• چهارشنبه / ۳۰ خرداد ۱۳۹۷ / ۲۳:۳۶
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 97033014884
  • خبرنگار : 30057

اعلام دهه علوم اقیانوسی برای رویارویی با چالش‌های اقیانوس‌ها از سوی سازمان ملل

مدیرکل یونسکو با تأکید بر این که خطر کاهش سطح اکسیژن و خفگی آبزیان بیش از ماهیگیری بی‌رویه و آلودگی ناشی از مواد زائد پلاستیکی بر دریاها اثر می‌گذارد، گفت: بر این اساس مجمع عمومی سازمان ملل دهه‌ای را با عنوان دهه علوم اقیانوسی برای توسعه پایدار به منظور رویارویی علمی با چالش‌های دریاها اعلام کرده است.

به گزارش ایسنا، اودری آزوله، مدیرکل یونسکو با ارسال پیامی به مراسم روز جهانی دریاها و اقیانوس‌ها با تأکید بر این که اقیانوس‌ها زیستگاه اکثر گونه‌های ساکن کره زمین هستند، افزود: اقیانوس‌ها بیش از ۶۰ درصد خدمات اکوسیستمی مورد نیاز بشر برای ادامه حیات از جمله تولید حجم زیادی از اکسیژن مورد نیاز و تنظیمات اقلیمی را به عهده دارند. در این قرن گذشته اقیانوس‌ها بیش از ۹۳ درصد از گرمای اضافی تولیدشده به واسطه اثر گلخانه‌ای را جذب کرده‌اند.

وی اقیانوس‌ها را لازمه حیات در کره زمین دانست و یادآور شد: اما استفاده بی‌رویه از منابع اقیانوسی، آلودگی و افزایش جذب دی‌اکسید کربن باعث به خطر افتادن اقیانوس‌ها شده است؛ ضمن آن که گرمایش جهانی، اسیدی شدن، پیدایش نواحی مرده، تخریب محیط زیست و شکوفایی جلبکی مضر از جمله آثار فعالیت‌های انسانی بر اقیانوس‌ها است.

آزوله با بیان این که امسال کشف ناحیه مرده در خلیج عمان که وسعت آن از اسکاتلند بیشتر بوده، رو به افزایش است، خاطرنشان کرد: این امر نشانگر پدیده‌ای است که در اثر کاهش سطح اکسیژن به خفگی آبزیان می‌انجامد. تاثیر این اتفاق ناگوار بر محیط زیست دریایی بیش از ماهیگیری بی‌رویه و آلودگی ناشی از مواد زائد پلاستیکی است.

مدیرکل یونسکو با تأکید بر این که مواد زائد پلاستیکی به میزان یک کامیون در دقیقه در اقیانوس‌ها تخلیه شده و وارد چرخه غذایی انسان می‌شود، اضافه کرد: بخشی از این مواد زائد در مناطقی از اقیانوس که «جایر» نام داشته و در اثر جریان‌های اقیانوسی چرخشی ایجاد می‌شود، متمرکز است.

وی با تأکید بر این که مبارزه با این چالش امکان‌پذیر است، یادآور شد: با متوقف کردن تخریب و تعریف نظام مدیریتی مناسب برای بوم‌سازگان‌های دریایی و اجرایی کردن آن می‌توان محیط زیست دریایی را از فشارهای ناشی از فعالیت انسانی در امان داشت و توان مقابله بلایا را افزایش داد.

آزوله با بیان این که در پنجم دسامبر ۲۰۱۷ مجمع عمومی سازمان ملل به منظور ترغیب همکاری‌های علمی برای رویارویی با این چالش‌ها دهه‌ای را با عنوان دهه علوم اقیانوسی برای توسعه پایداری اعلام کرده است که از ۲۰۲۱ تا ۲۰۳۰ است، گفت: مسئولیت و هماهنگی‌های مربوط به اجرا و برنامه‌ریزی این دهه بر عهده کمیسیون بین‌دولتی اقیانوس‌شناسی یونسکو است.

به گفته وی، در راستای اهداف مرتبط با حفظ و استفاده پایدار از اقیانوس‌ها، این دهه فرصت مغتنمی است تا همه ذی‌نفعان به منظور انجام پژوهش‌های مشترک و نوآوری مبتنی بر فناوری بسیج شوند که این امر می‌تواند منجر به شناخت بهتر از عوامل منفی تأثیرگذار بر اقیانوس‌ها و آثار مخرب آنها شود و راه‌حل‌های مناسب برای مقابله با چالش‌ها را فراهم کند.

آزوله تحقق این اهداف را نیازمند سرمایه‌گذاری مناسب و استاندارد دانست و اظهار کرد: بر مبنای گزارش جهانی علوم اقیانوسی در سال ۲۰۱۷، چهار و نیم درصد از بودجه عمومی جهان به علوم طبیعی اختصاص یافته است.

وی اضافه کرد: نباید اجازه دهیم این وضعیت ادامه یابد. هیچ کشوری به تنهایی قادر به اندازه‌گیری تغییرات اقیانوسی و یا پاکسازی و حفاظت از اقیانوس‌ها نیست و از طریق همکاری‌های بین‌المللی، انتقال فناوری و به اشتراک گذاشتن دانش می‌توان در جهت تدوین سیاست‌های دوستدار محیط زیست گام برداشت.

مدیرکل یونسکو خاطرنشان کرد: به این ترتیب پیشرفت پایدار اقیانوس‌محور را می‌توان ترویج داد و در این روز جهانی دریاها و اقیانوس‌ها یونسکو از کشورهای عضو، جامعه علمی، جامعه مدنی و بخش خصوصی دعوت می‌کند تا به منظور تحقق اهداف یادشده تشریک مساعی کنند زیرا به گفته یک نویسنده مشهور ژاپنی، ما یک قطره هستیم در کنار هم اقیانوس می‌شویم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha