• یکشنبه / ۱۷ تیر ۱۳۹۷ / ۱۲:۲۲
  • دسته‌بندی: خبر بازار
  • کد خبر: 97041709409
  • خبرنگار : 30054

سفارش غذا از گذشته تا امروز

سفارش غذا از گذشته تا امروز

از صحبت‌های پدربزرگ و مادربزرگم این‌جور برداشت می‌کنم که درگذشته اصلاً چیزی به نام ارسال غذا وجود نداشته است.  پدربزرگم تعریف می‌کرد که اصلا خریدن غذا از بیرون معمول نبوده و مادر خانه همیشه از صبح مشغول خرید روزانه و بارگذاشتن ناهار آن روز بوده است. به طورکلی خوردن غذایی به جز دستپخت مادر خیلی مرسوم نبوده است. اگر به دلایل خاصی تصمیم بر این می‌شده که غذا را بیرون از منزل میل کنند به همراه خانواده به پیک نیک می‌رفتند و گاهی هم به یک رستوران برای صرف ناهار یا شام می‌رفتند.

به گزارش سرویس بازار ایسنا، سایت چنگال به یادداشتی درباره تفاوت‌های پخت غذا در قدیم و سفارش آنلاین غذا در حال حاضر پرداخته که در ادامه آمده است. 

بنابر اعلام چنگال، در موارد خاصی اما خرید غذای خارج از منزل و صرفش در منزل مرسوم بوده است. برای نمونه تهیه‌ حلیم صبحانه یا کله پاچه مدت زیادیست که بیشتر بیرون منزل انجام می‌شود. مدل خریدن غذای بیرون‌بر اما بسیار از امروز متفاوت بوده است. بیشتر مردم با قابلمه‌ای در دست به کبابی‌ها یا حلیم‌فروشی‌ها می‌رفتند تا غذا را خریداری کرده و با خود به خانه بیاورند. معمولا هم این کار وظیفه اعضای کوچکتر خانواده بود.

به تدریج بعضی از رستوران‌ها شاگردانشان را در خانه مشتریان خوب یا همسایه‌هایشان می فرستادند تا به آن‌ها غذا تحویل دهند. البته این کار خیلی محدود انجام می‌شده است.

این روند خیلی زود تغییر می‌کند و خانواده‌های پرجمعیت قدیم، جای خود را به خانواده‌های دو یا سه نفره دادند. مادرهای شاغل به تدریج جای مادران خانه‌دار قدیم را گرفتند. مادران دیگر زمان زیادی برای رسیدن به امورات منزل و حتی درست کردن غذا نداشتند. نمی‌شود گفت که این اتفاق خوب بوده یا بد، اما هرچه که بوده، بخشی از وظایف مادران قدیم را بر عهده‌ رستوران‌های جدیدالتاسیس قرار داده است.

اما کارها بر همین منوال هم نماند. حالا شهرنشینانی که وقت برای درست کردن غذا نداشتند، وقت برای خوردن غذا بیرون از منزل هم ندارند. پیش‌تر هیچکس عادت نداشت که تلفنی غذا سفارش بدهد. اما این عادت مردم خیلی زود عوض شد. همزمان با این تغییر، سرویس‌دهی رستوران‌ها هم تغییر پیدا کرد و نوع جدیدی از رستوران به‌وجود آمد که جایی برای نشستن نداشتند. این رستوران‌ها فقط آشپزخانه‌ای بودند که غذای بیرون‌بر می‌فروختند. برای رفع این نیاز، شغل جدیدی به نام پیک غذا درست شد. حالا دیگر افرادی که گرسنه می‌شوند از سر کار و یا از منزل می‌توانند با یک تماس تلفنی و دادن آدرس مورد نظر غذا سفارش دهند. رستوران‌ها هم با چاپ تراکت‌های رنگارنگ سعی می‌کنند توجه بیشتری جلب کنند و منوی خود را به دست مصرف‌کننده‌ها برسانند.

اما تغییر همچنان ادامه دارد و با تشکر از اینترنت فرایند سفارش غذا به سرعت  در حال تغییر است. حالا دیگر اپلیکیشن‌های جدیدی شروع به کار کرده‌اند که فرایند سفارش غذا را خیلی ساده‌تر، سریع‌تر و دقیق‌تر کرده‌اند. از طرفی این برنامه‌ها استانداردهای سفارش غذا را بالا برده‌اند. حالا دیگر نیازی نیست که افراد گرسنه برای سفارش غذا حتی با کسی صحبت کنند و یا دنبال پول نقد بگردند تا حساب پیک را پرداخت کنند.

امروز فاصله‌ شما با تمام رستوران‌های اطرافتان به اندازه‌ فاصله‌ شما با گوشی موبایلتان است. کافیست یکبار برای همیشه نرم‌افزار چنگال را روی گوشی موبایلتان نصب کنید تا از این به بعد با چند کلیک غذای دلخواهتان را در کوتاه‌ترین زمان تحویل بگیرید. با پرداخت هزینه‌ غذا به صورت آنلاین و از طریق اپلیکیشن، دیگر نگرانی نداشتن پول نقد و یا کار نکردن دستگاه‌های کارتخوان سیار را نخواهید داشت.

حالا دیگر نیازی نیست که برای پیدا کردن رستوران‌های جدید اطرافتان روی زمین و زیر برف پاک‌کن ماشینتان دنبال تراکت‌های ناآشنا بگردید. امروز فقط کافیست که از سایت چنگال بهترین رستوران‌های اطرافتان را با چند کلیک پیدا کنید و جدیدترین منوی آن‌ها را سر فرصت وارسی کنید.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۷-۰۴-۲۳ ۲۳:۴۱

جالب بود