• یکشنبه / ۲ اردیبهشت ۱۳۹۷ / ۱۱:۰۸
  • دسته‌بندی: آموزش
  • کد خبر: 97020200886
  • خبرنگار : 71290

ولایتی در دیدار با وزیر علوم افغانستان:

دو کشور ایران و افغانستان علاوه بر همسایگی دارای زبان و تاریخ مشترکی هستند

دو کشور ایران و افغانستان علاوه بر همسایگی دارای زبان و تاریخ مشترکی هستند

رئیس هیات امنای دانشگاه آزاد و مشاور رهبری در امور بین‌الملل در دیدار با وزیر علوم افغانستان گفت: استفاده از امکانات علمی دو کشور می‌تواند به تفاهم بیشتر دو ملت که سابقه طولانی همکاری دارند، کمک کند.

به گزارش ایسنا، علی اکبر ولایتی در دیدار با وزیر علوم افغانستان اظهارکرد: یکی از ماموریت‌های دانشگاه آزاد تاسیس شعبه‌های این دانشگاه در کشورهای همجوار است و از چند سال پیش هم در کابل هم شعبه‌ای در دانشگاه آزاد مشغول فعالیت شده است.

وی تصریح کرد: علاوه بر این تعداد زیادی از برادران و خواهران افغانستان در مدارس و دانشگاه‌های ما تحصیل می‌کنند. حدود 15 هزار نفر از شهروندان افغانستان از دانشگاه‌های ایران فارغ‌التحصیل شده‌اند و بیش از 10 هزار نفر نیز در حال تحصیل هستند.

وی با بیان اینکه دو کشور ایران و افغانستان علاوه بر همسایگی دارای زبان و تاریخ مشترکی هستند، گفت: از جمله مبارزات افغانستان علیه بیگانگان، ایران پذیرای مهاجرین بوده و آموزش‌های مشترک و استفاده از امکانات دو کشور در سطح آموزش عالی به تفاهم بیشتر دو ملت کمک می‌کند.

نجیب‌الله خواجه‌عمری وزیر علوم افغانستان نیز در این دیدار به گسترش و بهبود روابط دانشگاه‌های ایران و افغانستان، بویژه دانشگاه آزاد اشاره کرد و گفت: امیدوارم همکاری‌های دو کشور دوام داشته و تحصیلات عالیه افغانستان با همکاری‌های خوبی که وجود دارد در جهت ارتقاء و بهبود کیفیت پیش برود.

وی همچنین بیان کرد: بدون شک همکاری‌های فرهنگی دو کشور از سالیان گذشته وجود داشته، بویژه در بخش تحصیلات و آموزش عالی مردم ایران به ما حسن نیت نشان داده و همکاری کرده‌اند.

به دنبال گسترش شعبه‌های دانشگاه آزاد در کشورهای منطقه هستیم

رئیس هیات امنای دانشگاه آزاد همچنین تاکید کرد: امیدواریم بتوانیم شعبه‌هایی از دانشگاه آزاد را در کشورهای منطقه که با آنها اشتراکاتی داریم تاسیس کرده و گسترش دهیم.

به گزارش ایسنا علی اکبر ولایتی پس از دیدار با وزیر علوم افغانستان در سخنانی اظهار کرد: از چند سال پیش دانشگاه آزاد واحدی در کابل تاسیس کرده در حال حاضر 900 دانشجو دارد و ما این آمادگی را داریم تا تجارب خودمان را در رشته‌های مختلف اعم از پژوهشی ، علوم انسانی و .... در اختیار برادران افغانستانی قرار دهیم.

وی تصریح کرد:‌همچنین افرادی که استعداد دارند می‌توانند با اخذ بورسیه در رشته‌های فوق تخصصی در ایران تحصیل کنند و سپس به کشور خودشان بازگردند. اگر بخواهیم افغانستان پیشرفت کند که این مساله خواسته قلبی ما است باید همکاری‌هایمان را گسترش دهیم.

رئیس هیات امنای دانشگاه آزاد همچنین بیان کرد : کمترین دو کشوری است که به اندازه‌ی ایران وافغانستان مشترکات دینی، سنتی و روانی و تاریخی داشته باشند و همه اینها ما را به هم متصل می‌کند.

وی افزود: در کمتر کشوری در جهان اسلام و یا جهان سوم می‌توان کتاب‌هایی را یافت کرد که از دوران مدرسه و دبیرستان تا دانشگاهی و تخصصی به روز باشد. اماایران این ویژگی را دارد.

وی با بیان این که دانشگاه آزاد واحدهای مختلفی را در کشورهای افغانستان، عراق، روسیه، سوریه و لبنان و برخی از کشورهای اروپایی تاسیس کرده گفت: به دنبال این هستیم که در کشورهای منطقه که با آنها اشتراکاتی داریم و برای ما مهمتر است، شاخه‌هایی از دانشگاه آزاد ایجاد و گسترش یابد.

به گزارش ایسنا، نجیب‌الله خواجه عمری وزیر علوم افغانستان نیز پس از دیدار با علی اکبر ولایتی با بیان اینکه در مورد گسترش برنامه‌های آموزشی‌ و علمی و ایجاد همکاری‌های مستمر گفت و گوهایی انجام شد، گفت: ما می‌خواهیم سیستم آموزشی مانند ایران در افغانستان هم داشته باشیم که با همکاری دانشگاه آزاد و سایر دانشگاهها این سیستم در بخش‌های مختلف ایجاد شود.

وی خاطر نشان کرد: ما به کمک‌های تخصصی دانشگاه آزاد در مقاطع لیسانس و فوق لیسانس هم نیاز داریم و معتقدم که دانشگاه آزاد تا به حال هم کمک زیادی در بالا بردن میزان تحصثیلات  عالی به ما کرده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha