• چهارشنبه / ۱۱ مهر ۱۳۹۷ / ۱۲:۳۴
  • دسته‌بندی: کشتی، رزمی
  • کد خبر: 97071106484
  • خبرنگار : 71506

نقدی بر تصمیمات شورای فنی برای انتخاب آزادکاران در مسابقات جهانی

نقدی بر تصمیمات شورای فنی برای انتخاب آزادکاران در مسابقات جهانی

انتخاب آزادکاران تیم ملی در رقابت های جهانی مجارستان با برخی حرف و حدیث‌ها خصوصا در وزن ۹۲ کیلوگرم همراه بوده است.

به گزارش ایسنا، ترکیب تیم ملی کشتی آزاد ایران برای حضور در رقابت‌های جهانی ۲۰۱۸ مجارستان روز گذشته (سه‌شنبه) و پس از جلسه شورای فنی کشتی آزاد معرفی شد.

نگاهی به انتخاب کشتی‌گیران در برخی از اوزان باعث بروز برخی شائبه‌ها برای کشتی دوستان شده و حتی انتقادات برخی کشتی‌گیران کنار گذاشته شده از ترکیب تیم ملی و در راس آن‌ها محمدجواد ابراهیمی را به دنبال داشته چرا که معتقدند شورای فنی در انتخاب نفرات قانون فرآیند انتخابی و همچنین نتایج برون مرزی کشتی‌گیران را کنار گذاشته و نسبت به انتخاب افراد دلخواه اقدام کرده است.

البته اعضای شورای فنی با دفاع از انتخاب کشتی گیران، تاکید دارند نفرات منتخب تیم ملی را نه فقط بر اساس نتایج انتخابی تیم ملی که با در نظر گرفتن فاکتورهای دیگر همچون نتایج رقابت‌های برون‌مرزی و سابقه افتخارات کشتی‌گیران، وضعیت آن‌ها در تمرینات، نظم و انضباط، دوری از حاشیه و ... معرفی کرده‌اند و به چیزی جز کسب بهترین نتیجه با استفاده از کارآمدترین کشتی‌گیران فکر نکرده‌اند. اما به هر حال در همه دوره ها معرفی نفرات تیم ملی با برخی انتقادها، اعتراض‌ها و حواشی مختلف همراه بوده است.

در ادامه کارنامه یکسال اخیر نفرات منتخب تیم ملی و رقبای آن‌ها که می‌توانستند در ترکیب تیم ملی قرار گیرند را می‌خوانید:

۵۷ کیلوگرم: رضا اطری

پس از مصدومیت حسن رحیمی، رضا اطری به نفر اول وزن ۵۷ کیلوگرم تبدیل شده است. هرچند او در رقابت‌های جهانی ۲۰۱۷ پاریس در رده سیزدهم قرار گرفت و در جهانی زیر ۲۳ سال نیز چهاردهم شد، اما در انتخابی تیم ملی باز هم بهتر از سایر مدعیان ظاهر شد. اطری در بازی‌های آسیایی به مدال برنز رسید تا یک قدم رو به جلو برداشته باشد اما در مسابقات جهانی کار سخت تر است.

در غیاب حسن رحیمی که به پایان دوران کشتی خود نزدیک شده و نبود چهره‌ قابل اتکا در این وزن، شورا و کادر فنی تیم ملی چاره‌ای جز اعتماد چندباره به اطری ندارد و این کشتی‌گیر باید از فرصت ایجاد شده در مسابقات جهانی بوداپست به بهترین شکل استفاده کند.


۶۱ کیلو گرم: باقر یخکشی

در این وزن نیز شورای فنی پس از انتخاب یخکشی که توانست در مرحله نهایی انتخابی تیم ملی عنوان قهرمانی را از آن خود کند، اذعان کرده بدلیل نبود کشتی‌گیر شاخص طی چند سال اخیر در این وزن اقدام به انتخاب این کشتی‌گیر برای رقابت‌های قهرمانی جهان کرده است. یخکشی که به تازگی به سطح اول کشتی ایران رسیده، رقیبی ناشناخته برای خارجی ها به حساب می‌آید و می تواند از این فرصت استفاده کند. او در جام یاشاردوغو به مدال طلا رسید تا صاحب اعتماد بنفس لازم در رویدادهای بین المللی شود.


۶۵ کیلو گرم: امیرحسین مقصودی

اما در وزن ۶۵ کیلوگرم امیر حسین مقصودی با کسب مدال نقره جوانان جهان توانست شورای فنی را با نگاهی به المپیک ۲۰۲۰ مجاب کند تا به عنوان ملی‌پوش این وزن در رقابت‌های جهانی بزرگسالان انتخاب شود.

در رقابت‌های انتخابی تیم ملی حسن مرادقلی پا به سن گذاشته توانست مقابل مهران نصیری در فینال پیروز شود و عنوان قهرمانی را از آن خود کند اما هیچکدام از این دو کشتی گیر نتوانستند رضایت کادر فنی تیم ملی را جلب کنند تا در نهایت قرعه به نام مقصودی جوان بیفتد.

مهران نصیری در تورنمنت یاشاردوغو دست به کار بزرگی زد و بر سکوی نخست ایستاد تا مسافر بازی‌های آسیایی شود اما در این رقابت‌ها با نمایشی ضعیف کنار رفت تا در کسب اعتماد

دوباره کادر فنی تیم ملی ناکام باشد. مرادقلی هم در جام یاشاردوغو نمایش دور از انتظاری داشت و حذف شد تا پرونده اش بسته شود.


۷۰ کیلوگرم: یونس امامی

یونس امامی از جمله کشتی گیران جوان و با آتیه تیم ملی است که عملکرد سینوسی وی باعث شده غیر قابل پیش بینی باشد. امامی طی یکسال اخیر در رقابت‌های آسیایی از رسیدن به مدال بازماند، سپس در تورنمنت گرجستان سوم شد و در ادامه نیز به یک وزن بالاتر آمد و در وزن ۷۰ کیلوگرم جام یاشاردوغو به عنوانی بهتر از پنجمی نرسید.

در این وزن میثم نصیری به عنوان بخت نخست پوشیدن دوبنده تیم ملی مطرح بود تا جاییکه شورای فنی نیازی به برگزاری رقابت‌های انتخابی احساس نکرد اما به یکباره و بدلایل نامعلوم نصیری از تیم ملی کنار کشید تا امامی در نهایت صاحب دوبنده تیم ملی شود.

تیم ملی در این وزن نیز همانند ۲ وزن قبلی با مشکلات جدی و نبود کشتی‌گیر شش دانگ و قابل اتکا در رویدادهای معتبر بین‌المللی روبروست. امامی در ماه‌های گذشته هرچقدر که در کشتی هجومی توانمند بوده، به همان اندازه هم در کارهای دفاعی ضعف داشته و باید دید در این چند ماهه چه تغییراتی در کشتی او برای پوشاندن نقاط ضعفش ایجاد شده است.


۷۴ کیلوگرم: مصطفی حسین خانی

در وزن ۷۴ کیلوگرم نیز کادر فنی حق انتخاب زیادی ندارد و با کمبود مهره در این وزن مواجه است. مصطفی حسین‌خانی با شکست سعید داداش‌پور بر سکوی نخست انتخابی ایستاد و بار دیگر می‌پوش شد اما در بازی‌های آسیایی همانند رقابتهای جهانی فرانسه با تکرار اشتباهات خود از رسیدن به مدال بازماند اما این موضوع باعث نشد کادر فنی اعتماد خود را از این کشتی‌گیر سلب کند و امیدوار است این کشتی‌گیر حداقل مدال برنز جهانش در سال ۲۰۱۶ را تکرار نمایند.

۷۹ کیلوگرم : عزت الله اکبری

در رقابت‌های مرحله نهایی انتخابی تیم ملی امید حسن تبار در دیدار نهایی دو مرتبه از سد علیرضا قاسمی با تجربه گذشت و قهرمان شد اما عزت‌الله اکبری علی رغم کنار رفتن از این رقابت‌ها که عنوان شد بدلیل مصدومیت بوده در نهایت به عنوان کشتی‌گیر ایران در رقابت‌های جهانی مجارستان انتخاب شد.

جالب اینکه علی رغم شکست اکبری مقابل قاسمی در انتخابی تیم ملی، شورای فنی یکی از دلایل انتخاب این کشتی‌گیر کهنه کار را عملکرد فنی مناسب‌تر نسبت به سایر رقبایش در رقابت‌های انتخابی تیم ملی دانسته است! در واقع شورای فنی دلیل محکمه پسند چندان محکمی برای ترجیح دادن اکبری به حسن تبار نداشته است.


 ۸۶ کیلوگرم : حسن یزدانی

حسن یزدانی چهره نامی و افتخارآفرین کشتی ایران بدون آوردن عذر و بهانه در انتخابی تیم ملی کشتی گرفت و مقتدرانه همه رقبا را شکست داد تا بی حرف و حدیث باز هم به حق خود برسد و صاحب دوبنده تیم ملی شود. یزدانی در دوره قبل رقابت های جهانی پاریس نیز با کسب مدال طلا تنها مدال‌آور ایران در این رقابت‌ها بود.


۹۲ کیلوگرم : علیرضا کریمی

اما مهمترین چالش شورا و کادر فنی تیم ملی در وزن ۹۲ کیلوگرم و پس از انتخاب علیرضا کریمی است. کریمی در حالی به عنوان ملی‌پوش منتخب کادر فنی معرفی شد که ۲ مرتبه در جام یاشاردوغو و تفلیس مقابل محمد جواد ابراهیمی تن به شکست داد و مشخص نیست شورای فنی چگونه برای انتخاب وی گزینه عملکرد مناسب‌تر در رویدادهای بین‌المللی را مد نظر قرار داده است.

شاید کریمی به اعتقاد بسیاری از کارشناسان مناسب‌ترین گزینه برای حضور در رقابت های جهانی باشد چرا که کشتی‌گیری تهاجمی‌تر و رو به جلو نسبت به ابراهیمی است اما در این میان نباید از زحمات و نتایج ابراهیمی نیز به راحتی گذشت. در حالیکه وزن ۹۲ کیلوگرم در بازی‌های آسیایی جاکارتا برگزار نمی‌شد، کریمی به یک وزن بالاتر رفت و طلای وزن ۹۷ کیلوگرم را با عملکردی درخشان گرفت. با توجه به نمایش نه چندان خوب مدعیان وزن ۹۷ کیلوگرم و اینکه امید به کسب مدال در این وزن چندان بالا نیست، اگر کریمی در رقابت‌های جهانی هم در این وزن به میدان می‌رفت، ابراهیمی نیز می توانست به آرزوی خود که حضور در رقابت‌های جهانی بود برسد و باانگیزه بدنبال کسب موفقیت باشد.

ابراهیمی نیز که چند وقتی است با اطلاع از تصمیم کادر فنی اقدام به ترک اردو کرده بود، پس از معرفی کریمی در این وزن شدیدا به این تصیم اعتراض کرد. شاید می‌شد در مسابقات جهانی از هر دوی این کشتی‌گیران در اوزان 92 و 97 کیلوگرم استفاده کرد. با این حال در مسابقات جهانی بوداپست مشخص می‌شود که این تصمیم چقدر درست بوده است.


۹۷ کیلوگرم : مجتبی گلیج

انتخاب گلیج نفر دوم انتخابی تیم ملی نیز با حواشی مختلفی روبرو بود و اعتراض علیرضا گودرزی قهرمان انتخابی تیم ملی را نیز بدنبال داشت. گلیج در جام یاشاردوغو و رقابت‌های قهرمانی آسیا دوم شد و نتوانست رضایت کادر فنی تیم ملی را جلب کند تا در بازی‌های آسیایی جای خود را به علیرضا کریمی بدهد اما با رفتن کریمی به وزن 92 کیلوگرم، کادر فنی یک بار دیگر انگشت روی نام گلیج گذاشته است.

هر چند گلیج در یاشاردوغو به مدال نقره رسید و گودرزی حذف شد اما هر دوی این کشتی گیران مقابل رقبای متوسط پیروز شدند و زمانی که به یک حریف سرسخت خوردند، شکست سنگینی را تجربه کردند. گلیج در فینال مقابل اصلانبک آلبوروف دارنده مدال برنز جهان از کشور آذربایجان با نتیجه ۱۰ بر صفر شکست خورد. گودرزی هم با همین نتیجه به کایل اسنایدر قهرمان جهان و المپیک از آمریکا باخت و حذف شد چرا که آلبوروف موفق شد اسنایدر را شکست دهد. با این شرایط شورای فنی انگشت روی نام گلیج گذاشت که جوانتر است اما گودرزی هم که قهرمان مسابقات انتخابی شده، خود را صاحب حق می داند و از این انتخاب ناراحت است.

   ۱۲۵ کیلوگرم: پرویز هادی

شاید حواشی المپیک ریو و دوری یکی دو ساله هادی از تیم ملی به سود هادی تمام شد و باعث شد این کشتی‌گیر با عزمی جزم با قهرمانی در انتخابی مرحله نهایی به تیم ملی بازگردد و با انگیزه ای بالا پس از مدال طلای بازی‌های آسیایی اینبار نیز کادر فنی را برای حضور در رقابت‌های جهانی مجاب کند و یدالله محبی که جوانتر است، شانس حضور دوباره در رقابت‌های جهانی را از دست بدهد. هر چند این انتخاب خوشایند یدالله محبی و عموهای نامدارش (محمدحسن و محمد حسین محبی) نخواهد بود اما هادی با آمادگی بسیار بالایش کادر فنی را مجاب کرد که از کنار نام محبی بگذرد. البته محبی در مسابقات جهانی 2017 نیز چندان موفق نبود و به کشتی گیر آمریکایی باخت و از دور مسابقات کنار رفت. محبی در فینال یاشاردوغو هم به کشتی‌گیر نه چندان مطرح اوکراینی باخت تا نتوان به تصمیم کادر فنی مبنی بر انتخاب هادی ایراد گرفت.

به گزارش ایسنا، در این میان بدلیل مشکلات مالی فدراسیون کشتی پس از افزایش شدید نرخ ارز به احتمال فراوان تیم ملی با ترکیبی ناقص در رقابت‌های قهرمانی جهان حاضر خواهد شد، مشکلی  که با حمایت مسئولان ورزش شاید قابل حل باشد، در غیر اینصورت ایران برای نخستین بار با ترکیبی ناقص راهی این رقابت معتبر بین‌المللی می‌شود.

رقابت‌های جهانی مجارستان ۲۰۱۸ از ۲۸ مهرماه جاری در بوداپست برگزار می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۷-۰۷-۱۱ ۱۳:۲۲

برای انتقاد و غلط بودن یک تصمیم نباید منتظر نتیجه تصمیم ماند. برای مثال اگر شما سرقتی انجام بدهید و از چنگ قانون بتوانید فرار کنید و پولی به جیب بزنید این به معنای درستی کار و تضمیم شما مبنی بر سرقت نیست. . . تصمیمات کادر فنی در رابطه با وزن‌های شصت و پنج؛ هفتاد و نه و از همه بدتر وزن نود و دو جای هیچ‌گونه دفاعی نداره حتی اگر در این وزن‌ها موفق به کسب مدال بشیم.

avatar
۱۳۹۷-۰۷-۱۱ ۱۷:۰۴

ترکیب تیم ملی نشان از انتصاب دارد نه انتخاب .

avatar
۱۳۹۷-۰۷-۱۱ ۲۰:۵۱

سلام حرف‌های حسن آقا کاملا صحیح است. شما باید کشتی‌گیر باشی متوجه بشی و بفهمی چند سال تمرینات طاقت فرسا و از خیلی چیزها بزنی خیلی چیزها بعد ییهو ببینی نیستی. واقعا ظلمه.