• شنبه / ۲۴ شهریور ۱۳۹۷ / ۱۵:۳۲
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 97062412119
  • خبرنگار : 30057

ستاری اعلام کرد

تلاش معاونت علمی برای ایجاد شهرهای فناورانه/درآمد 60 هزار میلیاردی شرکت‌های دانش‌بنیان

تلاش معاونت علمی برای ایجاد شهرهای فناورانه/درآمد 60 هزار میلیاردی شرکت‌های دانش‌بنیان

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری با بیان اینکه با نقش‌آفرینی بیش از 3700 شرکت دانش‌بنیان و درآمد 60 هزار میلیاردی، نقش دانش و فناوری و اهمیت نیروی انسانی خلاق بیش از گذشته در زندگی مردم پررنگ شده است، گفت: ما به دنبال پیاده‌سازی الگوی شهرهای فناورانه هستیم که در آنها زمینه ایجاد اشتغال برای جامعه تحصیلکرده کشور فراهم شود.

به گزارش ایسنا، سورنا ستاری امروز در مراسم امضای تفاهم‌نامه سازمان برنامه و بودجه با معاونت علمی و فناوری، امضای این تفاهم‌نامه را در راستای توسعه اشتغال کشور با ایجاد زیست‌بوم مساعد شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپی دانست و افزود: ایجاد محیط مساعد کسب و کار مهمترین دغدغه نیروی انسانی جوان و تحصیلکرده کشور است و این تفاهم‌نامه با ایجاد زیرساخت‌های لازم، راه را برای حل این معضل و  فراهم شدن زیست‌بوم کارآفرینی و نوآوری به کمک سازمان برنامه و بودجه و وزارت کار، رفاه و تامین اجتماعی هموار می‌کند.

وی نیروی انسانی را موتور محرک فرهنگ اقتصاد دانش‌بنیان توصیف کرد و یادآور شد: آنچه که موجب می‌شود نخبه در جامعه متولد شده و جامعه را به رشد و بالندگی برساند، مساعدسازی محیط کسب و کار و نوآوری است؛ چراکه کارآفرینی توسط نیروی انسانی خلاق به ایجاد ارزش افزوده و اشتغال منجر می‌شود.

ستاری به فعالیت برخی شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ‌هایی اشاره کرد که با امکانات اندک به درآمدهای میلیاردی رسیده‌اند، خاطر نشان کرد: این شرکت‌ها الگوی موفق کسب و کارهای فناورانه هستند و خوشبختانه با نقش‌آفرینی بیش از 3700 شرکت دانش‌بنیان و درآمد 60 هزار میلیاردی، نقش دانش و فناوری و اهمیت نیروی انسانی خلاق بیش از گذشته در زندگی مردم پررنگ شده است.

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری با بیان اینکه کارخانه‌های نوآوری، شتابدهنده‌ها، صندوق‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر بخشی از مفاهیم جدید است که ورودشان به عرصه اقتصاد کشور، موجب تحول این عرصه خواهد شد، اظهار کرد: ما به دنبال پیاده‌سازی الگوی شهرهای فناورانه هستیم که در آنها زمینه ایجاد اشتغال برای جامعه تحصیلکرده کشور فراهم شود.

وی با بیان اینکه بخش قابل توجهی از چالش‌های فراروی تحقق اقتصاد دانش‌بنیان و شکوفایی توانمندی نیروی انسانی خلاق با ایجاد محیط مساعد کسب و کار و زیرساخت‌های لازم برطرف خواهد شد، ابراز امیدواری کرد با انعقاد این تفاهم‌نامه و حمایت‌های لازم از سوی نهادهای ذیربط همچون سازمان برنامه و بودجه و صندوق توسعه ملی، راه برای توسعه زیست‌بوم کارآفرینی و نوآوری برای ایجاد اشتغال مبتنی بر اقتصاد دانش‌بنیان هموار شود.

به گزارش ایسنا، تفاهم‌نامه سازمان برنامه و بودجه و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، 12 برنامه و 2 برنامه مکمل، زمینه بیش از 398 هزار شغل را فراهم می‌کند که 6 برنامه در حوزه شرکت‌های دانشبنیان و صنایع خلاق، زمینه‌ساز ایجاد  64 هزار شغل خواهد بود.

با امضای این تفاهم‌نامه، برنامه‌های افزایش اشتغال نیروی انسانی تحصیلکرده متخصص از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری در ۶ محور دنبال خواهد شد. این محورها به این شرح است:

ارتقای مقیاس تولید و اشتغال شرکت‌های دانش بنیان توانمند
پلتفرم بازارسازی برای تجهیزات ساخت داخل و حمایت هدفمند از توسعه بازار محصولات ساخت داخل با کیفیت از طریق جهت‌دهی به بودجه دستگاه‌های اجرایی و بدون افزایش بار مالی قابل توجه برای دولت
توسعه تولید ۶ محصول تحول‌آفرین دانش‌بنیان
توسعه صنایع خلاق با تمرکز بر نوآوری در مدل‌های کسب و کار و ارتقای صنایع فرهنگی تکمیل قانون دانش‌بنیان و حمایت از نوآوری‌های فعال در صنایع خلاق فرهنگی نوآوری‌های مدل کسب و کار و نوآوری‌های اجتماعی
حضور شرکت‌های خصوصی و بخش‌های بزرگ اقتصادی در عرصه نوآوری
اجرای برنامه به همرسانی عرضه و تقاضای نیروی انسانی تحصیلکرده.

اعتبار مورد نیاز برای تحقق این 6 برنامه از محل صندوق توسعه ملی، اعتبارات تبصره 18 قانون بودجه سال 97 کشور  و اعتبارات بانکی تأمین می‌شود. این طرح‌ها با 1600 میلیارد تومان اعتبار اجرا خواهد شد که 750 میلیارد تومان آن از محل تسهیلات بانکی و مابقی از محل اعتبارات تبصره 18 قانون بودجه امسال تامین می‌شود.

همچنین 6 طرح حوزه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و طرح‌های در راستای تعادل‌بخشی عرضه و تقاضای نیروی انسانی برای ایجاد اشتغال 64 هزار و 200 نفر با دریافت اعتبار 1800 میلیارد تومانی از شبکه بانکی و 220 میلیارد تومان اعتبارات تبصره هجده قانون بودجه سال 97 اجرا می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha