• جمعه / ۲۴ آذر ۱۳۹۶ / ۰۱:۵۲
  • دسته‌بندی: پژوهش
  • کد خبر: 96092212661
  • خبرنگار : 71569

عضو هیات علمی پژوهشگاه رویان تاکید کرد؛

ضرورت اولویت‌بندی در توزیع منابع مالی بین پژوهشگاه‌ها و پژوهشگران

ضرورت اولویت‌بندی در توزیع منابع مالی بین پژوهشگاه‌ها و پژوهشگران

عضو هیات علمی پژوهشگاه رویان گفت: توزیع منابع و به خصوص منابع مالی در حوزه‌های مختلف به پژوهشگاه‌ها، دانشگاه‌ها و پژوهشگران مختلف باید بر اساس اولویت‌بندی‌ها و داوری‌های دقیق‌تری صورت بگیرد.

دکتر محسن بصیری در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا درباره وضعیت پژوهش در کشور اظهار کرد: می‌توان گفت در سال‌های اخیر پیشرفت خوبی در حوزه ژنتیک، سلول‌های بنیادی، پزشکی بازساختی و به طور کلی‌تر علوم زیستی در زمینه‌های پژوهشی مختلف در کشور انجام شده است، بویژه ورود نسل جوان و تحصیل‌کردگانی که فضای علمی خارج از کشور را نیز تجربه کرده‌اند به حوزه پژوهش باعث می‌شود که سطح پژوهش در کشور ارتقاء پیدا کند. اما از نظر من گام بعدی برای توسعه پژوهش در کشور باید علمی‌تر شدن مدیریت فرآیندهای پژوهشی باشد. یعنی غیر از پژوهشگران و دانشمندانی که در آزمایشگاه‌ها کار پژوهشی انجام می‌دهند، در حوزه مدیریت و هدایت پژوهش به سمت پژوهش‌های مثمر ثمرتر و برنامه‌ریزی شده‌تر باید کار بیشتری صورت بگیرد و مدیریت علمی محقق شود. توزیع منابع کشور و به خصوص منابع مالی، در حوزه‌های مختلف و در اختیار قرار دادن این‌ منابع به پژوهشگاه‌ها، دانشگاه‌ها و پژوهشگران مختلف باید بر اساس اولویت‌بندی‌ها و داوری‌های دقیق‌تر صورت بگیرد.

وی با بیان اینکه معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری و وزارت بهداشت در زمینه پژوهش اقدامات مطلوبی انجام داده‌اند، بیان کرد: معاونت علمی و فناوری و وزارت بهداشت شیوه‌های گرند بیس را برای تقسیم منابع مالی بر اساس اولویت‌بندی و داوری علمی طرح‌ها پیش گرفته‌اند که این اقدام مطلوبی است.

عضو هیات علمی پژوهشگاه رویان تصریح کرد: این مسئله درست است که هر وقت منابع مالی بیشتر شود و پول بیشتری در اختیار پژوهش قرار بگیرد، باعث رشد می‌شود، اما فکر می‌کنم قبل از اینکه پول بیشتری را به پژوهش تزریق کنیم، باید مدیریت دقیق‌تری روی منابع اعمال کنیم تا آنچه که در پژوهش ما هزینه می‌شود، بازدهی صحیح داشته باشد، چرا که پتانسیل و علاقه‌مندی زیادی در حوزه گسترده دانشگاهیان و پژوهشگران وجود دارد که اگر از طریق اولویت‌بندی‌های پژوهش و ابزار مدیریتی به شکل صحیح هدایت شود، می‌تواند باعث این شود که در سال‌های آتی از پژوهش، دستاوردهای زیادی وارد حوزه کاربرد شود.

بصیری در پاسخ به سوالی مبنی بر چگونگی وضعیت تجاری‌سازی پژوهش‌های پژوهشگاه رویان، گفت: در پژوهشگاه رویان استراتژی و برنامه‌ریزی کلی بر این منوال است که پژوهش‌ها کاربردی و بر اساس نیازهای کشور باشد. به همین خاطر به همان شیوه‌ای که در تمام دنیا موسسات پژوهشی و دانشگاه‌های بزرگ کار می‌کنند، سعی شده با ایجاد استارتاپ‌ها، شرکت‌های جانبی، از طریق جذب سرمایه‌های خارج از حوزه پژوهش و جذب سرمایه‌گذارانی که در حوزه صنعت سرمایه‌گذاری می‌کنند، بودجه‌ها جذب کارها و دستاوردهای پژوهشی پژوهشگاه شود.

وی افزود: چند استارتاپ یا شرکت به صورت مشترک با سرمایه‌گذاران تشکیل شده که پژوهشگاه در واقع تکنولوژی آن را آورده و آن‌ها روی این تکنولوژی سرمایه‌گذاری کرده‌اند و امیدواریم این پروژه‌ها به‌زودی کاربردی شوند.

عضو هیات علمی پژوهشگاه رویان در پایان یادآور شد: البته در حال حاضر نیز شرکت‌هایی مانند شرکت "بن‌یاخته‌های رویان" که بانک خون بند ناف است، شرکت "رویان‌بایوتک" و شرکت "سل تک فارمت" که در زمینه درمان‌های سلولی محصولات سل‌تراپی را به بازار عرضه می‌کند، سال‌هاست که در حال فعالیت هستند. این‌ها زمینه‌هایی هستند برای اینکه آنچه در طول سال‌ها حاصل کار پژوهشگران بوده، وارد عرصه جامعه و تحت عنوان خدمت به مردم ارائه شود و در مقابل بازگشت مالی آن نیز به قوت گرفتن کار پژوهش کمک کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha