی است.

پالایشگاه ستاره خلیج فارس با حضور رییس جمهور

نائب رئیس کمیسیون انرژی با تاکید بر اینکه باید به‌سمت تولید فرآورده به‌جای صادرات مواد خام گام برداریم گفت:‌ خوشبختانه تکنولوژی و فناوری در این صنعت در کشور وجود دارد و ما امکان طراحی و ساخت پالایشگاه را هم داریم.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه کاهش قیمت خودرو مشروط به گسترش بازارهای صادراتی است گفت:کاهش قیمت خودرو  به شرطی امکان‌پذیر است که تیراژ تولید افزایش و بازار فروش توسعه یابد تا صادرات رونق گرفته و روابط بین‌المللی دو و چند جانبه ایران با سایر کشورهای جهان گسترش یابد.

ظریف

ظریف عازم الجزایر شد. الجزایر اولین مقصد سفر وزیر خارجه به سه کشور شمال آفریقاست. سفر ظریف به شمال آفریقا دو روزه و با دعوت رسمی کشورهای الجزایر، موریتانی و تونس انجام می‌شود.وزیر خارجه کشورمان در این سفرها علاوه بر همتایان خود با روسای این کشورها نیز دیدار و گفت‌وگو خواهد کرد.

سفیر روسیه در امارات اعلام کرد که مسکو آمادگی دارد تا واحدهای تولید انرژی هسته‌ای جدیدی را در امارات بسازد. الکساندر افیموف، سفیر روسیه در امارات گفت: ما آمادگی داریم تا پیشنهاد ساخت نیروگاه‌های هسته‌ای و تامین تجهیزات مدرن برای بازفرآوری سوخت و نگهداری پسماند هسته‌ای در اختیار امارات قرار دهیم.

نخست‌وزیر عراق گفت که اگر تمام دنیا را به ما بدهید اجازه نخواهیم داد عراق به دروازه حمله به ایران تبدیل شود. حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق در دیدار با اصحاب رسانه و تحلیل‌گران سیاسی در دفتر رسمی خود گفت: برخی‌ها می‌خواهند که عراق به میدان جنگ بین‌المللی تبدیل شود اما درگیری‌های منطقه هیچ ربطی به عراق ندارد و ما وارد آن نخواهیم شد و اگر تمام دنیا را به ما بدهند یا عراق را آباد کنند اجازه نخواهیم داد که عراق به دروازه حمله به ایران یا میدان جنگ میان آمریکا و ایران تبدیل شود و ما خواستار تفاهم و گفت‌وگو هستیم، اما اگر جنگی به نفع عراق باشد آماده ورود به آن خواهیم بود.

حماس

نقل مکان فرماندهان حماس از قطر به ایران صحت ندارد. یک منبع نزدیک به مقامات فلسطینی، اخبار منتشر شده مبنی بر نقل مکان فرماندهان جنبش حماس از قطر به تهران را تکذیب کرد. روزنامه العرب چاپ لندن که به عربستان سعودی نزدیک است با انتشار خبری مدعی شده است که به منظور کاهش فشار از روی دوحه فرماندهان جنبش حماس از قطر به ایران نقل مکان می‌کنند.

آرم قضایی

قاضی شعبه دهم دادسرای امور جنایی تهران گفت: هنوز نظریه پزشکی قانونی در رابطه با میزان صدمات مصدومان پرونده اسیدپاشی به 14 تن از شهروندان تهرانی اعلام نشده است. قاضی دشتبان درباره آخرین وضعیت پرونده اسیدپاشی در خیابان‌ فداییان اسلام، گفت: همانطور که پیش از این نیز اعلام شد عامل اسیدپاشی دستگیر شده است و تحقیقات در این پرونده همچنان ادامه دارد.

 قاسمی سخنگوی وزارت خارجه اقدام گارد مرزبانی عربستان در تیراندازی به صیاد بوشهری که به کشته شدن این فرد شد را اقدام غیرقانونی و مغایر با اصول مسلم حقوق بین‌الملل دانست.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha