• دوشنبه / ۲۷ آذر ۱۳۹۶ / ۰۲:۱۸
  • دسته‌بندی: پژوهش
  • کد خبر: 96092614606
  • خبرنگار : 71569

معاون پژوهشی پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک مطرح کرد؛

عدم سرمایه‌گذاری کافی طی 40 سال گذشته مهم‌ترین چالش‌ پژوهشی کشور

عدم سرمایه‌گذاری کافی طی 40 سال گذشته مهم‌ترین چالش‌ پژوهشی کشور

معاون پژوهشی پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری گفت: میزان سرمایه‌گذاری که برای تحقیقات در طول 40 سال گذشته انجام شده، کافی نبوده است و اگر میزان سرمایه‌گذاری بیشتر بود، طبعا کشور ما پیشرفت بیشتری می‌کرد.

دکتر محمدحسین صنعتی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، مهمترین چالش پژوهش در کشور را عدم سرمایه‌گذاری کافی در این حوزه عنوان کرد و گفت: تولیدات علمی محصول تحقیقات است، اگر بخواهیم به این مسئله به صورت منصفانه نگاه کنیم، باید بگوییم که میزان توسعه‌ای که در زمینه تحقیقات داشتیم و سرمایه‌گذاری که برای تحقیقات در طول 40 سال گذشته انجام شده، کافی نبوده است و اگر میزان سرمایه‌گذاری بیشتر بود، طبعا کشور ما پیشرفت بیشتری می‌کرد.

وی تصریح کرد: اگر برنامه‌های توسعه کشور درباره ایجاد زیرساخت‌ها، میزان سرمایه‌گذاری‌های لازم در حوزه تحقیقات و وظایف دولت نسبت به تحقیقات، تحقق یابد، توسعه تحقیقاتی ما گسترش خواهد یافت و شاهد پیشرفت‌های بیشتری خواهیم بود.

معاون پژوهشی پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری درباره اهمیت پژوهش گفت: کشور ما یک کشور در حال توسعه است و هر کشور در حال توسعه‌ای، به تحقیقات، توسعه تحقیقات و به‌روز بودن تحقیقات نیاز دارد. زیرا نتیجه تحقیقات به صورت نوآوری به جامعه ارائه می‌شود و این نوآوری به فناوری و در نهایت به محصول تبدیل می‌شود و در نتیجه کشور می‌تواند به تولید محصول دست یابد.

صنعتی تاکید کرد: اگر بخواهیم کشور پیشرفت کند و به روز شود و آنچه که ما ارائه می‌دهیم محصولات ارزشمند و به روزی باشد که بتواند با دنیا رقابت کند، لازمه آن این است که در مرحله اول تحقیقات انجام شود.

وی روند بهبود طرز تلقی افکار عمومی جامعه و توجه دولت‌ها در طول دهه‌های گذشته نسبت به پژوهش را مطلوب ارزیابی و اظهار کرد: به طور کلی شاهد این بوده‌ایم که در 40 سال گذشته کشورمان از وضعیتی که می‌توان گفت تحقیقات بسیار کم و یا نزدیک به صفر بوده و خصوصا در زمینه‌های موضوعات نوین علمی جایگاهی نداشته است، توانسته به جایی برسد که بتوانیم در سطح دنیا حرفی برای گفتن داشته‌ باشیم و تولیدات علمی خوبی را عرضه کنیم.

معاون پژوهشی پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری، خاطرنشان کرد: در حال حاضر نیز شاهد آن هستیم که بسیاری از محصولات ارزشمند و جدیدی که قبلا در کشور نبوده، الان موجود است که این نتیجه تحقیقات است که روز به روز نیز افزایش پیدا می‌کند، اما این سرعت رشد کم است و به توجه بیشتری نیاز دارد.

صنعتی درباره دستاوردهای پژوهشی این پژوهشگاه، یادآور شد: خوشبختانه در یک سال گذشته در این پژوهشگاه توانسته‌ایم چند تکنولوژی ارزشمند را که محصول تحقیقاتمان بوده است، گسترش دهیم که بخشی از این تکنولوژی‌ها به بهره‌برداری رسیده و بخش دیگر نیز در حال عرضه شدن است.

وی در پایان به دستاوردهای پژوهشی شاخص این پژوهشگاه از جمله تولید آنزیم‌ها و پروتئین‌های خاصی با کاربرد صنعتی، تولید رده‌های سلولی با کاربرد درمانی و تکنولوژی تثبیت ریزگردها با روش ایجاد چسب‌های زیستی به وسیله باکتری‌ها اشاره کرد و گفت: علاوه بر این تکنولوژی‌ها، پژوهشگاه در تولیدات علمی، تربیت نیروی انسانی متخصص، برگزاری کارگاه‌ها، سمینارهای علمی و دوره‌های آموزشی نیز فعالیت‌های زیادی داشته است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha