• سه‌شنبه / ۲۲ اسفند ۱۳۹۶ / ۱۴:۲۸
  • دسته‌بندی: پژوهش
  • کد خبر: 96122212562
  • خبرنگار : 71605

رییس صندوق حمایت از پژوهشگران:

رشد علمی بدون معرفت، جهان را به جایی نمی‌رساند/نسل چهارم دانشگاه‌ها باید معرفت‌گرا باشند

رشد علمی بدون معرفت، جهان را به جایی نمی‌رساند/نسل چهارم دانشگاه‌ها باید معرفت‌گرا باشند

رئیس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران، رسالت علوم انسانی را تعیین نقش و اهمیت سرمایه‌های اجتماعی در موفقیت کشور عنوان کرد و گفت: رشد علمی بدون معرفت، جهان را به جایی نمی‌رساند.

به گزارش ایسنا، نصرت‌الله ضرغام در آئین اختتامیه نخستین جشنواره تقدیر از رساله‌ها و پایان‌نامه‌های علوم انسانی در زمینه تولید و اشتغال که امروز 22 اسفند در محل پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار شد، با بیان اینکه کار اثرگذار کاری است که در دیدگاه مردم تغییر ایجاد کند،‌ خاطرنشان کرد: لازم است هر سازمان ورودی و خروجی و نیز میزان اثرگذاری خود را مورد بررسی قرار دهد.

وی ایده را مهم‌تر از دانش دانست و توضیح داد: دانش دارای محبوبیت است، این در حالی است که ایده جهان را اداره کند.

رئیس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران امپراطوری‌های حاکم در جهان کنونی را امپراطوری‌های فکر خواند و تاکید کرد: در عصر حاضر که قرن ذهن و تحلیل داده‌ها است، خلاقیت و نوآوری از جایگاه بسزایی برخوردار است.

ضرغام با اشاره به ارزش 21 هزار میلیارد دلاری ایده‌پردازی در جهان، چگونگی ارزش گذاری، سرمایه‌گذاری و فراهم کردن بسترهای حقوقی در این زمینه را مهم برشمرد.

وی همچنین به سرمایه‌گذاری ابرقدرت‌ها برای پیشتازی در علم اشاره کرد و گفت: وظیفه بنیاد علم ایران نیز حمایت از فناوری و نوآوری است.

رئیس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران با بیان اینکه ابعاد نرم کمک به زیرساخت‌های علم و فناوری کشور مورد توجه قرار نمی‌گیرد، کمک به رشد علمی مردم را حرکتی در راستای تقویت این زیرساخت‌ها برشمرد و اظهارکرد: در این خصوص برنامه‌هایی تدوین شده است.

ضرغام مردمی‌سازی دانش و رشد سواد علمی را سازنده جامعه فرهیخته و تمدن‌ساز دانست و افزود: رشد درک علمی مردم بین علما و اساتید هم‌افزایی ایجاد می‌کند که این در همه ابعاد کشور تاثیرگذار است.

وی موضوعیت برخی برنامه‌های صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور برای رشد درک علمی مردم را مدیریت خانواده با تمرکز بر رشد و پرورش استعدادها، نقش سرمایه‌های اجتماعی در سرنوشت فرد و جامعه، خانواده و محیط زیست، حمایت از علوم پایه و ریاضیات اعلام کرد و افزود: نسل چهارم دانشگاه‌ها باید معرفت‌گرا باشند.

رئیس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران از عقد قرارداد این صندوق با آموزش و پرورش خبر داد و گفت: محوریت این قرارداد، آموزش کارآفرینی به دانش‌آموزان، ‌آموزش ساده روش تحقیق، حمایت از مطالعات تیمی و غیره... است.

ضرغام همچنین بر رشد معرفت و استعدادیابی در مهدکودک‌ها تاکید کرد و افزود: بخشی دیگر از برنامه‌های ما به حمایت از علوم پایه و ریاضیات اختصاص دارد.

تشکیل کارگروه فرارشته‌ای علوم انسانی در صندوق حمایت از پژوهشگران

وی با بیان اینکه دنیا بر روی تحقیقات بنیادی نیز سرمایه‌گذاری کرده است، از تدوین برنامه جامع برای حمایت از پژوهشگران خبر داد و توضیح داد: از دانشجویان کارشناسی نیز ذیل هسته‌های علمی حمایت صورت می‌گیرد.

رئیس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور در پایان ضمن اعلام تشکیل کارگروه فرارشته‌ای علوم انسانی در صندوق حمایت از پژوهشگران از طرحی برای اختصاص 100 میلیون تومان به فارغ‌التحصیلان 100 دانشگاه معتبر دنیا خبر داد و تاکید کرد: چتر حمایتی ما گسترده شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۶-۱۲-۲۲ ۲۱:۵۳

باید گفت رشد علمی بدون معرفت جهان را به خیلی جاها می رساند، منجمله به ورطه هلاکت!